Fundacja Banku Millennium: Wczesna edukacja finansowa pozwala radzić sobie z kryzysami w dorosłym życiu

Działania z zakresu edukacji finansowej dzieci należy rozpoczynać już w wieku przedszkolnym i powinny one obejmować także rodziców – wskazała prezes Fundacji Banku Millennium, Iwona Jarzębska, podczas VI Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. Fundacja od 2016 r. realizuje własny program „Finansowy Elementarz”, skierowany do dzieci i rodziców. Z zebranych obserwacji i wniosków wynika, że upowszechnianie właściwych zachowań w obszarze wiedzy finansowej ma dla dzieci ogromne znaczenie i pozwala radzić sobie z wieloma kryzysami w dorosłym życiu. Fundacja Banku Millennium była Partnerem Generalnym Kongresu.

Tegoroczna, szósta edycja Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości (23-24 marca) odbyła się pod hasłem „Edukacja finansowa – wspólny obowiązek dla obecnych i przyszłych pokoleń”. Wydarzenie organizowane przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundację GPW to najważniejsze w Polsce coroczne forum dyskusji, wymiany doświadczeń oraz rozwoju współpracy i działań edukacyjnych w zakresie finansów, bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i przedsiębiorczości. W tym roku Partnerem Generalnym Kongresu została Fundacja Banku Millennium.

Podczas wydarzenia zaprezentowano wyniki przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium „Badania świadomości Polaków na temat potrzeby edukacji finansowej dzieci”. Wynika z niego, że potrzeba edukacji finansowej oraz upowszechniania właściwych zachowań w tym obszarze już od najmłodszych lat, ma dla dzieci oraz ich rodziców ogromne znaczenie.

Tylko 2 proc. rodziców jest przekonanych, że dziecku, aby poznać świat finansów, wystarcza obserwowanie dorosłych, a trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że wiek 3-7 lat to najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej. Blisko 90 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym edukuje dziecko w zakresie rozsądnego wydawania pieniędzy, finansuje drobne przyjemności i zachcianki dziecka, zachęca do czytania oraz tłumaczy na przykładach wartość pieniądza. Ponad 60 proc. badanych rozmawia z przedszkolakiem na tematy związane z finansami i budżetem domowym, pyta dziecko o zdanie przy podejmowaniu decyzji o wydatkach czy wspólnych wyjazdach.

– Sytuacje, w których umiejętności z zakresu finansów mogą się przydać, są bardzo powszechne, a ich niedostatki widać np. w niechęci dziecka do cierpliwego czekania na nagrodę oraz nieumiejętności skupienia uwagi na wykonywaniu często prostych zadań. Jak wynika z naszych badań, edukacja finansowa rozpoczęta już w wieku przedszkolnym ułatwia przechodzenie przez później napotykane sytuacje kryzysowe – mówi Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium – Przy okazji przekonaliśmy się też, że rodzice bardzo powszechnie deklarują otwartość na zajęcia dotyczące edukacji finansowej ich dzieci, ale jednocześnie oczekują wsparcia w podejmowaniu tego rodzaju wysiłków. Co ważne, jesteśmy przekonani, że upowszechnianie wiedzy o kwestiach finansowych powinno zaczynać się jeszcze przed 7. rokiem życia dzieci – dodaje.

Prezentując dotychczasowe osiągnięcia Fundacji Banku Millennium i wyniki badania Iwona Jarzębska wskazała także, że edukacja finansowa to znacznie więcej niż wiedza o pieniądzach. Rodzicie poproszeni o wskazanie trzech cech, które ich zdaniem powinny w pierwszej kolejności być kształtowane u dzieci w wieku przedszkolnym, najczęściej wskazują: wiarę w siebie, kreatywność i umiejętność pracy w grupie. Te elementy, a także umiejętność radzenia sobie ze stresem, planowanie czy zaradność, to naturalne elementy edukacji finansowej.

– Choć niewielu rodziców wskazało nawyk oszczędzania jako kluczowy do wyrobienia w okresie przedszkolnym, to zdecydowana większość z nich deklaruje, że zachęca dziecko do odkładania pieniędzy, np. we własnej skarbonce. Dodatkowo, większość rodziców jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z dorosłymi wyzwaniami w przyszłości – podkreśla Iwona Jarzębska. – Dlatego też uważamy, że w ramach powstającej krajowej strategii edukacji finansowej należy umieścić bardzo wyraźny postulat, aby obejmowała ona także najmłodsze dzieci oraz przygotowywała rodziców do zaangażowania w takie aktywności edukacyjne – podkreśla.

Źródło: Bank Millennium