Gość PR News: Pan Michał Glinka z BGŻ SA

Michał Macierzyński, PR News: Nowa strategia BGŻ zakłada skoncentrowanie się na małych i średnich miejscowościach. Czy to oznacza, że bank rezygnuje z walki o wielkomiejskiego klienta?

Michał Glinka, Dyrektor Departamentu Produktów Detalicznych, BGŻ SA Staramy się koncentrować na tych segmentach klientów i obszarach, gdzie już mamy lub możemy uzyskać silną pozycję. BGŻ to dziesiąty bank uniwersalny w Polsce. Jest znany i dobrze kojarzony w mniejszych miejscowościach i właśnie tam może stać się głównym bankiem dla swoich klientów – instytucją, w której otrzymają oni wsparcie i przyjazną obsługę. Znajomość lokalnej gospodarki w tworzeniu oferty lepiej dopasowanej do oczekiwań klientów sprzyja także budowaniu długotrwałych relacji. Chcemy oczywiście dalej wzmacniać swoją pozycję w agrobiznesie poprzez finansowanie rolnictwa i przemysłu rolno–spożywczego. Te działania nie oznaczają jednak rezygnacji z obecności w miastach, gdzie najwięcej jest placówek detalicznych. Tam będziemy konkurować atrakcyjnymi produktami, a naszą sieć sprzedaży dostosujemy do ich specyfiki.

MM: Co ma przekonać klientów detalicznych do oferty BGŻ?

MG Przede wszystkim przejrzysta oferta kredytowa oraz depozytowa. Proponujemy zróżnicowane zestawy produktów i usług bankowo–ubezpieczeniowych, np. pakiet: konto osobiste wraz z ubezpieczeniem od NNW i usługami assistance, a niezależnie od wybranego pakietu oferujemy bezpłatnie:
– kartę płatniczą Integrum Maestro,
– dostęp do rachunku przez internet i telefon,
– otwarcie rachunku oszczędnościowego e–skalacja z atrakcyjnym oprocentowaniem, uzależnionym od kwoty zgromadzonych środków, produktu łączącego zalety lokaty terminowej oraz rachunku płatnego na każde żądanie.

Klient może dodatkowo otrzymać kartę kredytową lub kredyt odnawialny w koncie osobistym. Zapewniamy także szeroki zakres produktów inwestycyjnych, o zróżnicowanym poziomie ryzyka, tj. lokaty oraz fundusze. Dają one możliwość efektywnego deponowania oszczędności, w otoczeniu malejących stóp procentowych.
Dostarczenie klientowi produktów, których potrzebuje to nie wszystko. Dodatkowo chcemy:
– stale wzbogacać naszą ofertę produktową i podwyższać poziom obsługi
– dostarczać rzetelnych informacji o warunakch sprzedaży i funkcjonowaniu produktów – „bez gwiazdek i ukrytych kosztów”,
­- zapewnić by nasze dokumenty, materiały informacyjne oraz formularze były przejrzyste i zrozumiałe,
– ­edukować w zakresie wykorzystania produktów,
­- angażować się w życie lokalnych społeczności, w których działamy,

MM: Niedawno Bank wszedł na bardzo konkurencyjny rynek kredytów mieszkaniowych. W jaki sposób chcecie walczyć o ten rynek? Wasze oprocentowanie w złotych jest na podobnym poziomie jak to, oferowane przez znacznie większych graczy na tym rynku…

MG Będziemy konkurować przede wszystkim funkcjonalnością produktu i sprawnością obsługi. W myśl strategii proponujemy produkty, które są przejrzyste i uczciwie wycenione. Ponadto postępujemy terminowo, nasze procedury rozpatrywania wniosków kredytowych są proste, a regulacje zrozumiałe dla klientów. Szybko przygotowujemy umowy, wypłacamy pieniądze bez zbędnej zwłoki, dbamy o wysoką jakość obsługi. Dodatkowo jesteśmy dostępni poprzez rozbudowaną sieć placówek i pośredników – to w znacznym stopniu wciąż wpływa na rosnące zainteresowanie naszą ofertą. Dowodzi tego także pierwsze miejsce dla BGŻ w rankingu Expandera, które zajęliśmy jako bank najszybciej rozpatrujacy wnioski kredytowe.

MM: Rabobank, jeden z waszych głównych udziałowców, jest liderem bankowości internetowej w Europie. Ostatnio poinformował o uruchomieniu wirtualnego banku w Nowej Zelandii. Czy BGŻ ma w planach rozwój kanałów elektronicznych?

MG Nadal będziemy rozwijać alternatywne kanały dostępu do produktów i usług bankowych. Od lat posiadamy jeden z najlepszych i najbezpieczniejszych systemów bankowości elektronicznej – dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Dowodem na to są liczne wyróżnienia przyznane przez prestiżowe organizacje w kraju, m.in. nagrody otrzymane podczas II Ogólnopolskiej Olimpiady Usług Bankowych:– złoty medal w kategorii najlepszy elektroniczny rachunek oszczędnościowo–rozliczeniowy przyznany kontu osobistemu Integrum z usługą e-INTEGRUM oraz zajęcie drugiego miejsca w kategorii najlepszy ROR, przyznawanej przez Klientów banków. Zdalne kanały dostępu i obsługi produktów bankowych są bardzo popularne i aktywnie wykorzystywane przez Klientów. Do wyboru są 2 sposoby autoryzacji transakcji: poprzez listę haseł jednorazowych lub token. W planach mamy oczywiście poszerzenie zakresu usług oferowanych za pośrednictwem TeleIntegrum i e-INTEGRUM. Przewidujemy kolejne promocje i z pewnością będziemy oferować coraz lepsze usługi.

MM: Niedawno Państwa Bank rozpoczął współpracę ze Zrzeszeniem Mazowieckiego Banku Regionalnego. Co jeszcze poza kredytami hipotecznymi chcecie Państwo sprzedawać za pośrednictwem Banków Spółdzielczych?

MG Współpracę z MR Bankiem rozpoczęliśmy już wcześniej, m.in. poprzez zawarcie porozumienia o wzajemnym bezprowizyjnym udostępnianiu sieci bankomatów – klienci BGŻ mogą korzystać z 1200 bankomatów w całym kraju. Ostatnie uzgodnienia z MR Bankiem dotyczą współpracy przy sprzedaży produktów BGŻ za pośrednictwem banków spółdzielczych, przede wszystkim kredytów hipotecznych i budowlanych, a także innych produktów, np. kart kredytowych.

MM: Czy wasza nowa strategia nie oznacza, że będziecie największym konkurentem banków spółdzielczych?

MG Od dawna w pełni szanujemy niezależność banków spółdzielczych. Dążymy do współpracy z nimi na wzajemnie korzystnych warunkach. BGŻ nastawia się na rozwój własnej sieci placówek w miejscowościach od 25 do 150 tys. mieszkańców – w pozostałych ośrodkach chce współpracować z partnerami, pośrednikami i korzystać z innych kanałów dystrybucji. Oznacza to, że bank nie będzie konkurentem, lecz uzupełni ofertę banków spółdzielczych. Współpraca dla banków spółdzielczych oznaczać będzie rozszerzenie oferty i możliwości działania, poprawę jakości i szybkości usług, wzbogacenie oferty produktowej, wzrost efektywności kosztowej, zmniejszenie ryzyka i kosztów wdrożenia nowych systemów.
Dla BGŻ to z kolei rozszerzenie sieci punktów kontaktu z klientem (szczególnie w miejscowościach, w których nie rozwinie swojej sieci) i zwiększenie sprzedaży.