Wielkie grupy hotelowe pozostają dosyć sceptycznie nastawione wobec rozwijania franczyzy w Polsce. Zarówno z naszym kraju jak i w całej Centralnej i Wschodniej Europie popularyzacja systemów franczyzy hotelarskiej wymaga jeszcze dużo pracy. Po pierwsze, brakuje inwestorów dysponujących wystarczającym kapitałem, a po drugie, franczyza na tak wielką inwestycję, o stosunkowo długim okresie zwrotu nie budzi zaufania inwestorów. Jednak franczyzodawcy nie rezygnują. Wiedzą bowiem, że globalizacja sektora hotelarskiego będzie w najbliższych latach głównym motorem jego rozwoju. Rozwiązaniem dla sieci hotelowych byłoby rozpoczęcie ekspansji na terenie naszego kraju od otwierania hoteli własnych i inwestowania własnego kapitału. Następnie mogłyby one być przekształcane w gotowe, funkcjonujące obiekty franczyzowe. W Polsce obecnie rozwija franczyzę lub poszukuje franczyzobiorców kilka sieci hoteli. Wyndham Hotel Group podpisała na początku maja tego roku umowę z Aviareps SA na wyłączną reprezentację w Polsce i kilku innych krajach Europy. Pierwszych franczyzobiorców szuka także amerykańska sieć Choice Hotels, która w Polsce chce zaistnieć z dwoma markami: dwugwiazdkową Comfort i trzygwiazdkową Quality. Później na naszym rynku może się pojawić również Clarion (4 gwiazdki). Swoją ofertę na polski rynek kieruje też czeska grupa hotelarska Orea Hotels, która zainteresowana jest między innymi współpracą z hotelarzami posiadającymi swój obiekt. Żadna z dużych grup hotelowych nie planuje w Polsce rozwoju sieci hoteli pięciogwiazdkowych i hoteli o wyższym standardzie. Zamierzają koncentrować się one na sektorze hoteli klasy średniej i ekonomicznej, których zresztą najbardziej w naszym kraju brakuje.
Pojawiają się też pierwsze polskie sieci hoteli. Spółka Investon planuje do końca 2010 roku pozyskać minimum dwóch franczyzobiorców i otworzyć trzy hotele sieci Ideał. Zaś Polska Izba Hotelarstwa rozpoczęła budowę franczyzowej sieci dwugwiazdkowych hoteli Chaber. Plany PIHu są niezwykle ambitne – w ciągu najbliższych 5 lat powstać ma 300 hoteli sieci. Na całym świecie franczyza hotelowa rozwija się prężnie i nieomalże z dnia na dzień przybywa nowych sieci. Szukają one nowych możliwości ekspansji i rozwoju, stąd też rosnące zainteresowanie rynkiem europejskim – w tym polskim. Priorytetem będzie rozwój małych hoteli ekonomicznych i hoteli, których profil dedykowany jest dla biznesu (sale konferencyjne itp.).
Może zatem obserwowany w Polsce boom franczyzowy powoli udzieli się także hotelarzom?