Gwarancje bankowe dla podmiotów wprowadzających do obrotu sprzęt elektryczny i elektroniczny

Podmioty wprowadzające na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny Ustawą
z dnia 29.07.2005r. (Dz.U.nr 180 poz. 1495), wdrażającą postanowienia dyrektywy 2002/96/WE z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego (waste electrical and electronic equipment – WEEE) zostały zobligowane do zapewnienia jego odzysku i recyklingu. W przypadku nie zawarcia
(lub wygaśnięcia zawartej) umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego wykonanie tego zobowiązania musi być zabezpieczone. Zabezpieczenie może być wniesione w formie depozytu, ubezpieczenia lub gwarancji bankowej i musi być ustanowione na dany rok kalendarzowy, a jego wysokość ustalana jest jako iloczyn stawek opłat produktowych oraz masy sprzętu jaka ma być w danym roku wprowadzona na rynek. W kolejnym roku Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje rozliczenia zabezpieczenia finansowego i wydaje decyzje o przeznaczeniu środków pochodzących z zabezpieczenia wniesionego przez wprowadzających sprzęt.
Według postanowień w/w ustawy gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długu celnego według wykazu opublikowanego w Rozporządzeniu RM z 19 sierpnia 2004r. (Dz. U nr 194 poz. 1987). Instytucja ta musi również mieć podpisaną umowę o współpracy z NFOŚiGW.
Zasady współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi, Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska oraz NFOŚiGW reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 30.05.2006.
Bank Ochrony Środowiska jest jednym z pierwszych banków, który zawarł stosowną umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podmioty wprowadzające do obrotu sprzęt elektryczny i elektroniczny mogą zatem już skorzystać z gwarancji bankowych w BOŚ S.A., które uzyskają na zasadach preferencyjnych (brak konieczności zakładania rachunku bieżącego w BOŚ).