Grażyna Ciurzyńska: BGŻ wyśle PIN do karty SMS-em

SmartPIN to usługa przesyłania PINu poprzez SMS bezpośrednio na wskazany numer telefonu komórkowego.  Podstawowym atutem rozwiązania jest  umożliwienie klientowi skorzystania z karty zaraz po jej otrzymaniu. Klient odbiera  z banku wiadomość SMS o wysłaniu karty,  a w momencie jej otrzymania, przy wykorzystaniu odpowiedniego hasła,  aktywuje  system, który po zweryfikowaniu poprawności danych, w odpowiedzi wysyła  kod PIN – wyjaśnia Grażyna Ciurzyńska, Dyrektor Departamentu Kart Bankowych w Banku BGŻ.

Bank BGŻ jako pierwszy w Polsce uruchomił dla swoich klientów usługę Smart PIN. Na czym polega ta usługa?

SmartPIN to wprowadzenie nowej, efektywnej ścieżki dystrybucji kodu PIN do karty płatniczej.  To usługa przesyłania PINu poprzez SMS bezpośrednio na wskazany numer telefonu komórkowego.  Podstawowym atutem rozwiązania jest  umożliwienie klientowi skorzystania z karty zaraz po jej otrzymaniu. Klient odbiera  z banku wiadomość SMS o wysłaniu karty,  a w momencie jej otrzymania, przy wykorzystaniu odpowiedniego hasła,  aktywuje  system, który po zweryfikowaniu poprawności danych, w odpowiedzi wysyła  kod PIN. Rozwiązanie SmartPIN redukuje potencjalne ryzyko przechwycenia numeru PIN przez osoby trzecie, co może zdarzyć się przy wysyłce tradycyjną korespondencją pocztową.

Kiedy usługa została uruchomiona w banku? Czy są jakieś ograniczenia w jej stosowaniu?

Usługa jest nowością w naszej  ofercie. Dotychczas trwały testy, obecnie oferujemy  ją naszym klientom bez żadnych ograniczeń. Jest ona dostępna dla każdego klienta, który złoży wniosek o wydanie nowej lub kolejnej karty. Klient może uzyskać swój kod PIN w dowolnym miejscu na świecie i czasie, przy użyciu każdego telefonu komórkowego obsługującego smsowy kanał dostępu.

Co się dzieje w przypadku, gdy posiadacz karty wykorzysta inny, niewłaściwy numer telefonu do uzyskania PINu?

Oczywiście PIN nie zostanie dostarczony.  W tym przypadku system uzna próbę za niedozwolone zdarzenie i wyśle do klienta komunikat SMS oraz prośbę o ponowienie akcji, ale z właściwego numeru telefonu. Takie zdarzenia objęte są dodatkowo ścisłym monitoringiem.

Czy bank pobiera opłaty od klienta korzystającego z tego sposobu dystrybucji PIN?

Nie. Posiadacz czy też użytkownik kart nie ponosi w banku dodatkowych kosztów z tego tytułu. Usługa SmartPIN jest bezpłatna. Jedyna opłatą jaką obciążany jest klient to stawka operatora  sieci komórkowej za wysłanie standardowego smsa, w zależności od cennika. W przypadku gdyby użytkownik korzystał z usługi poza granicami kraju, opłata naliczana będzie przez operatora wg stawki roamingowej.

W ostatnim czasie Bank BGŻ dokonał również innych zmian w ofercie kartowej. Mam tutaj na myśli dokonaną zamianę kart debetowych Maestro na karty MasterCard i wymianę kart z odroczonym terminem płatności. Co było celem tych zmian? Czym różnią się nowe karty od dotychczasowych ?

Realizowaliśmy równolegle dwa cele. Po pierwsze chcieliśmy wzbogacić funkcjonalność produktów i stworzyć elastyczną ofertę, a   po drugie wyposażaliśmy nasze wszystkie produkty kartowe w mikroprocesor (chip). Zwiększa on poziom bezpieczeństwa używania karty poprzez konieczność potwierdzania transakcji PINem oraz minimalizuje możliwość skopiowania danych z karty.

Nowe karty debetowe przygotowane we współpracy z MasterCard, wyposażone w mikroprocesor  z aplikacją autentykacji opartą na dynamicznym podpisie,  spełniają najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa. Poza standardowymi funkcjami płatniczo-bankomatowymi umożliwiają one m.in. realizowanie transakcji przez internet, telefon oraz dokonywanie drobnych wypłat gotówki w punktach handlowych (cash back). Klienci, którzy aktywnie używają kart do płatności bezgotówkowych nie ponoszą żadnych kosztów w związku z jej posiadaniem. Oferta kart z odroczonym terminem płatności to obecnie  trzy rodzaje kart MasterCard Business: Silver, Gold, Executive. Klienci wraz z kartą otrzymują dodatkowo atrakcyjną ochronę ubezpieczeniową oraz możliwość wyboru indywidualnego cyklu rozliczeniowego.

Przechodząc na technologię EMV przekazujecie Państwo swoim klientom zupełnie nowe produkty. Czy w Banku BGŻ wszyscy klienci mają już nowe karty chipowe?

 

Właśnie dobiega końca proces wymiany kart debetowych z paskiem magnetycznym na nowe produkty z chipem. Wszystkie karty zostały przekazane do produkcji, a ich dystrybucja zakończy się do połowy lutego tego roku. Cały portfel kart charge został wymieniony trzy miesiące temu. Jesteśmy w komfortowej sytuacji , gdyż ponad 90 proc. naszych klientów może już korzystać z nowych rozwiązań.

Czy klient jest w jakiś sposób zachęcany do zapamiętania PINu z SMSa i skasowania go z komórki? Zastanawia mnie bezpieczeństwo przechowywania takiego PINu w SMSie, który może być przecież odczytany przez każdego, kto ma w danym momencie dostęp do komórki? 

 

Klient otrzymując PIN SMS proszony jest o zapamiętanie numeru i skasowanie tej wiadomości z telefonu.  Poza aktualnym rozwiązaniem planujemy uruchomienie w najbliższym czasie funkcjonalności,  dzięki której po ustalonym przez Bank czasie, na telefon klienta, wysyłany będzie SMS, który zastąpi wiadomość z PINem.  Dodatkowo będziemy zachęcać klientów do zmiany PINu na własny.

Czy planowane są również zmiany w obszarze funkcjonalnym kart kredytowych?

Tak. Karty kredytowe są kolejnym wyzwaniem dla nas. Mam nadzieję, że w wkrótce będziemy mogli na ten temat porozmawiać.

Źródło: Bankier.pl