Grupa Kapitałowa Raiffeisen Bank Polska: lepsze wyniki operacyjne i większe odpisy w I kw.

Raiffeisen Polbank

W I kwartale 2017 r. Grupa Kapitałowa Raiffeisen Bank Polska zanotowała poprawę bieżących wyników operacyjnych, koncentrując się w dalszym ciągu na akwizycji nowych klientów i obniżaniu bazy kosztowej.

Dochody z działalności kontynuowanej wzrosły w skali roku o 9,2% do 423,3 mln zł. Było to możliwe przede wszystkim dzięki wyższemu o 13,6% w ujęciu rocznym wynikowi odsetkowemu, który wzrósł do 268,2 mln zł. Ta poprawa wynikała zarówno z niższego kosztu pozyskiwania depozytów, jak i obniżenia ich wolumenu, głównie w linii korporacyjnej, co miało na celu optymalizację struktury finansowania Grupy. Wynik z tytułu prowizji i opłat zwiększył się o 2,2% w skali roku do 141,6 mln zł, m.in. dzięki obniżeniu kosztów obsługi kart płatniczych w związku z outsourcingiem obsługi transakcji nimi.

Suma bilansowa Grupy wyniosła 31 marca 2017 r. 50,6 mld zł, a więc była niższa o 5,1% w stosunku do stanu z końca 2016 r. Kredyty i pożyczki udzielone klientom nieznacznie spadły o 1,4% do 33,4 mld zł, głównie za sprawą różnic kursowych, natomiast depozyty klientów obniżyły się o 5,5% do 34,3 mld zł. Grupa zachowuje bezpieczną strukturę finansowania, a wskaźnik kredytów netto do depozytów na koniec okresu wyniósł 97,2%.

„Początek bieżącego roku przyniósł kontynuację pozytywnych trendów z minionych miesięcy. Pozyskiwaliśmy nowych klientów m.in. poprzez poszerzanie i uatrakcyjnianie oferty produktowej. Cały czas stawiamy na intensywny rozwój w liniach bankowości detalicznej oraz małych i średnich przedsiębiorstw, dzięki czemu marża odsetkowa netto wzrosła z 1,8% do 2,1% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dzięki działaniom w różnych obszarach systematycznie obniżamy poziom kosztów związanych z funkcjonowaniem organizacji. Cieszą nas liczne nagrody, doceniające zwłaszcza wysoką jakość obsługi i rosnącą z tym satysfakcję klientów, a także fakt, że coraz większy ich odsetek traktuje nasz bank jako swój podstawowy” – powiedział Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Polbank.

Odnotowana przez Grupę w pierwszym kwartale strata netto na poziomie 76,1 mln zł w porównaniu z 10,1 mln zł straty netto i 21,8 mln zł straty netto z działalności kontynuowanej w tym samym okresie roku ubiegłego to przede wszystkim efekt spisania wartości marki „Polbank” w kwocie 114,0 mln zł oraz jednorazowego zaliczenia w kosztach opłaty na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków za 2017 r. w wysokości 48,5 mln zł, co spowodowało, że wpłaty na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego wzrosły w porównaniu do I kwartału 2016 r. o 131,6%.

Na taki wynik złożyły się również wyższe o 53,2% w ujęciu rocznym odpisy oraz rezerwy na zagrożone kredyty, które wyniosły 60,9 mln zł. Niemniej jednak dzięki prowadzeniu skutecznej polityki w zakresie ryzyka kredytowego relacja kredytów z utratą wartości obniżyła się z 7,9% na koniec 2016 r. do 7,8% na koniec marca 2017 r.

Równocześnie bank kontynuował efektywne działania służące zmniejszeniu kosztów funkcjonowania. Pomimo wyższych opłat na rzecz BFG, ogólne wydatki administracyjne Grupy obniżyły się o 4,1%, w szczególności za sprawą niższych kosztów wynagrodzeń, utrzymania i wynajmu budynków oraz amortyzacji. Kwota podatku od instytucji finansowych wyniosła 36,7 mln zł.

Na koniec marca 2017 r. współczynnik kapitałowy Tier 1 osiągnął poziom 15,95%, natomiast łączny współczynnik kapitałowy (TCR) był na poziomie 16,53%, co oznacza, że Grupa spełniała zarówno wymogi regulacyjne, jak i wymogi wynikające z rekomendacji nadzorczych. W I kwartale 2017 r. nastąpiło zaliczenie całego zysku netto za 2016 r. do kapitałów Banku.

Niesłabnącym powodzeniem wśród klientów cieszy się oferta „Wymarzonych” produktów. W I kwartale zostało otwartych 32,5 tys. Wymarzonych Kont Osobistych i ich liczba sięgała na koniec okresu 385 tys. Od marca pojawiła się nowa karta do obsługi tego rachunku zawierająca unikalne na krajowym rynku ubezpieczenie Cyber Pomoc.

Raiffeisen Polbank został uznany przez portal mojebankowanie.pl za najlepszy w jakości obsługi klientów w placówkach. Z kolei należąca do Grupy Raiffeisen Bank Polska elektroniczna platforma wymiany walut i płatności Rkantor.com, prowadzona przez spółkę Raiffeisen Solutions, zajęła 1. miejsce w teście Polskiego Instytutu Badań Jakości i uzyskała tytuł „Najlepszego Kantoru Internetowego 2017”.

Będąc jednym z liderów w obsłudze polskiego biznesu, Raiffeisen Polbank utrzymał w minionym kwartale 3. pozycję na rynku faktoringowym – wartość skupionych przez bank faktur wzrosła o 3,2% w skali roku do 4,3 mld zł. Pozostaje on nadal największym faktorem w Polsce jeśli chodzi o liczbę obsługiwanych firm (z udziałem w rynku na poziomie 26%).

Na początku kwietnia Raiffeisen Bank Polska ogłosił program cyfryzacji i optymalizacji, który ma przynieść wymierne oszczędności kosztowe i jeszcze lepiej przystosować bank do wyzwań rynkowych związanych z przemianami społecznymi i technologicznymi współczesnego świata. Plan przewiduje redukcję zatrudnienia oraz zmniejszenie sieci oddziałów przy dalszym rozwijaniu kanałów bankowości elektronicznej. Przewidywane nakłady na cyfrową transformację wyniosą około 100 mln zł w ciągu dwóch lat.