Od 3 sierpnia PKO Bank Polski prowadzi bankową obsługę rachunków budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Bank umocnił dzięki temu pozycję niekwestionowanego lidera w zakresie usług dla samorządów. Oprócz związku metropolitalnego do największych samorządowych klientów PKO należy siedem województw i osiem miast wojewódzkich.
– Dołączenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do grona klientów PKO Banku Polskiego potwierdza naszą pozycję jako lidera w zakresie obsługi finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Klientom oferujemy nie tylko produkty bankowe i usługi czysto finansowe . Współpraca z jednostkami samorządowymi opiera się również na profesjonalnym doradztwie w zakresie struktury finansowania oraz modelu realizacji inwestycji. Nasi doradcy są dla przedstawicieli samorządów prawdziwymi partnerami biznesowymi. Znamy specyfikę działania i mamy świadomość dużych wymagań tej grupy klientów – podkreśla Mariusz Noch, dyrektor Departamentu Klienta Sektora Publicznego PKO Banku Polskiego.
3 sierpnia umowę w zakresie obsługi rachunków podpisali: w imieniu Metropolii jej pełnomocnik ustawowy, Prezydent Miasta Katowice – Marcin Krupa oraz ze strony banku – Dyrektor Departamentu Klienta Sektora Publicznego Mariusz Noch wraz z doradcą klienta Michałem Norasem. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia istnieje od 1 lipca 2017 roku i obejmuje 41 gmin, w tym wszystkie główne miasta województwa śląskiego: m.in. Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Piekary Śląskie, Rudę Śląską, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy i Zabrze.
PKO Bank Polski partnerem samorządów
Wśród największych klientów PKO Banku Polskiego z sektora JST jest m.in. siedem województw: mazowieckie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, podkarpackie, lubelskie, kujawsko-pomorskie i świętokrzyskie oraz połowa miast wojewódzkich: Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kraków, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Wrocław i Zielona Góra. Oprócz kompleksowej obsługi budżetów jednostek samorządowych Bank udostępnia m.in. możliwość instalacji opłatomatów, czyli samoobsługowych urządzeń umożliwiających opłacenie podatków lub opłat za wydanie prawa jazdy lub dowodu osobistego. Obecnie opłatomaty działają w sześciu miastach. Bank rozszerzył również swoją ofertę w ramach usługi „PKO masowe wypłaty” o możliwość realizacji zleceń płatniczych z wykorzystaniem własnej sieci bankomatów. To duże ułatwienie, umożliwiające wypłaty np. świadczeń z programy 500+ w ponad 3 tys. urządzeń PKO. Klient może dokonać zlecenia wypłaty bez konieczności pojawienia się w oddziale, bez karty, a bankomaty zapewniają nieprzerwaną dostępność do gotówki 24 godziny na dobę.
PKO Bank Polski ściśle współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i finansuje przedsięwzięcia służące społeczności lokalnej. W ostatnich latach uczestniczył w wielu samorządowych projektach o niestandardowym charakterze, m.in. w budowie pierwszego w Polsce Afrykarium-Oceanarium we Wrocławiu, szybkiego tramwaju w Szczecinie czy nowoczesnej spalarni odpadów w Poznaniu. Bank jest także liderem w organizacji i obsłudze emisji obligacji komunalnych. W 2016 roku zorganizował ponad 125 spośród ok. 200 emisji przeprowadzonych przez samorządy, w tym dla województwa małopolskiego (284 mln zł), Miasta Piły (60 mln zł) oraz Miasta Płocka (50 mln zł). Wartość zadłużenia z tytułu obligacji komunalnych wyemitowanych za pośrednictwem PKO Banku Polskiego wyniosła, według danych na koniec grudnia 2016 roku, ponad 8 mld zł, co stanowiło 41 proc. rynku.