Forum Komunikacji Finansowej to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce – serwis agregujący według jednego standardu dane pochodzące z wielu banków. Na stronie www.FKF.pl w jednym miejscu, w przyjazny i wygodny sposób będą prezentowane podstawowe, najczęściej poszukiwane przed media i klientów dane biznesowe – takie jak liczba rachunków, kart płatniczych, liczba i wolumen udzielonych kredytów hipotecznych, liczba placówek, bankomatów itd. Dane będą pojawiały się cyklicznie co kwartał, będą dostępne także dane archiwalne (od końca 2004 roku). Udział w projekcie potwierdziło już 17 banków, w tym większość z pierwszej dziesiątki największych. Trwają rozmowy z kolejnymi instytuacjami.
Projekt powołania FKF powstał w Fundacji InternetPR.pl, ale jego realizacja nie byłaby możliwa bez wsparcia pomysłu i zaangażowania przedstawicieli samych banków. W ponad rocznych pracach przy projekcie pracowali przedstawiciele m.in. Szymon Midera z BRE Banku, Piotr Utrata z ING BSK, Marek Kłuciński z PKO BP, Robert Moreń z Pekao SA, Monika Nowakowska z Kredyt Banku, Małgorzata Dłubak z BPH, Aleksandra Myczkowska z BGŻ, Magdalena Ossowska z mBanku, Paweł Zegarłowicz z Citibanku i specjaliści PR z innych instytucji. Wykonanie platformy internetowej do prezentacji danych zapewniła firma Ideo.
– Cieszę się, że po ponad rocznych pracach możemy dziś wystartować z Forum Komunikacji Finansowej. Sądzę, że to bardzo ważny projekt dla środowiska bankowego. Do tej pory nie było miejsca, w którym konkurujące ze sobą instytucje współpracowałyby ze sobą, aby osiągnąć ważniejszy cel – przejrzystość rynku. Mam nadzieję, że serwis FKF.pl będzie pomocny nie tylko dziennikarzom, ale również samym bankom, a przede wszystkim ich klientom – mówi Michał Macierzyński, Prezes Zarządu Fundacji InternetPR.pl. – Warto podkreślić, że FKF nie powstałby, gdyby nie podejście samych banków. Dostarczenie takiej ilości danych, często grupowanych i liczonych według innych niż dotąd stosowane przez dany bank standardów, jest sporym wysiłkiem. Cieszę się, że PRowcy banków docenili jednak walory, jakie płyną z tego rozwiązania.
– Forum Komunikacji Finansowej to przede wszystkim narzędzie ułatwiające pracę dziennikarzom. Mam nadzieję, że FKF uporządkuje pojęcia i definicje oraz będzie stanowiło rzetelną bazę danych na temat rynku bankowego. Naszym celem jest wprowadzenie maksymalnie merytorycznej i przejrzystej komunikacji o wysokich standardach etycznych. Największym sukcesem FKF jest porozumienie, jakie udało się wypracować w gronie osób odpowiedzialnych za komunikację w bankach, które na co dzień przecież konkurują ze sobą – dodaje Szymon Midera z BRE Banku, jeden z inicjatorów przedsięwzięcia.
– FKF pozwala na zgromadzenie w jednym miejscu kluczowych, aktualnych i porównywalnych informacji dotyczących sprzedaży poszczególnych banków oraz wypracowanie rynkowego standardu prezentowania danych. To doskonała baza i narządzie do przeprowadzania analiz zarówno dla mediów, ale także dla banków. Przejrzystość i uczciwość jest podstawą komunikacji z klientami i mediami. FKF doskonale wpisuje się w tę filozofię – mówi Piotr Utrata, rzecznik prasowy ING Banku Śląskiego.
– PKO BP jako instytucja wprowadzająca innowacyjne rozwiązania i korzystająca z najnowocześniejszych narzędzi informatycznych oraz komunikacyjnych, czuje się w obowiązku uczestniczenia w projektach, których celem jest wspieranie rozwiązań zapewniających m.in. sprawną komunikację. A takim projektem jest Forum Komunikacji Finansowej – platforma komunikacji instytucji finansowych z rynkiem. Co ważne, jednolitej – a raczej – uporządkowanej i przejrzystej komunikacji z rynkiem, gdyż publikowane na FKF informacje są wystandaryzowane. FKF będzie z pewnością nie tylko wspaniałym narzędziem w pracy dziennikarzy, ale również miejscem wymiany informacji między samymi bankami – stwierdza Marek Kłuciński, rzecznik prasowy PKO Banku Polskiego.
Inicjatywa powołania Forum Komunikacji Finansowej jest przykładem działania jednocześnie informacyjnego i edukacyjnego, skierowane zarówno do mediów, jak i społeczeństwa. Jej celem jest zapobieganie dezinformacji opinii publicznej wynikającej z różnych sposobów liczenia i prezentowania danych ważnych dla obrazu rynku. Serwis www.FKF.pl ma realną szansę stać się wiodącym nośnikiem wiedzy zarówno dla klientów, inwestorów jak i dziennikarzy. Zapraszamy na stronę www.fkf.pl
Forum Komunikacji Finansowej (www.FKF.pl) jest platformą komunikacji instytucji finansowych z rynkiem – punktem prezentacji wystandaryzowanych i porównywalnych informacji o wynikach biznesowych instytucji finansowych. Jej pomysłodawcami są Fundacja InternetPR.pl i reprezentanci czołowych instytucji finansowych w Polsce. Inicjatywa utworzenia FKF wynikała z chęci wypracowania schematu przekazywania interesariuszom instytucji finansowych czystych, obiektywnych i łatwo dostępnych (zgromadzonych w jednym miejscu) informacji biznesowych. Forum zostało powołane i funkcjonuje w ramach Fundacji InternetPR.pl, której celem jest rozpowszechnienie wiedzy na temat public relations i integracja środowiska zawodowego specjalistów PR. Partnerem medialnym Forum w Internecie jest portal Bankier.pl. Udział w projekcie nie wiąże się dla banku z żadnymi zobowiązaniami finansowymi. Banki nie mają też obowiązku podawania wszystkich zbieranych danych. W przypadku przystąpienia do FKF bank jest jednak zobowiązany do ścisłego stosowania się do przyjętego standardu informacyjnego. Więcej informacji na stronie http://www.fkf.pl
Fundacja InternetPR.pl to podmiot powołany przez członków Rady serwisu www.InternetPR.pl, grupy osób szczególnie zaangażowanych w rozwój serwisu integrującego polskich PR-owców. InternetPr.pl społeczność zawodowa, która działa na rzecz edukacji, wymiany wiedzy i doświadczeń oraz doskonalenia zawodowego specjalistów PR. Chcemy promować dobry i odpowiedzialny PR. Więcej informacji na stronie http://fundacja.internetpr.pl Blog Fundacji http://internetpr.blox.pl