Gość PR News: Pani Sonia Wędrychowicz – Horbatowska, Szef Bankowości Detalicznej i Wiceprezes Zarządu Citibank Handlowy

Michał Macierzyński, PR News: Od 1 października jest Pani nowym szefem detalu. Czy ma Pani już pomysł, jak poprawić pozycję rynkową banku?

Soni Wędrychowicz – Horbatowską, Szef Bankowości Detalicznej w Citibank Handlowy: Obejmując stanowisko szefa części detalicznej Citibank Handlowy, postawiłam sobie bardzo ambitne zadanie – chciałabym, aby Citibank Handlowy był najlepszym bankiem detalicznym w Polsce w wybranych segmentach rynku. Dla mnie najlepszy bank to taki, który ma najbardziej zadowolonych klientów. Jak zamierzamy osiągnąć tak postawiony cel? Nasi klienci dostaną najlepsze produkty i usługi; otrzymają je w możliwie szybkim czasie i w najwygodniejszy dla siebie sposób. Damy im tyle innowacji, ile będą potrzebowali. Udział naszego banku w przychodach bankowości detalicznej to obecnie niecałe ponad 4 proc. Jednak w obszarach, na których się skupiamy – np. karty kredytowe, zarządzanie majątkiem, produkty inwestycyjne mamy znacząco większy udział. Potwierdza to, że w segmentach, na których się koncentrujemy osiągamy sukces. Objęłam nowe stanowisko po to, aby m.in. rozszerzyć te obszary sukcesu. Wierzę, że mi się to uda, bo mamy mocne atuty: zespół doświadczonych ekspertów i wsparcie Citigroup, która daje nam dostęp do światowych rozwiązań, które konsekwentnie dostosowujemy do potrzeb naszych Klientów. Polska to również strategicznie ważny rynek dla Citigroup – mówił o tym w listopadzie ubiegłego roku Charles Prince, Prezes Citigroup, powtórzył ostatnio nasz Szef Regionu i Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej BH, Shirish Apte. Rozwijamy nowe, alternatywne kanały dystrybucji: nasze karty kredytowe będą sprzedawane na stacjach BP, będziemy obecni w centrach handlowych, wykorzystujemy synergię pomiędzy bankiem korporacyjnym i detalicznym – w wielu firmach, klientach korporacyjnych banku, pojawimy się w postaci tzw. mini–oddziałów dla pracowników. Chcemy być dla naszych klientów „na wyciągnięcie ręki”. Rozwijamy fizyczne i zdalne kanały dostępu do Banku – realizujemy duży, kilkunastomiesięczny projekt integracji internetu i naszego CitiPhone. Wszystkie te działania realizujemy pod wspólnym hasłem: klient na pierwszym miejscu – idee tę będziemy realizowali na wielu płaszczyznach.

Rozwijacie się, ale czy nadążycie za rynkiem kart kredytowych? Pół roku temu utraciliście pozycję lidera pod względem liczby wydanych kart kredytowych…

Pomimo rozwoju konkurencji utrzymujemy bardzo silną pozycję na rynku kart kredytowych. Chcę podkreślić jedną ważna myśl – nie staramy się konkurować z innymi bankami liczbą wydanych kart. To co ma największe znaczenie zarówno dla Banku jak i posiadacza karty to skłonność Klienta do aktywnego korzystania z produktu. Nie ma sensu wydanie karty klientowi, który ją potem schowa do szuflady i nie będzie jej używał. Dlatego jesteśmy dumni, iż nasze karty są najczęściej używanymi kartami na rynku! Średnia liczba transakcji jest 2,5 razy większa niż na innych kartach – mamy aż 25% udział w rynku. Średnia sprzedaż na naszej karcie jest prawie 3 razy wyższa niż na konkurencyjnych kartach kredytowych – mamy nawet 27% udział w rynku pod względem wartości sprzedaży na kartach. Jesteśmy liderem, w tym liderem innowacji. Po raz pierwszy w Polsce wprowadziliśmy kartę kredytową akceptowaną na całym świecie, kartę ze zdjęciem i podpisem posiadacza, karty dodatkowe, zniżki w punktach handlowo-usługowych przy płatności kartą; karty partnerskie, kartę dla kobiet. I nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa! Rozszerzamy właśnie nasz rynek docelowy o: Klientów CitiFinancial, studentów, młodzież. Stale wprowadzamy nowe usługi np. pierwszy w Polsce concierge samochodowy dla Klientów indywidualnych, a w przyszłym roku planujemy wprowadzić na rynek dwie nowe karty partnerskie, kt. na pewno zostaną zauważone na rynku kart co-brandowych.

Mówi Pani dużo o innowacjach. Jakich jeszcze nowości mogą się spodziewać klienci waszego banku?

Nasi klienci będą mogli otwierać konto przez Internet czy też posługiwać się przezroczystą kartę debetową – pierwszą na rynku kartą w systemie MasterCard do transakcji internetowych. Osobom wyjeżdżającym za granicę umożliwimy przelewy między wszystkimi oddziałami Citibank na świecie w czasie rzeczywistym; za naszym pośrednictwem będą mogli otworzyć również konto za granicą. Utrzymujemy bezpłatne przelewy w Internecie. Pod koniec roku wprowadzimy kredyty hipoteczne – korzystamy w tym zakresie z doświadczenia Citigroup – będzie to oferta, która zaskoczy rynek swoją atrakcyjnością. Zaproponujemy klientom kolejne grupy funduszy zagranicznych. Już teraz aktywnie promujemy nasze produkty inwestycyjne – w listopadzie zaproponowaliśmy najlepszą na rynku ofertę 11% lokaty połączonej z Portfelem Inwestycyjnym. I to dopiero początek naszego aktywnego wyjścia na rynek. Co dalej…? Będziemy innowacyjni. Innowacyjni na potrzeby klienta.