Grupa Allianz Polska osiągnęła zysk w kolejnym kwartale

Mimo bardzo trudnego roku Grupa Allianz Polska osiągnęła w kolejnym kwartale zysk, który po 9 miesiącach wyniósł 12,2 mln zł (bez konsolidacji z Allianz Bank). Przychody ze składek w ubezpieczeniach majątkowych wzrosły o 7 %. Natomiast aktywa całej Grupy Allianz wzrosły do blisko 10 miliardów zł.

Ubezpieczenia majątkowe

TU Allianz Polska zwiększyło przychody ze składek w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku o 7% do 1,29 miliarda złotych. Ubezpieczenia komunikacyjne wzrosły o 16% do 723 milionów złotych, NNW o 53% do 48 mln zł, odpowiedzialności cywilnej o 24% do 87 mln zł, małego i średniego biznesu o 11% do 57 mln zł, mieszkaniowe o 12% do 67 mln zł.

W wyniku długiej zimy, nawałnic, deszczy oraz powodzi zdecydowanie zwiększyła się liczba zgłoszonych do Allianz szkód indywidualnych ze 100 do 135 tysięcy i wysokość wypłaconych odszkodowań, które wzrosły o 7% do 772 milionów zł. Miało to wpływ na wynik techniczny, który wyniósł –107 mln zł. W konsekwencji spółka odnotowała stratę finansową w wysokości – 48 mln zł. Po konsolidacji wyników z Allianz Bankiem, którego właścicielem jest TUiR Allianz Polska, wynik finansowy netto wyniósł –141 mln zł.

Głównym celem spółki majątkowej zapoczątkowanym w pierwszej połowie tego roku jest poprawa rentowności portfela ubezpieczeń komunikacyjnych oraz znaczące obniżenie kosztów akwizycji. Firma wprowadza obecnie nowatorskie ubezpieczenia majątkowe dla segmentu małych i średnich firm, m.in. ubezpieczenie ochrony prawnej dla przedsiębiorców. Rozszerzone zostały warunki polis AC oraz assistance w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wprowadzono wiele nowych wariantów korzystnych dla klientów, np. usługę „door-to-door”, w której Allianz odbiera uszkodzony samochód od klienta, pozostawia auto zastępcze, a później dostarcza klientowi naprawiony samochód.

Ubezpieczenia na życie

TU Allianz Życie odnotowało wzrost przychodów ze sprzedaży produktów ze składką regularną zarówno indywidualnych, jak i grupowych, odpowiednio o 4% i 8%. Spadły natomiast przychody ze sprzedaży produktów ze składką jednorazową, głównie w wyniku ograniczenia w tym roku sprzedaży polisolokat, a także niższej sprzedaży ubezpieczeń grupowych przez banki. Łącznie składki spadły w porównaniu z III kwartałem 2009 roku o 15% do 1,15 miliarda złotych. Spółka wypłaciła 933 mln zł w formie odszkodowań i świadczeń. Rok wcześniej było to 969 mln zł. Wynik techniczny wyniósł 44,9 mln zł. TU Allianz Życie zwiększyło zysk netto z 25 do 38,1 miliona złotych.

Fundusz emerytalny

Aktywa Allianz Polska OFE w ciągu trzech kwartałów 2010 roku wzrosły o 21% do 6,1 mld zł. W wyniku działań akwizycyjnych i udziału w losowaniach przeprowadzonych przez ZUS w styczniu i lipcu 2010 r., fundusz zwiększył liczbę klientów do ponad 466 tysięcy. IV miejsce wśród wszystkich funduszy emerytalnych na koniec września 2010 r. w zakresie stopy zwrotu za okres 36 miesięcy uprawniło Allianz Polska OFE do wzięcia udziału w kolejnym losowaniu w styczniu 2011 r.
 
Zysk netto PTE Allianz Polska na koniec września 2010 r. wyniósł 16,1 mln zł w porównaniu z 10,4 mln we wrześniu 2009 roku. W opublikowanym w czerwcu przez „Rzeczpospolitą” rankingu instytucji finansowych, opartym na wynikach finansowych z poprzedniego roku, PTE Allianz Polska zajęło drugie miejsce wśród towarzystw emerytalnych.

Fundusze inwestycyjne

Liczba klientów TFI Allianz na koniec III kwartału 2010 roku wzrosła do 23 tysięcy. Zysk netto Towarzystwa na koniec września 2010 roku wyniósł 6,6 mln zł. W III kwartale TFI Allianz zwiększyło wartość zarządzanych aktywów do ponad 1,5 mld zł.
Znakomitymi wynikami od początku roku (do 30.09.2010) mogą pochwalić się subfundusze Allianz FIO, w szczególności subfundusze akcji polskich: Allianz Akcji Plus i Allianz Akcji Małych i Średnich Spółek, które wypracowały dla swoich uczestników stopy zwrotu w wysokości odpowiednio 27% i 25%. Allianz Aktywnej Alokacji zakończył III kwartały wynikiem 9,03%. Dobrymi wynikami inwestycyjnymi mogą pochwalić się też subfundusze Allianz Globalny SFIO. Allianz Akcji Europejskich wypracował w ciągu dziewięciu miesięcy stopę zwrotu 18,03%, Allianz Akcji Azji i Pacyfiku 13,46%, a Allianz Akcji Rynków Wschodzących przyniósł klientom 9,73% zysku.  
W październiku 2010 roku miała miejsce trzecia subskrypcja certyfikatów inwestycyjnych Allianz Platinium FIZ – funduszu absolutnej stopy zwrotu, którego celem jest wypracowywanie zysków niezależnie od koniunktury. Oferta spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów, którzy wpłacili ponad 160 mln zł. To najlepszy wynik ze wszystkich trzech subskrypcji. Fundusz wypracował bardzo dobre wyniki inwestycyjne. W III kwartale 2010 roku osiągnął stopę zwrotu w wysokości 7,76%. Od początku 2010 roku przyniósł swoim klientom 20,33% zysku (27,07% od początku działalności, czyli od października 2009 roku).

Bankowość

TUiR Allianz Polska S.A. podpisało z GETIN Holding umowę dot. nabycia przez tę instytucję 100% akcji Allianz Bank Polska i przejęcia jego działalności bankowej w Polsce. Termin sfinalizowania umowy jest uzależniony od otrzymania zgody Komisji Nadzoru Finansowego oraz, o ile będzie to wymagane, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Do czasu zamknięcia transakcji nie nastąpią żadne zmiany związane z dotychczasową działalnością Allianz Banku. Obsługa klientów bez zmian będzie nadal realizowana zarówno w placówkach Banku, przez infolinię oraz internet. Wszystkie umowy zawarte z Allianz Bankiem kontynuowane są na dotychczasowych warunkach. Nie zmieniają się również regulaminy produktów bankowych, a także tabele opłat i prowizji.

Allianz Bank Polska S.A. działa od 2008 roku. Posiada 58 placówek bankowych w całej Polsce i zatrudnia ponad 650 osób. Jest bankiem koncentrującym się na klientach detalicznych. Ma w ofercie: konta, kredyty gotówkowe, hipoteki, karty kredytowe oraz inne bankowe produkty o charakterze detalicznym. Bank obsługuje obecnie 73.000 klientów. Jego suma bilansowa na dzień 30 września 2010 r. wynosiła 1 026,3 mln zł.

Nagrody

18 listopada Kancelaria Prezydenta z okazji 20-lecia Polskiej Izby Ubezpieczeń przyznała ordery i odznaczenia państwowe dla najwybitniejszych przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego. Otrzymało je aż 6 osób z Allianz. Paweł Dangel – prezes firmy, z rąk Prezydenta RP, odebrał Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w działalności na rzecz rozwoju rynku ubezpieczeniowego. Ponadto Złoty Krzyż Zasługi otrzymał Stanisław Borkowski (p.o. prezesa Allianz Bank), a Srebrne Krzyże Zasługi: Piotr Dzikiewicz (wiceprezes TUiR Allianz Polska S.A. odpowiedzialny za ubezpieczenia majątkowe) oraz Wiesław Zaborowski (Dyrektor Zarządzający Dep. Obsługi Korporacyjnej). Jednocześnie  Jan Rejdych (obecnie na emeryturze, wcześniej przez wiele lat odpowiadał za ubezpieczenia komunikacyjne) i Jacek Nowotarski (Dyrektor Centrum Likwidacji Szkód w Reg. Południowym) zostali uhonorowani przez Polska Izbę Ubezpieczeń odznaką „Za Zasługi dla Ubezpieczeń”.

Allianz Polska otrzymał godło Jakość Obsługi 2010 i znalazł się na liście stu firm najbardziej przyjaznych klientowi. Według badań portalu www.jakoscobslugi.pl Allianz jest jedną z najlepiej ocenianych firm ubezpieczeniowych. Co istotne, ocena firmy i jej oferty, przygotowywana jest na podstawie opinii klientów.

Również Gazeta Bankowa wyróżniła Allianz za jakość obsługi klientów, uznając spółkę za najlepsze towarzystwo ubezpieczeń majątkowych w tym zakresie. Na ostateczną ocenę towarzystw ubezpieczeniowych miały wpływ dane z instytucji nadzoru, UOKiK, Rzecznika Ubezpieczonych oraz oceny jury składającego się z ekspertów rynku ubezpieczeniowego.

16 listopada, podczas specjalnej konferencji, z okazji swojego 15-lecia, Rzecznik Ubezpieczonych przyznał okazjonalne nagrody instytucjom rynku ubezpieczeniowego. W kategorii ubezpieczeń majątkowych wygrał Allianz Polska za otwartość, pracę i zaangażowanie na rzecz konsumentów usług ubezpieczeniowych.

Powyższe nagrody to wynik dbałości firmy o jakość obsługi klientów. Systematycznie mierzony jest poziom ich satysfakcji w zakresie likwidacji szkód. Rośnie liczba osób, które są gotowe polecać Allianz, jako firmę a maleje liczba osób niezadowolonych z usług po likwidacji szkody. To tzw. wskaźnik Net Promotors Score (NPS) – cyklicznie mierzony przez Allianz Polska. Mimo, że w tym roku wzrosła liczba szkód, zmalał średni czas ich likwidacji, podobnie jak średni czas oczekiwania na połączenie z call center (to dzięki wzrostowi zatrudnienia w Centrum Obsługi Klienta). Aby jeszcze bardziej uprościć proces likwidacji szkód Allianz umożliwi wkrótce zgłaszanie ich poprzez Internet.

Źródło: Grupa Allianz