Badanie zrealizowane w maju tego roku na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że w Polsce niemal 1/3 konsumentów nie korzysta z płatności bezgotówkowych. Wynika to przede wszystkim z braku wiedzy na temat korzyści płynących z używania nowoczesnych instrumentów finansowych oraz z mitów krążących wokół bezgotówkowych płatności.
Przykładowo 57 proc. osób, które na co dzień korzystają z gotówki uważa, że płacąc kartą można zostać w łatwy sposób okradzionym, a 56 proc. obawia się, że podczas płatności internetowych ktoś niepowołany może mieć dostęp do ich danych. Natomiast aż 41 proc. badanych przyznało, że ma małą wiedzę na temat płatności bezgotówkowych.
Badanie wyraźnie pokazało, że istnieje potrzeba edukacji konsumentów w zakresie rozwiązań bezgotówkowych, a także konieczność obalenia mitów z nimi związanych. Właśnie dlatego Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła portal edukacyjny GotowiBezgotówkowi.pl.
Jego nadrzędnym celem jest promowanie wśród polskich konsumentów wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętą sferę finansów – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
GotowiBezgotowkowi.pl to pierwsze w Polsce internetowe centrum edukacji finansowej
i cyfrowej dla konsumentów w każdym wieku. Użytkownicy odnajdą tu informacje i porady dotyczące płatności bezgotówkowych, finansów cyfrowych, bezpieczeństwa w sieci oraz zarządzania domowymi finansami. Na portalu znajdują się artykuły poradnikowe, wskazówki ekspertów, a także materiały i narzędzia dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli, którzy temat finansów chcą włączyć w program nauczania najmłodszych. Treści zamieszczane na portalu są podane w przystępny sposób i zostały podzielone na kategorie, tak aby użytkownik mógł szybko i intuicyjnie odnaleźć interesujące go tematy. Serwis będzie systematycznie aktualizowany i rozwijany, aby na bieżąco dostarczać użytkownikom kolejnych przydatnych informacji. Portal skierowany jest do osób, które w znikomym stopniu lub wcale nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych i chcą poszerzyć wiedzę w tym temacie, a także dla ich bliskich, którzy mogą wesprzeć swoich partnerów, rodziców, czy dzieci w edukacji na temat nowoczesnych rozwiązań finansowych.
Celem działań prowadzonych przez Fundację jest stopniowa eliminacja wykluczenia finansowego i cyfrowego, które nadal występują w polskim społeczeństwie. Odnieśliśmy spektakularny sukces w dotarciu do przedsiębiorców, których w Programie Polska Bezgotówkowa jest już ponad 280tys., i u których funkcjonuje 400 tys. terminali płatniczych. Teraz przyszedł czas, aby wesprzeć również konsumentów, tak aby mieli dostęp do rzetelnej wiedzy i mogli świadomie zdecydować, z której metody płatności chcą w danym momencie skorzystać. W ten sposób chcemy zadbać
o równouprawnienie wszystkich metod płatności – dodaje dr Paweł Widawski, wiceprezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Platforma GotowiBezgotówkowi.pl jest narzędziem odpowiadającym na potrzeby i problemy konsumentów, którzy nie korzystają w pełni z możliwości, jakie dają nowoczesne metody płatności i nowe technologie. Badanie zrealizowane na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wykazało, że osoby te chętnie korzystają z Internetu – 69 proc. z nich korzysta z niego codziennie lub niemal codziennie. Równocześnie aż 45 proc. badanych obawia się o bezpieczeństwo w sieci, a 40 proc. twierdzi, że nie jest w stanie zapamiętać pinów i haseł. To bariery, które utrudniają przejście na system płatności bezgotówkowych, dlatego edukacja w tym zakresie i wsparcie bliskich – partnerów i przyjaciół, których wielu badanych wskazało jako potencjalnych ambasadorów zmiany, jest tak ważna.
Badanie zostało zrealizowane w maju 2021 r. przez dom badawczy Maison & Partners metodą łączoną CAWI (osoby w wieku 18-54 lata) i CATI (osoby w wieku 55 lat i więcej) na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków (18+), którzy na co dzień częściej korzystają
z płatności gotówkowych niż bezgotówkowych, N=610.