Grupa PKO BP wypracowała w IV kw. 2020 r. 627 mln zł zysku netto

Grupa PKO Banku Polskiego wg wstępnych danych, wypracowała w 2020 r. 2,65 mld zł zysku netto. Wstępny zysk netto w IV kw. wyniósł 627 mln zł.

Skutki gospodarcze pandemii COVID-19 i ryzyka prawne w sektorze bankowym przełożyły się na wyniki Grupy PKO Banku Polskiego, która wg wstępnych danych w 2020 roku wypracowała 2,65 mld zł zysku netto, o 34,4 proc. mniej niż przed rokiem. W samym czwartym kwartale grupa wstępnie osiągnęła 627 mln zł zysku netto.

fot. Shutterstock

Aktywa grupy w 2020 roku wzrosły do blisko 382 mld zł, oszczędności klientów wzrosły w dwucyfrowym tempie do 353 mld zł, a finansowanie udzielone klientom pozostało na poziomie blisko 254 mld zł.

Na spadek rocznego wyniku wpływ miało przede wszystkim pogorszenie sytuacji w otoczeniu gospodarczym wywołane epidemią COVID-19, co zmusiło bank do utworzenia dodatkowych odpisów w kwocie 1,2 mld zł (łącznie na ryzyko kredytowe i aktywa niefinansowe). Na zmniejszenie zysków wpłynęły także wyższe koszty ryzyka prawnego kredytów hipotecznych (o 454 mln zł), wzrost kosztów regulacyjnych (o 241 mln zł) oraz spadek o 139 mln zł wyniku odsetkowego w efekcie obniżek stóp procentowych NBP.

Bank utrzymuje silną pozycję kapitałową i płynnościową. Współczynnik kapitału grupy banku po czwartym kwartale 2020 roku wg wstępnych danych wynosił 20 proc. i znajduje się znacznie powyżej minimów regulacyjnych. Kapitały grupy przewyższają o ponad 15 mld zł minimalne poziomy, które przed pandemią uprawniały do wypłaty dywidendy.

PKO Bank Polski w 2020 r. przekazał ok. 23,6 mln zł na walkę z COVID-19 m.in. dla szpitali i służb sanitarnych. W niesienie pomocy włączyły się także spółki grupy kapitałowej, czego przykładem jest przekazanie przez PKO Leasing 141 samochodów osobowych na rzecz służb medycznych i sanitarnych. Operator Chmury Krajowej opracował i uruchomił z kolei system medycznych konsultacji video udzielanych przez pracowników medycznych bez wychodzenia z domu.

Bank wspólnie z KIR stworzył system do wnioskowania o subwencje z tarczy finansowej PFR, który został następnie udostępniony pozostałym uczestnikom rynku. Został też liderem w dystrybucji środków z Tarczy Finansowej PFR 1.0 zarówno pod względem wartości przekazanych środków, jak i liczby firm, które otrzymały pomoc. Bank włączył się także w dystrybucję środków z Tarczy Finansowej PFR 2.0 oraz pomocy dla firm udzielanej przez BGK.

Jednym z ważnych elementów technologicznych wspierających transformację cyfrową PKO Banku Polskiego w 2020 roku była sztuczna inteligencja (AI), która pomaga w robotyzacji i coraz szerzej wykorzystywana jest w jego codziennej działalności. Sztuczną inteligencję wykorzystują m.in. voiceboty wspierające pracę bankowej infolinii oraz asystent głosowy IKO, który został uruchomiony w maju 2020 r. Co trzecia osoba dzwoniąca na bankową infolinię obsługiwana jest już przez voicebota, a łączna liczba rozmów z bankową sztuczną inteligencją przekroczyła 1 mln.

AI pomaga także w miękkiej windykacji, weryfikuje autentyczność dowodów osobistych oraz każdego miesiąca analizuje dziesiątki tysięcy opinii użytkowników aplikacji IKO. Wykorzystywana jest także przez robo-doradcę wspierającego działanie PKO Inwestomatu, za którego pośrednictwem klienci zainwestowali już ponad 4 mld zł. W ramach poddanych robotyzacji i automatyzacji procesów od początku roku wykonano prace równe ekwiwalentowi 1,7 tys. pełnych etatów.

Pandemia przyśpieszyła przechodzenie klientów do kanałów zdalnych. W taki sposób z usług banku korzysta już ¾ klientów, a udział kanałów cyfrowych w sprzedaży pożyczek gotówkowych w czwartym kwartale 2020 r. wyniósł aż 67 proc.

Na popularności wciąż zyskuje aplikacja mobilna IKO, która została aktywowana już ponad 5 mln razy. Od momentu jej udostępnienia blisko osiem lat temu klienci logowali się do niej 2,9 mld razy, z czego w samym tylko 2020 r. prawie 1,2 mld razy. IKO ciągle się rozwija i jest wzbogacane o nowe funkcje. W ubiegłym roku w aplikacji pojawiła się m.in. możliwość płacenia za przejazd autostradą bez konieczności zatrzymywania się na bramkach i możliwość otwierania konta „na selfie”. Bank umożliwił też za jej pośrednictwem złożenie wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG, a także wgląd do kont z innych banków.

Źródło: PKO BP