Na nasze pytania odpowiada Pan Jarosław Dąbrowski, prezes zarządu Banku DnB NORD Polska.
Michał Macierzyński, PR News: NORD/LB zmienił nazwę na Bank DnB NORD Polska. Skąd ta zmiana i co ona oznacza dla klientów banku?
Zmiana naszej nazwy i struktury właścicielskiej nie oznacza radykalnych zmian. W dalszym ciągu pozostajemy bankiem korporacyjnym, wyspecjalizowanym w obsłudze firm. Nie zmieniają się także nasze dotychczasowe relacje z klientami i partnerami. Nie ukrywam jednak, że wiedza i doświadczenie wnoszone przez DnB NOR – największy bank Norwegii, otwiera przed nami nowy potencjał rozwojowy, rysuje perspektywę jeszcze szybszego wzrostu, a także wejścia w nowe obszary działalności.
MM: Jakie są zatem dalsze plany rozwoju banku na rynku polskim?
JD: Na dzisiaj nasz cel pozostaje niezmieniony – chcemy dalej rosnąć w segmencie bankowości korporacyjnej i znaleźć się w pierwszej „15” największych działających w Polsce banków. Ale nie tylko. Wiedza i doświadczenie wnoszone przez DnB NOR – bank z ogromnym doświadczeniem zarówno w bankowości korporacyjnej, jak i detalicznej, pozwala nam realnie myśleć o rozwoju kolejnych linii biznesowych – np. bankowości dla małych i średnich firm, czy detalu.
MM: Planujecie rozwijać się organicznie czy może kupić inny bank w Polsce?
JD: Wzrost organiczny wymaga czasu i ogromnych nakładów. Z drugiej strony – w chwili obecnej ceny innych banków osiągają zawrotne pułapy, a my nie chcemy przepłacać. Trudno zatem już dziś mówić o skonkretyzowanej wizji zakupu innego banku, choć oczywiście nasi właściciele mają środki na sfinansowanie ewentualnego przejęcia. W najbliższym czasie prowadzić będziemy szczegółowe analizy poszczególnych opcji, a ostateczna decyzja co do kierunku dalszego rozwoju zależy od sytuacji na rynku, no i naturalnie akceptacji naszych pomysłów przez akcjonariuszy.
MM: Jaka jest obecna sytuacja banku?
JD: Rozpoczynając dwa lata temu budowę tego banku zakładaliśmy dynamiczny wzrost – średnio na poziomie 50% rocznie. Jak dotąd udaje nam się realizować te plany – zarówno na poziomie zysku netto jak i wzrostu sumy bilansowej. Co więcej – plasujemy się w czołówce najdynamiczniej rozwijających się w Polsce banków w rankingach publikowanych co jakiś czas przez media. Tegoroczne wyniki również nas satysfakcjonują. W pierwszych czterech miesiącach tego roku Bank DnB NORD Polska osiągnął zysk netto w wysokości 7,86 mln zł. To wynik o ponad połowę wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Znacząco wzrosła także suma bilansowa banku, która na koniec kwietnia 2006 r. wyniosła 2,08 mld zł – o przeszło 49% więcej niż na koniec kwietnia roku 2005. Bieżący rok chcemy zakończyć wynikiem netto na poziomie 15-16 mln zł, przy sumie bilansowej rzędu 2,5 – 2,7 mld zł. Warto dodać, że takie wyniki osiągamy przy znaczących nakładach inwestycyjnych, które w całym roku 2006 wyniosą około 12 mln zł.
MM: Jakie są – oprócz poszukiwania możliwości otwarcia banku na kolejne linie biznesowe – wasze najbliższe plany ?
JD: Chcemy dalej organicznie rosnąć w segmencie bankowości korporacyjnej. Bank wciąż pozyskuje nowych klientów korporacyjnych. Rozwijana jest oferta produktowa – między innymi w zakresie zarządzania należnościami, faktoringu, bankowości transakcyjnej, produktów departamentu skarbu. Rozbudowywany jest system bankowości transakcyjnej NORD NET, który uzyskuje coraz więcej funkcjonalności, pełniąc jednocześnie funkcje kanału dystrybucji. Bank chce także dalej aktywnie uczestniczyć w konsorcjach kredytowych (w ubiegłym roku był uczestnikiem ośmiu, w tym organizatorem trzech), a także silnie zaangażować się w segment finansowania strukturyzowanego – m.in. fuzji i przejęć.
MM: Proszę na koniec przybliżyć bank DnB NOR – nie jest on zbytnio znany w Polsce.
JD: To prawda. Natomiast w Norwegii jego szyldy zobaczyć można na niemal każdym rogu ulicy. DnB NOR – z aktywami na poziomie przeszło 180 mld euro – to największy bank norweski i trzecia co do wielkości grupa finansowa w krajach skandynawskich. Zysk netto banku na koniec pierwszego kwartału tego roku wyniósł przeszło 365 mln euro.
DnB NOR jest bankiem uniwersalnym, zajmującym się obsługą firm i klientów detalicznych. Jest największym na rynku norweskim dostawcą produktów kredytowych i depozytowych, funduszy inwestycyjnych, usług zarządzania aktywami (asset management), a także produktów ubezpieczeniowych i emerytalnych oraz usług związanych z rynkiem pieniężnym i kapitałowym. Obsługuje przeszło 100 tys. firm i ponad 2,1 mln klientów indywidualnych (niemal połowa ludności Norwegii). DnB NOR dysponuje największą w Norwegii siecią dystrybucji produktów i usług finansowych. Jest reprezentowany, poprzez filie i oddziały, w 13 krajach świata.
MM: Dziękuję za rozmowę.
JD: Dziękuję.
Krótko o Banku DnB NORD Polska S.A.
Bank DnB NORD Polska S.A. działa na polskim rynku od 2002 roku – do maja tego roku jako NORD/LB Bank Polska. Jest bankiem o profilu korporacyjnym, specjalizuje się w obsłudze dużych i średnich przedsiębiorstw. Głównym obszarem działalności banku jest finansowanie projektów inwestycyjnych i kredytowanie bieżącej działalności firm. Bank zajmuje się również finansowaniem transakcji handlu zagranicznego. Jest także organizatorem dużych konsorcjów kredytowych (w ubiegłym roku uczestniczył w ośmiu, był organizatorem trzech). W ofercie banku jest ponadto nowoczesny system bankowości internetowej NORD NET oraz instrumenty zabezpieczające przed ryzykiem walutowym i stóp procentowych. Centrala Banku mieści się w Warszawie. Bank ma też regionalne centra korporacyjne w Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu.
Źródło: PR News