Gość PR News: Pan Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH

Wszystko wskazuje na to, że ubiegły rok będzie lepszy od rekordowego pod względem dynamiki aktywów i zysków 2004 roku. Już dane za 9 miesięcy 2005 wskazują, że kolejny rok naszego członkostwa w Unii Europejskiej był pomyślny dla rozwoju całego rynku finansowego w Polsce. Wzrost aktywów bankowych przekroczył 11%, funduszy inwestycyjnych – 18%, funduszy emerytalnych – 44%, a kapitalizacji GPW w Warszawie – ponad 34%. Głównym motorem wzrostu w sektorze bankowym w 2005 roku był rozwój kredytów dla klienta detalicznego, zwłaszcza kredytów hipotecznych, których wolumen był wyższy o ponad 30%. Jednocześnie zahamowany został spadek kredytów dla klientów korporacyjnych. Uwidoczniają się symptomy rosnącego zainteresowania kredytami ze strony dużych przedsiębiorstw, co oceniam bardzo pozytywnie z makroekonomicznego punktu widzenia. Cieszymy się, że inwestycje, obok eksportu, zaczynają być jednym z istotnych impulsów wzrostu całej gospodarki.

Jesteśmy świadkami nasilającej się konkurencji na polskim rynku – zarówno ze strony podmiotów niebankowych, jak i instytucji kredytowych z Unii Europejskiej, dotychczas nieobecnych na naszym rynku. Zamiar podjęcia działalności transgranicznej w Polsce na zasadach jednolitego paszportu zgłosiło 100 banków europejskich, a także firmy z sektora ubezpieczeń oraz globalne fundusze inwestycyjne.

W kontekście działania w warunkach silnej konkurencji, osiągnięcia Banku BPH w minionym roku dają powody do satysfakcji. Wykazaliśmy wzrost biznesu i wzmocnienie naszej pozycji lidera we wszystkich segmentach rynku. Jesteśmy drugim bankiem na rynku kredytów hipotecznych dla klienta detalicznego. W 2005 roku Bank stał się liderem finansowania projektów unijnych, nasz udział w rynku wyniósł 16,3%, a wartość promes udzielonych klientom biznesowym sięgnęła 428 mln zł. Wzmocniliśmy naszą pozycję konkurencyjną w zakresie produktów strategicznych dla klienta detalicznego i korporacyjnego, takich jak: karty kredytowe, obsługa transakcji masowych, cash pooling, finansowanie strukturalne, transakcje pochodne, czy leasing. Jesteśmy postrzegani jako innowacyjna instytucja finansowa, która kompleksowo obsługuje klientów i oferuje produkty dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Z wielką satysfakcją przyjęliśmy komunikat, że Bank BPH w 2005 r. został uhonorowany przez brytyjski magazyn finansowy ?The Banker? nagrodą dla Najlepszego Banku w Polsce. Nagroda została przyznana za ogólne wyniki osiągnięte w poprzednim okresie. Do konkursu zgłoszono łącznie 510 banków ze 138 krajów świata.

Kurs akcji Banku BPH wzrósł w 2005 roku o 47% i znacznie pobił indeksy notowań sektora bankowego jak i całego rynku. Po raz drugi z rzędu Bank otrzymał niezwykle prestiżowe wyróżnienie Spółki Godnej Zaufania na rok 2005 za przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego, przyznanej przez najbardziej kompetentne grono profesjonalistów – zarządzających polskimi funduszami inwestycyjnymi i emerytalnymi.

W Bankowości Detalicznej największy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowała działalność kredytowa ? 34%, w segmencie MSP wzrost ten wyniósł 19%. Sukcesy Pionu Detalu przejrzyście ilustrują liczby: w okresie 2002-2005 przychody wzrosły o 500 mln zł (o 37%), wynik operacyjny wzrósł 3-krotnie, wskaźnik koszty / dochody obniżył się o 26 pkt. proc. ? z poziomu 67% do 41%, udział w rynku kredytów mieszkaniowych wzrósł z 14% do 19,7%, liczba posiadaczy kont Sezam ? o 26% do 276 tys. Liczba kart kredytowych BPH na rynku wzrosła z 28 tys. do 377 tys., pakietów Harmonium w segmencie MSP ?z 15 tys. do 128 tys.

W 2005 r. nastąpił kilkunastokrotny wzrost liczby użytkowników platformy internetowej wdrożonej w rekordowym okresie 5 miesięcy. Obecnie z Internetu korzysta 480 tys. klientów (12-krotny wzrost), zaś z Call Center ? 550 tys. klientów (7-krotny wzrost). Oznacza to, że każdego dnia 500 osób zaczyna korzystać z naszej bankowości internetowej. Obecnie około 1/3 naszych klientów indywidualnych i blisko połowa segmentu MSP korzysta z obsługi poprzez Internet. Osiągnęliśmy najwyższy poziom bezpieczeństwa i najlepiej ocenianą funkcjonalność na rynku, a liczba przelewów wykonanych przez Internet w grudniu 2005 r. wyniosła 2,5 mln sztuk.

Niemniejsze sukcesy zanotował drugi filar Banku BPH – Bankowość Korporacyjna. W 2005 r. nastąpił tu wzrost średnich wolumenów depozytowych o 17% i kredytowych o 6,69% (31 grudnia 2005 vs 31 grudnia 2004). Bank ugruntował swoją pozycję wiodącego organizatora kredytów konsorcjalnych. W klasyfikacji ?Rzeczpospolitej?, w I połowie 2005 r. uplasowaliśmy się na pierwszym miejscu zarówno pod względem liczby zorganizowanych transakcji (9 konsorcjów, kwoty zaangażowań (prawie 2 mld zł) jak i największego udziału w pojedynczej umowie. Z naszych kart płatniczych korzysta już 8 tys. klientów korporacyjnych. Za wkład w rozwój rynku kart płatniczych w Polsce, w tym za karty korporacyjne, otrzymaliśmy srebrną nagrodę Rock Awards 2004.

Bardzo dynamicznie rozwija się bankowość internetowa Banku BPH dla klientów korporacyjnych ? system BusinessNet jest w tej chwili jedyną na rynku polskich usług bankowych tak rozbudowaną platformą internetową. Na koniec 2005 r. korzystało z niego ponad 2500 przedsiębiorstw. Użytkownicy systemu od początku jego wdrożenia w czerwcu 2004 r. wykonali ponad 6 mln transakcji. System posiada wiele unikatowych funkcji, umożliwia komunikację z Bankiem i kierowanie firmą z dowolnego miejsca na świecie o każdej porze dnia i nocy. Jako pierwszy Bank w Polsce wprowadziliśmy kwalifikowany podpis elektroniczny a system BusinessNet jako pierwszy i jedyny dotychczas, go obsługuje. Poziom elektronizacji rozliczeń w Banku przekroczył 94,5%.

BusinessNet został doceniony przez ekspertów krajowych i międzynarodowych. Dowodem tego są prestiżowe międzynarodowe nagrody ? Medal Europejski, Europrodukt, Global Finance (najlepszy Bank Internetowy w Polsce), a także główna nagroda w szóstej edycji konkursu The European Banking Technology Awards 2005, którą zostaliśmy uhonorowani jako pierwszy bank w Polsce.

Ostatnio naszym klientom korporacyjnym zaoferowaliśmy TradeNet, pierwszą na polskim rynku usługę obsługi transakcji i czynności dokumentowych przez Internet. Przyniosła nam ona nagrodę Indywidualność Rynku ? Merkury 2005. Ten nowy produkt umożliwia zdalny dostęp i zarządzanie transakcjami akredytyw oraz inkasa na każdym etapie ich realizacji, od przygotowania zlecenia po dokonanie rozliczenia. Dzięki temu proces wykonywania transakcji ulega znacznemu przyspieszeniu, dając jednocześnie pełną kontrolę nad jego przebiegiem, bez konieczności wizyt w Banku czy instalowania specjalnego oprogramowania.

Znaczące osiągnięcia i sukcesy stały się także udziałem Pionu Rynków Międzynarodowych. Wzrost przychodów ze sprzedaży produktów skarbowych w latach 2001-2005 średnio rocznie o 64,2% znacząco przewyższał dynamikę rozwoju rynku. Mimo dużego nasycenia rynku w 2005 roku uzyskaliśmy dalszy wzrost przychodów o 38%. Udział Banku BPH w rynku krótkoterminowych papierów komercyjnych wzrósł z 0,9% w 2001 roku do 17,2% w 2005 roku. W 2005 r. nasz Bank zorganizował emisje średnio i długoterminowych obligacji korporacyjnych na kwotę ponad 1,1 mld zł, co stanowi 62,8% wszystkich obligacji wyemitowanych w tym czasie na rynku.

Sukcesy Banku tworzy jego kadra, doskonali fachowcy, zaangażowani w realizację wytyczonych celów. To, jak realizujemy politykę personalną doceniły m.in. Instytut Zarządzania i TNS OBOP. W 2005 roku Bank BPH został laureatem IV edycji Programu Inwestor w kapitał ludzki, organizowanego przez te instytucje.

Bank otrzymał także wyróżnienie i Certyfikat wysokiej jakości Ministra Gospodarki i Pracy za wysoką jakość zarządzania zasobami ludzkimi oraz promowanie wiedzy i doświadczeń w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. W VI edycji Konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi organizowanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Doceniono zwłaszcza projekt „Moje stanowisko pracy? oraz Projekt e-learning.

Tak więc, 2005 rok to kolejny udany okres z punktu widzenia osiąganych wyników finansowych i poprawy efektywności działania, a nasze cele wytyczone w planie strategicznym na lata 2004-2006 były bliskie realizacji już po trzech kwartałach ubiegłego roku. ROE brutto wyniosło 19,9% (w planie na koniec 2006 roku – 22%). Pod względem wskaźnika koszty/dochody, który wyniósł 50,9%, plasujemy się na I miejscu wśród dużych banków z ogólnokrajową siecią dystrybucji. Po trzech kwartałach 2005 roku wypracowaliśmy 716 mln zł zysku netto, o 29% więcej niż przed rokiem. Jest to solidna podstawa naszego przekonania, że 2005 rok zamkniemy najlepszym wynikiem w historii Banku – ponad 1 mld zł zysku netto.

Rokowania na rok 2006 są również optymistyczne. Zakładamy, że utrzyma się dobra koniunktura makroekonomiczna, co będzie przekładać się na pozytywne trendy w bankowości i na zwiększone zainteresowanie klientów usługami finansowymi. Planujemy wzrost sprzedaży produktów o najwyższej wartości dodanej, będących bazą do rozwoju cross sellingu i wzmocnienia lojalności klienta wobec Banku. W szczególności, nasza strategia zakłada wzmocnienie pozycji w grupie osób zamożnych i średniozamożnych – mamy zamiar pozyskać do końca 2006 roku około 250 tys. klientów z tych segmentów.

Z początkiem 2006 roku wprowadziliśmy nowe karty płatnicze z mikroprocesorem. Planujemy, że w ciągu roku wydamy ich ok. 200 tys. Spodziewam się, że do końca tego roku na rynku powinno być 500 tys. kart kredytowych z logo Banku BPH.

Bardzo mocno stawiamy na dalszy rozwój alternatywnych kanałów dystrybucji. Chcemy w tym roku pozyskać 200 tys. nowych użytkowników Systemu Bankowości Internetowej Sez@m. Jednocześnie przywiązujemy dużą wagę do zwiększenia dostępu klientów do oferty Banku na terenie całego kraju. W tym celu rozwijamy sieć własnych placówek oraz dystrybucję na zasadzie franczyzy. Planujemy, że liczba placówek partnerskich Banku BPH wzrośnie do 600.