Grupa Generali Polska w I połowie roku: dynamiczny rozwój w kluczowych liniach biznesu

Spółki Grupy Generali w Polsce mają za sobą udane pierwsze półrocze br. Na koniec czerwca 2011 r. składka przypisana brutto Grupy wzrosła rok do roku o 6,4% do 940 mln zł*. W ten sposób Generali kontynuuje stabilne i dobre tempo rozwoju oraz wykazuje poprawę rentowności we wszystkich głównych liniach biznesowych pomimo wciąż trudnych realiów ekonomicznych.

Miniony kwartał był także udany dla funduszu emerytalnego Generali – laureata czerwcowego rankingu Najlepszych Instytucji Finansowych przygotowywanego przez redakcję „Rzeczpospolitej”.

– Wyniki działalności Grupy Generali w I połowie br. są powodem optymizmu na dalszą część roku. Po pierwsze dlatego, że w podstawowych segmentach biznesu życiowego i emerytalnego wciąż notujemy szybsze tempo rozwoju niż pokazują to trendy rynkowe, co jest szczególnie istotne w przypadku pozyskiwaniu nowych klientów ubezpieczeń życiowych. Ponadto – w odróżnieniu od lat ubiegłych – wreszcie obserwujemy pierwsze pozytywne symptomy ożywienia na polskim rynku ubezpieczeń majątkowych, które rozwijały się w Generali w imponującym tempie 27%. Cieszy zwłaszcza stała poprawa rentowności portfela ubezpieczeń komunikacyjnych, które poddawane były w ostatnich latach wielkiej presji, prowadząc do szeregu niekorzystnych zjawisk – zarówno dla klientów jak i firm ubezpieczeniowych – będących pochodną wyniszczającej wojny cenowej. Wreszcie pierwsza połowa roku to okres niższej liczby szkód wywoływanych przez anomalie pogodowe, które były bolączką dla rynku w tym samym czasie przed rokiem. – mówi Prezes Zarządu Grupy Generali w Polsce, Artur Olech.

UBEZPIECZENIA MAJĄTKOWE – poprawa rentowności portfela ubezpieczeń komunikacyjnych

W I półroczu 2011 r. przypis składki brutto działającej na rynku ubezpieczeń majątkowych spółki Generali T.U. S.A. wzrósł do 490 mln zł, tj. rok do roku o 27,2%.

W ostatnich miesiącach widać było pozytywne efekty przyjętej przez spółkę strategii opartej o rentowny rozwój portfela ubezpieczeń komunikacyjnych, pomimo presji konkurencyjnej, charakteryzującej polski rynek szczególnie w tej linii biznesu.  Przypis składki brutto w tym segmencie rynku wzrósł w Generali o 26,8% do 292 mln zł. Jest to efektem głównie bardzo dobrej dynamiki sprzedaży w kanałach sieci własnej, multiagencyjnej i brokerskiej, ze wzrostami rzędu 30-40%.

Ubezpieczenia masowe nie-komunikacyjne (tj. mieszkaniowe, MSP, turystyczne, NNW) były dynamicznie rozwijającą się linią biznesu spółki i zanotowały 18,6% wzrost. Ubezpieczenia korporacyjne, które od początku roku rozwijają się najprężniej wykazały 31,2% wzrost. Łącznie w segmencie ubezpieczeń masowych nie-komunikacyjnych oraz korporacyjnych po dwóch kwartałach br. Generali udało się zanotować 27,8% wzrost do 198 mln zł.

Ubezpieczenia korporacyjne oraz ubezpieczenia masowe nie-komunikacyjne stanowiły tak jak i w ubiegłym roku 40% sprzedaży ubezpieczeń majątkowych Generali T.U. S.A.

GENERALI ŻYCIE – znaczący wzrost ubezpieczeń ze składką regularną (+24%), szybszy niż rynek

Spółka Generali Życie T.U. S.A. na koniec czerwca 2011 r. odnotowała przypis składki 450 mln zł, wobec 499  mln zł przed rokiem. Nieco niższy poziom przypisu składki na rynku życiowym jest wynikiem turbulencji na rynkach kapitałowych i niższym zainteresowaniem klientów produktami inwestycyjnymi ze składką jednorazową, w tym zwłaszcza tzw. „polisolokatami”, zawieranymi we współpracy z bankami.

Na rynku ubezpieczeń na życie spółka nadal notuje szczególnie dobre rezultaty w segmencie produktów ze składką regularną, które stanowią sedno działalności stricte ubezpieczeniowej towarzystw życiowych. Wzrost w tym obszarze wyniósł 24,0% do 270 mln zł, podczas gdy – wg najświeższych dostępnych danych za I kw. 2011 rynek ten w Polsce urósł o zaledwie 3,5%.

Tak dobre rezultaty spółka zawdzięcza przede wszystkim doskonałym wynikom w pozyskiwaniu nowych klientów (mierzone tzw. składką urocznioną APE**), osiągając w II kw. br. 14, 7% wzrost w tym obszarze. Szczególnie zauważalna jest wysoka dynamika wzrostu w ubezpieczeniach grupowych, która sięgnęła 37,7%.  Niezmiennie na pozytywny wynik sprzedażowy przekłada się również wysoka efektywność sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji, ze szczególnym uwzględnieniem sieci własnych.

GENERALI OFE – ponad 850 tys. rachunków i wzrost aktywów w zarządzaniu  oraz udziału w rynku

Na koniec II kwartału 2011 r. Generali OFE prowadził 852 tys. aktywnych rachunków emerytalnych, tj. o 17,8% więcej niż rok wcześniej. Oznacza to niemal 4-ro krotnie szybsze tempo rozwoju, w porównaniu ze średnią rynku, na którym liczba aktywnych rachunków wzrosła w ciągu roku o 4,7%.

Generali OFE zarządzał na koniec czerwca 2011 r. aktywami w wysokości 12 mld zł, tj. o 32,8% więcej niż przed rokiem. W tym samym okresie aktywa wszystkich funduszy emerytalnych wzrosły o 22,6%. Po II kwartale bieżącego roku udział w rynku Funduszu pod względem liczby klientów wzrósł z 5,0% do 5,6%.

Bardzo dobre od lat wyniki inwestycyjne spowodowały również, że Generali OFE stał się jedynym funduszem emerytalnym, który brał udział we wszystkich dotychczasowych losowaniach nowych członków OFE, prowadzonych przez ZUS.

W czerwcu br. fundusz emerytalny Generali został drugi rok z rzędu laureatem czerwcowego rankingu Najlepszych Instytucji Finansowych przygotowywanego przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita”.

Skonsolidowany zysk netto Grupy Generali

Na koniec I półrocza 2011 r. skonsolidowany zysk netto Grupy Generali wyniósł 45 mln zł wobec 6,1 mln zł na koniec czerwca 2010 r. Tak znaczący wzrost zysków firmy jest pochodną wyższej efektywności w pozyskiwaniu nowych klientów, dobrą penetracją tych segmentów rynku, które pozwalają generować zyskowność firmy oraz zwłaszcza niższą liczbą szkód wywoływanych przez zdarzenia katastroficzne, które bardzo negatywnie wpływały na działalność polskich ubezpieczycieli w tym samym okresie roku ubiegłego.
________________________

* wg polskich standardów rachunkowości
** APE – Annualised Premium Equivalent (tzw. składka uroczniona) – składka płatna w ciągu roku z nowo pozyskanych umów ubezpieczenia

Źródło: Generali