Firmy ubezpieczeniowe nie są gotowe na cyfrową transformację

Taki wniosek płynie z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Bain & Company. W Polsce z kwestiami cyfryzacji szybciej niż ubezpieczyciele poradzić sobie mogą multiagencje.


Badanie „Cyfryzacja w sektorze ubezpieczeń” zostało przeprowadzone wśród ponad 100 firm ubezpieczeniowych z całego świata, w tym również z Polski. Jego celem było wskazanie dróg do sukcesu przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Daleko w tyle


Wyniki badania nie są korzystne i wskazują na fakt, iż branża ubezpieczeniowa pod względem wykorzystywania cyfrowych narzędzi i modeli biznesowych pozostaje obecnie daleko w tyle za innymi sektorami – m.in. handlem detalicznym, mediami i bankowością. W związku z tym firmy ubezpieczeniowe borykają się ze znacznymi problemami na drodze do skutecznej cyfrowej transformacji. Sytuacja ta wynika m.in. z braku wiary kadry zarządzającej w możliwość sprawnego przeprowadzenia cyfrowej transformacji. Wprowadzenie tego rodzaju zmian nie jest możliwe prawie dla połowy badanych organizacji. Aż 60 proc. Analizowanych firm uważa, że w przyjętej u nich strategii związanej z transformacją brakuje m.in. jasnej wizji lub procesów zgodności i ryzyka.

Z danych Bain & Company wynika, że w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat aż 79 proc. klientów firm ubezpieczeniowych zamierza kontaktować się z ubezpieczycielem głównie za pomocą kanałów cyfrowych. Ubezpieczyciele mają trudności z nadążaniem za oczekiwaniami klientów, które związane są z cyfryzacją– uważa Kazimierz Stańczak, Senior Advisor w Bain & Company. Na tym polu pośrednicy powoli zaczynają wyprzedzać ubezpieczycieli, którzy choć inwestują w IT, to działają głównie analogowo. Niebawem może się okazać, że posiadające nowoczesne systemy sprzedażowe multiagencje udostępnią je bezpośrednio klientom. Dzięki temu będą oni mogli kupić polisę bezpośrednio od agenta. Wejście w nowy model biznesu daje szansę pośrednikowi na większą składkę i zysk. Prognozujemy, że takie rozwiązania pojawią się na polskim rynku w ciągu najbliższego roku – dodaje.

Sześć kryteriów sukcesu


Badanie przeprowadzone przez Bain & Company pokazuje, że sukces transformacji cyfrowej zależy od sześciu głównych czynników. Są nimi:

  1. Otwarcie nowych kanałów obsługi w formacie omnichannel

Obecnie tylko niespełna połowa ubezpieczycieli oferuje swoim klientom produkty obsługiwane kanałami cyfrowymi. W ciągu najbliższych trzech lat zarówno firmy ubezpieczeniowe, jak i konsumenci mogą spodziewać się dużych zmian związanych z otwarciem nowych kanałów internetowych i mobilnych.

  1. Wielokanałowa sprzedaż i model dystrybucji

Ubezpieczyciele oczekują większych przychodów z kanałów cyfrowych – te, zgodnie z prognozami, mogą wzrosnąć ponad dwukrotnie w ciągu maksymalnie pięciu lat. Jednak niewiele firm ubezpieczeniowych ma możliwości sprzedaży wielokanałowej. W polisach na życie, nieco ponad jedna trzecia ubezpieczycieli umożliwia klientom rozpoczęcie transakcji w jednym kanale i dokończenie jej w innym.

  1. Optymalizacja procesów operacyjnych z wykorzystaniem technologii cyfrowych

Choć coraz częściej ubezpieczyciele decydują się na korzystanie z prostej ścieżki przetwarzania danych o klientach (STP), to jednak nadal w większości polegają na ręcznym zapisie tego rodzaju informacji. Obecnie około 40 proc. ubezpieczycieli oferujących polisy na życie rejestruje dane drogą elektroniczną i przetwarza je za pomocą STP. Ubezpieczyciele spodziewają się, że w ciągu najbliższych pięciu lat, akcje firm oferujących automatyczne ubezpieczenia lub automatyczne dostosowywanie polis, wzrosną mniej więcej o 20 proc.

  1. Zaawansowane narzędzia analityczne i wykorzystanie Big Data

Stosowanie zaawansowanych narzędzi analitycznych wciąż nie jest powszechne dla niektórych rodzajów działalności ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciele jednak przewidują, że z roku na rok wzrastać będą wydatki na analizy Big Data. W ciągu najbliższych pięciu lat mają wzrosnąć średnio o 24 proc. dla ubezpieczycieli życiowych i o 27 proc. dla ubezpieczycieli majątkowych.

  1. Wdrożenie technologii umożliwiającej cyfrową transformację

Wielu ubezpieczycieli przygotowuje się do wzrostu wydatków na usługi informatyczne. Do 2020 r. ubezpieczyciele życiowi prognozują wzrost wydatków na IT z obecnych 3,8 proc. do 5,5 proc. przychodów. Ubezpieczyciele majątkowi spodziewają się z kolei wzrostu wydatków z 3,7 proc. przychodów do nieco ponad 4 proc. Większość ubezpieczycieli zamierza inwestować w Big Data, rozwój interakcji cyfrowych z klientem oraz rozbudowę systemów CRM.

  1. Konsekwencja

Dotychczas transformacja cyfrowa nie postępuje w firmach ubezpieczeniowych tak, aby można było mówić o wyrównanym poziomie zmian we wszystkich tego rodzaju organizacjach. Tylko 40 proc. ubezpieczycieli życiowych i 25 proc. majątkowych zrealizowało połowę zakładanych celów biznesowych.

Obecnie żadna firma na świecie nie może powiedzieć, że spełnia wszystkie kryteria sukcesu w zakresie transformacji cyfrowej. Niektóre wiodą prym w jednym lub dwóch obszarach. Jednak w niedalekiej przyszłości wszyscy ubezpieczyciele, by przetrwać, będą musieli osiągnąć co najmniej minimalny próg w każdym wymiarze– tłumaczy Kazimierz Stańczak. Dzisiejsze innowacje to jutrzejsze standardy postępowania, więc ubezpieczyciele nie mają czasu do stracenia i powinni przyspieszyć z inwestycjami cyfrowymi. Celem naszych badań jest pomóc zrozumieć kadrze zarządzającej w branży ubezpieczeniowej, od czego zacząć i jak zrealizować strategię cyfrową –podsumowuje Stańczak.

Bain & Company