Gniew w pracy: Canon prezentuje wyniki europejskiego badania pracowników biurowych

W trakcie zorganizowanej w Warszawie konferencji prasowej firma Canon Europe przedstawiła wyniki badania „Office Rage”, dotyczącego gniewu w biurze. W ankiecie przeprowadzonej przez firmę ICM Research wzięło udział prawie 2000 pracowników biurowych z Europy, w tym Polacy.

Z badania wynika, że ponad czterech na pięciu (83 procent) europejskich pracowników biurowych było świadkami sytuacji, w której ktoś z współpracowników stracił panowanie nad sobą. Firmy z krajów Europy Północnej mogą pochwalić się najspokojniejszym personelem: 68 procent ankietowanych widziało wyraźnie rozzłoszczonego kolegę w biurze. Potwierdza się natomiast opinia o wybuchowym temperamencie Włochów — niemal wszyscy pracownicy (94 procent) widzieli jak osoba z ich biura straciła panowanie nad sobą. Ogółem niemal dwie trzecie (63 procent) ankietowanych stwierdziło, że zdarzyło im się okazać złość w pracy.

Wyniki naszego badania pokazują jak poważnym zjawiskiem jest złość i stres w biurach. Istnieje szereg czynników, często ignorowanych przez kadrę zarządzającą, które sprawiają, że poziom irytacji wśród pracowników rośnie. – powiedział Przemysław Przybysz, Dyrektor Generalny Canon Polska.

Co złości Polaków w ich pracy?

Polacy, najbardziej spośród wszystkich nacji europejskich, irytowali się z powodu zasad panujących w ich biurach (59 procent wskazań). U prawie połowy respondentów (49 procent odpowiedzi) z Polski złość powodowała również niewłaściwa temperatura panująca w miejscu pracy. Z kolei długie i bezowocne spotkania postrzegane były przez Polaków jako irytujące w mniejszym stopniu – w porównaniu do odpowiedzi z innych krajów (najwięcej wskazań wśród Belgów i Szwedów – odpowiednio 65 i 64 procent).

Przekleństwo zebrań

Długie lub bezcelowe zebrania to główna przyczyna irytacji personelu w europejskich biurach — spotkania złoszczą połowę pracowników biurowych w Europie. Ograniczenie długości i częstotliwości zebrań może być więc sposobem szefów firm na redukcję poziomu frustracji pracowników.

Złe maniery współpracowników i odnoszenie się ich do innych osób z pogardą irytują prawie połowę ankietowanych (48 procent). Pracownicy narzekają też na brak pomocy ze strony szefa lub kolegów, politykę biurową i źle dobraną temperaturę w miejscu pracy.

Często przyczyną biurowej frustracji są również problemy z drukarkami i technologią IT, które złoszczą prawie jedną trzecią pracowników (odpowiednio: 30 i 28 procent).

Żeby ludzie czuli się w pracy mniej zestresowani, muszą mieć poczucie większego wpływu na biurowe życie i środowisko. – powiedziała Lucy Beresford, psychoterapeuta i ekspert z dziedzinie stresu zawodowego. Inicjatywy takie jak skracanie zebrań i popieranie wzajemnej uprzejmości mogą nie tylko ograniczyć poziom stresu, ale również wydłużyć żywotność sprzętu biurowego”.

Kiedy rozzłoszczeni pracownicy chcą rozładować swój gniew, zwykle uderzają w biurko lub niszczą przybory biurowe, na przykład zszywacze i długopisy. 12 procent tych, którzy stracili panowanie nad sobą, przyznaje się do kopnięcia lub zniszczenia drukarki biurowej.

Niewłaściwy układ miejsca pracy

60 procent ankietowanych uważa, że układ biura zwiększa poziom stresu, przy czym 19 procent postrzega ten czynnik jako irytujący w znacznym stopniu. Najbardziej na architekturę środowiska w pracy narzekają Hiszpanie – 79 procent ankietowanych z hiszpańskich biur odpowiedziało, że układ biura przyczynia się podnoszenia poziomu stresu.

Stresujące wyszukiwanie dokumentów

20 procent europejskich pracowników złości długi czas wyszukiwania i pobierania dokumentów z firmowej sieci, a prawie jedna czwarta (24 procent) personelu biurowego uważa, że szybki i łatwy dostęp do dokumentów zwiększyłby komfort pracy.

Canon oferuje szeroką gamę rozwiązań, które pomagają użytkownikom szybko wyszukiwać, porządkować i tworzyć dokumenty — nawet w przypadku pracy z aplikacjami lub typami dokumentów takimi jak zeskanowane obrazy, strony WWW, wykresy i prezentacje. Rozwiązania firmy zwiększają produktywność biura, usprawniając skanowanie, organizowanie i drukowanie dokumentów. Większość tych urządzeń oraz rozwiązań jest oferowana klientom w ramach kampanii „Office Colour Celebration”.

Jednym ze sposobów na redukcję poziomu stresu wśród pracowników jest zapewnienie im odpowiednich rozwiązań IT. Prawidłowo działające drukarki i kopiarki lub intuicyjny w obsłudze system obiegu dokumentów mogą ułatwić życie personelowi. – powiedział Przemysław Przybysz.