Gość PR News: Pani Renata Pawlicka, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Banku Ochrony Środowiska S.A.

Michał Macierzyński, PR News: Skąd w Banku, który kojarzy się z finansowaniem inwestycji ekologicznych, oferta dla klientów indywidualnych?

Renata Pawlicka, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Banku Ochrony Środowiska S.A.: W pierwszych latach funkcjonowania BOŚ S.A. współpracował głównie z klientami korporacyjnymi oraz samorządami terytorialnymi, specjalizując się w finansowaniu obsługi projektów i działań na rzecz ochrony środowiska. Tym, co wyróżniało i wyróżnia nas na rynku jest specjalna oferta kredytowa przygotowana we współpracy z funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W ostatnich latach rozszerzyliśmy zakres działania także o segment detaliczny i staliśmy się uniwersalnym bankiem komercyjnym z misją ekologiczną i od tego czasu posiadamy pełną ofertę produktów przeznaczonych dla klientów indywidualnych. Są to między innymi rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, lokaty proekologiczne oraz kredyty mieszkaniowe. Klienci banku korzystający ze specjalnych lokat z odpisem na rzecz ginących gatunków zwierząt np. lokaty z rysiem, jeżem, wilkiem czy żbikiem mieli możliwość połączenia osobistych korzyści finansowych z działaniem na rzecz ochrony środowiska naturalnego w Polsce. Dzięki takim produktom pomagamy chronić to, co dla człowieka najcenniejsze, czyli środowisko naturalne i ginące gatunki zwierząt.

MM: Co jest najważniejszym celem segmentu bankowości detalicznej w BOŚ?

R.P.: Głównym celem jest zwiększenie udziału w rynku, a co się z tym wiąże zwiększenie ilości obsługiwanych klientów. Zamierzmy osiągnąć ten cel poprzez ciągłe doskonalenie jakości i szybkości ich obsługi oraz dostarczanie kompleksowej oferty finansowej – bankowej, inwestycyjnej i ubezpieczeniowej.

MM: Dla klienta coraz większe znaczenie ma wygoda, komfort i oprocentowanie. Jaka jest odpowiedź banku na takie potrzeby?

R.P.: W ostatnich latach intensywnie rozwijaliśmy ofertę detaliczną z myślą o indywidualnych potrzebach każdego klienta. Dbamy o to, aby nasza oferta była źródłem satysfakcji i wygody, dlatego każdy nowy i modyfikowany produkt jest wnikliwie analizowany pod kątem oczekiwań i wymagań naszych klientów. Potwierdzeniem tego jest fakt, iż nasze EKOKONTO zdobywa coraz większe uznanie. Świadczy o tym dwukrotny przyrost, w ciągu trzech lat, liczby klientów korzystających z tego produktu, a także uznanie wśród niezależnych ekspertów.
W kwietniu 2004 r. EKOKONTO zostało wyróżnione Medalem Europejskim, przyznawanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Business Centre Club, a w czerwcu br. zajęło pierwsze miejsce w „Rankingu rachunków rozliczeniowo-oszczędnościowych” przeprowadzonym przez “Gazetę Prawną” i Niezależnego Doradcę Finansowego – firmę Expander.
Ponieważ zawsze mamy „niedosyt”, nawet najlepsze produkty podlegają ciągłej analizie i udoskonalaniu. W związku z tym od 1 sierpnia 2006r. w naszej ofercie znalazły się nowe Pakiety EKOKONTO.
Jedną z wielu nowych usług wchodzących w skład pakietów EKOKONTO PLUS i EKOKONTO VIP są usługi ubezpieczeniowe – pakiet „Assistance Medyczne”. W ramach tego ubezpieczenia nasi klienci będą mogli skorzystać z infolinii medycznej, a także z wizyt u lekarzy rodzinnych i specjalistów, transportu medycznego, dostawy leków a nawet opieki pooperacyjnej. „Assistance Medyczne” gwarantuje naszym klientom pomoc w nieprzewidzianych zdarzeniach losowych, takich jak nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie lub konieczność opieki medycznej.
W ramach wszystkich pakietów klienci mają także możliwość skorzystania z ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków na sumę 30, 50 lub 100 tys. zł, a klientom posiadaczom pakietu EKOKONTO VIP, ubezpieczenie na sumę 30 tys. zł opłaca klientowi bank.
Klienci mają też możliwość korzystania z dodatkowych środków na nieplanowane wydatki w ramach debetu, przyznawanego już po pierwszej wpłacie na rachunek. Debet ten można łatwo podwyższyć o tzw. extra debet, jedynie przekazując dyspozycję dotyczącą jego uruchomienia przez telefon. Poza tym klienci mogą korzystać z usług bankowości elektronicznej oraz pożyczki w EKOKONCIE, nawet do 100 tys. zł. Nowe pakiety przewidują również możliwość bezpłatnego prowadzenia rachunku dla młodzieży EKOKONTO H2O.

MM: Od 1 sierpnia BOŚ S.A. wprowadził też ograniczenia bezprowizyjnych wypłat z bankomatów obcych?

R.P.: Przed wprowadzeniem tych zmian długo analizowaliśmy zachowania naszych klientów. Z naszych badań wynika to, że większość klientów korzysta z bankomatów obcych nie częściej niż cztery razy w miesiącu. To skłoniło nas do ograniczenia ilości bezpłatnych wypłat z bankomatów obcych dokonywanych przez klientów. Jednocześnie udostępniliśmy możliwość ustalenia indywidualnego dziennego limitu wypłat z bankomatu nawet do 5000 zł.

MM: Czy to wystarczy, aby skutecznie konkurować na rynku, który został już podzielony przez największe banki?

R.P.: Konkurencja jest coraz ostrzejsza, ale nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że rynek został podzielony. Z badań przeprowadzonych przez PENTOR wynika, że tylko połowa Polaków korzysta z usług bankowych. Daleko więc do nasycenia. Wierzę, ba jestem tego pewna, że BOŚ S.A. nadal będzie zwiększał swój udział w rynku. U nas klient nie jest anonimowy, widzimy w nim nie numer rachunku, ale człowieka którego słuchamy, z którym rozmawiamy i któremu służymy pomocą.
Sądzę, że przyszłość dobrej bankowości opierać się będzie na budowaniu długoterminowych relacji z klientami.

MM: Z drugiej strony klienci coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej, czy taką tendencję zauważyliście również państwo w waszym banku?

R.P.: W okresie kiedy w Polsce zaczął dynamicznie rozwijać się Internet, w bankowości pojawiały się opinie, iż należy rozważyć zasadność rozwijania, a może wręcz ograniczania liczby placówek i skupić się jedynie na intensywnym rozwoju bankowości elektronicznej. Jednak badania konsumenckie wykazały, że owszem Internet jest cenionym kanałem dystrybucji produktów i usług bankowych, ale większość klientów oczekuje jednak bezpośredniego kontaktu z pracownikiem Banku.
Internet to komfort, szczególnie ważny dla osób młodych, a także dla tych osób, które cierpią na chroniczny brak czasu. W związku z tym nie zapominając o wygodzie wykonywania operacji przez Internet nadal rozwijamy sieć placówek.

MM: Internet przyciąga jednak coraz młodszych klientów. Jak chcecie do nich dotrzeć?

R.P.: Już trzynastolatkowie mogą posiadać EKOKONTO H2O. Staramy się działać i tu działać niekonwencjonalnie, gdyż już na etapie tworzenia produktu zwróciliśmy się do kilkudziesięciu młodych ludzi z pytaniem, czy chcieliby mieć własne konto i jakie powinno ono być. To młodzież wskazała nam, co jest dla niej ważne i wybrała nazwę dla konta – H2O oraz szatę graficzną karty Maestro H2O. W ramach EKOKONTO H2O nasi najmłodsi klienci mogą w pełni korzystać z usług bankowości internetowej poprzez możliwość dokonywania przelewów, składania zleceń stałych, otwierania lokat oraz sprawdzania salda, a także dokonywać transakcji gotówkowych i bezgotówkowych przy pomocy karty Maestro H2O.

MM: Jak Pani widzi bank w przyszłości?

R.P.: Myślę, że BOŚ S.A. nadal będzie liderem w dziedzinie finansowania przedsięwzięć proekologicznych, którą to pozycję będzie utrzymywał także dzięki dynamicznemu rozwojowi biznesu na rynku klientów detalicznych. Obecnie mamy ponad 140 tys. klientów i życzę sobie, a przede wszystkim bankowi, co najmniej podwojenia tej wielkości.

MM: Dziękuję za rozmowę.

R.P.: Dziękuję.