Franczyza to obecnie najszybszy sposób na rozwój sieci placówek w bankowości. Nie ma się zatem co dziwić, że praktycznie każdy bank przynajmniej myśli o takim sposobie zwiększenia zasięgu sieci dystrybucji. To też jeden z najtańszych sposobów na intensyfikację rozwoju organicznego instytucji finansowej.Obecnie na zasadzie franczyzy rozwija się w Polsce ok. 160 firm świadczących usługi dla klientów indywidualnych. W ciągu roku przybyło ich blisko 30 proc. Na zasadach agencji rozwijają się 23 sieci usługowe, co stanowi 15-procentowy wzrost wobec roku ubiegłego. Łącznie w Polsce funkcjonuje ponad 13,3 tys. jednostek usługowych działających na zasadzie franczyzy lub agencji. Jak szacuje PROFIT system do końca 2007 roku ich liczba przekroczy prawdopodobnie 13,5 tys. punktów, których przychody osiągnąć mogą poziom 3,5 mld zł. W 2006 roku średnia roczna sprzedaż usług w jednostkach franczyzowych i agencyjnych wyniosła ponad 3 mld zł.
Jak widać to bardzo łakomy kąsek, który do tej pory był mało wykorzystywany przez banki. O ile na przykład mamy produkty dedykowane NGO, czy wspólnot mieszkaniowych, to dla franczyzobiorców i –dawców, nikt jeszcze nic odrębnego nie oferował. Aż do teraz.
db FranchiseFinance to pierwsza w Polsce oferta finansowania sieci franczyzowych. Chociaż jest to rozwiązanie unikalne na naszym rynku, to trzeba stwierdzić, że jest to po prostu kopia podobnego produktu, z powodzeniem oferowanego przez DB PBC w Niemczech.
W ramach db FranchiseFinance polski DB PBC oferuje elastyczne finansowanie, które uwzględnia różne typy kredytów, spełniających potrzeby finansowe sieci franczyzowej i franczyzobiorców, a także rozwiązania obsługi finansowej dopasowane do preferencji oraz charakteru działalności całej sieci. W ramach każdego modelu finansowania bank oferuje zróżnicowane kwoty, waluty i okresy finansowania, uzależnione od specyfiki sieci franczyzowej i jej franczyzobiorców.
W ramach tej usługi bank oferuje:
db FranchiseFinance – finansowanie całej sieci franczyzowej – model finansowania inwestycji dokonywanych w ramach całej sieci franczyzowej jest przygotowywany w oparciu o kompleksową analizę finansową i biznesową systemu franczyzowego jako całości. Pozwala to na stworzenie modelu finansowania franczyzobiorców uwzględniającego potencjał całej sieci franczyzowej,
db FranchiseFinance to finansowanie franczyzobiorców – indywidualny model finansowania franczyzobiorców jest przygotowywany pod kątem danej sieci franczyzowej, z uwzględnieniem przeciętnych potrzeb franczyzobiorców na finansowanie w chwili otwarcia działalności w ramach sieci lub w chwili dokonywania inwestycji wspólnych dla całej sieci,
db FranchiseFinance to kompleksowe i jednocześnie proste finansowanie – ocena franczyzobiorcy dokonywana jest zawsze w kontekście całej sieci franczyzowej – co znacząco zwiększa szanse franczyzobiorców na finansowanie.
W tym momencie trudno jeszcze coś więcej powiedzieć o nowym produkcie. Link ze strony głównej nie działa, nie ma też informacji w Tabeli Opłat i Prowizji. Wydaje się jednak, że to bardzo dobry ruch. DB PBC jest na tyle małym bankiem w tym momencie, że musi skoncentrować się na jakiejś działalności. Jest zbyt mały, żeby być bankiem dla wszystkich. Wystarczy zatem skopiować dobre rozwiązania i teoretycznie sukces gotowy. A praktyka? db kredyt rozwija się całkiem szybko, więc może kiedyś i sam DB PBC w końcu zacznie iść do przodu. Karty kredytowej co prawda ciągle nie ma, no ale teoretycznie więcej rzeczy tam było pilniejszych do zrobienia.
A przy okazji ciekawa rzecz. Na stronie głównej bank publikuje dane 743 klientów (imię i nazwisko, a także kod i miasto) wraz z wysokością wymagalnych wierzytelności. Raczej jakieś „drobniaki”. Zaczyna się od trochę ponad 100 złotych. Ciekawe jak działa to zarówno na dłużników, jak i obecnych i potencjalnych klientów, z czystym kontem?