Gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumenckich Polaków

Luty przynosi gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumenckich. Tak złych opinii o stanie i perspektywach polskiej gospodarki oraz finansowej kondycji polskich rodzin nie notowaliśmy od połowy 2004 roku. Pogorszenie klimatu konsumenckiego obserwowaliśmy od początku 2008 roku, ale do października nadal przeważali optymiści.

Zmiana trendu nastąpiła w listopadzie; po półtora rocznej przerwie przewagę ponownie odzyskali pesymiści. W styczniu 2009 nastąpiła niewielka poprawa nastrojów, a w lutym – drastyczny spadek. Nasze wskaźniki nastrojów wskazują, że szczególnie dramatycznie obniżyły się oczekiwania wobec gospodarki (z -7 w styczniu na -35,4 w lutym). Spadki w percepcji kondycji gospodarstw domowych są dużo niższe (z -1,9 w styczniu do -15,5 w lutym). Tak gwałtownych spadków w ciągu zaledwie jednego miesiąca nie zaobserwowaliśmy od 1993 roku. Opinia publiczna zrozumiała, że kryzys zapukał do drzwi przeciętnego obywatela. Kumulacja złych informacji o słabnącej złotówce, zwolnieniach i wzrastającym bezrobociu, trudno dostępnych i coraz trudniej spłacalnych kredytach, spadku produkcji, ograniczeniu tempa wzrostu wynagrodzeń itd. – skonfrontowana z coraz częstszymi faktami i przykładami doświadczanie tego osobiście lub w kręgu naszych znajomych wywołała erupcję poczucia strachu i zagrożenia. Niewątpliwie to bardzo źle wróży konsumpcji i aktywności zakupowej Polaków w najbliższych miesiącach.
 

Źródło: Pentor Research International S.A.