W pierwszym kwartale 2013 roku za pośrednictwem Home Brokera sprzedanych zostało 950 mieszkań deweloperskich, o 17% więcej niż przed rokiem. W tym samym czasie spółki deweloperskie obecne na GPW zanotowały 15-proc. spadek sprzedaży.
Strategia biznesowa Home Broker polegająca na sprzedaży mieszkań budowanych przez kilkuset deweloperów znów zdała egzamin. – Jako broker mamy możliwość sprzedaży mieszkań pochodzących z różnych inwestycji, będących na różnych etapach budowy oraz oferowanych w różnym standardzie i w różnej cenie. To pozwala nam łatwo dostosować się do oczekiwań kupujących i wykorzystać pojawiające się na rynku okazje. Jednocześnie nie ponosimy ryzyka inwestycyjnego, które w znaczący sposób ogranicza aktywność deweloperów– mówi Monika Pietruszewska, członek zarządu Home Brokera.
Dwa segmenty rynku, które pobudziły sprzedaż
W pierwszym kwartale 2013 roku spółka skoncentrowała swoje działania na dwóch segmentach rynku pierwotnego, w których popyt ze strony klientów był największy. – Pierwszy z tych segmentów to najmniejsze mieszkania o relatywnie niskiej cenie, dopasowane do potrzeb nabywców mających bardzo ograniczone budżety. Kierując się przykładem Warszawy można powiedzieć są to lokale w cenie ok. 300 tys. zł– wyjaśnia Monika Pietruszewska. W minionym kwartale pośrednik odnotował jednak także wzrost aktywności klientów poszukujących droższych lokali. – Są to osoby, które już od pewnego czasu przyglądały się rynkowi, ale czekały na dalszy spadek cen i poszukiwały prawdziwych okazji. W Warszawie są to klienci dysponujący budżetem do 500 tys. zł, poszukujący mieszkań ze średniej półki pod względem standardu i ceny, ale położonych w dobrych lokalizacjach, np. na Mokotowie – dodaje.
Wzrost aktywności mimo mniejszej sprzedaży w firmach deweloperskich
Dzięki temu, że spółka pozyskała do sprzedaży wiele inwestycji z opisanych wyżej dwóch segmentów rynku, w minionym kwartale za jej pośrednictwem deweloperzy sprzedali 950 mieszkań. Liczba ta jest o 17% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem, gdy Home Broker znalazł nabywców na 810 lokali deweloperskich. W stosunku do czwartego kwartału 2012 roku, kiedy Home Broker zanotował rekordową w swojej historii sprzedaż 1420 mieszkań deweloperskich, spadek wyniósł 33%. Wyniki z końcówki ubiegłego roku są jednak nieporównywalne ze względu na wygasanie programu „Rodzina na swoim”. Porównując czwarty kwartał z pierwszym trzeba też mieć na względzie, że koniec roku jest tradycyjnie okresem największej aktywności kupujących mieszkania, a początek roku – najmniejszej (wielu nabywców zabiera się co prawda do poszukiwań, ale skutkuje to transakcjami dopiero w kolejnych miesiącach).
60% wyniku spółek giełdowych
Warto też zauważyć, że spółki deweloperskie notowane na warszawskiej giełdzie zanotowały w pierwszym kwartale spadek sprzedaży mieszkań o 15% rok do roku. Co więcej, 950 lokali, na których nabywców znalazł Home Broker, odpowiada 60% sprzedaży zrealizowanej przez spółki giełdowe, które podały takie wyniki (w sumie sprzedały 1595 mieszkań).
Home Broker sprzedaje mieszkania w budowie
Ciekawie też prezentuje się struktura „wiekowa” lokali, na które nabywców znajduje Home Broker. O ile na rynku dominuje opinia, że sprzedają się tylko mieszkania gotowe, to w Home Brokerze stanowiły one zaledwie 27% sprzedaży zrealizowanej w ostatnich trzech miesiącach – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego wśród doradców ds. nieruchomości. Z dużym sukcesem firma sprzedawała natomiast lokale będące na wcześniejszym etapie budowy. Udział mieszkań będących na etapie do stanu zerowego wyniósł 20%, od stanu zerowego do stanu zamkniętego z elewacją wyniósł 33%, a od stanu surowego zamkniętego do oddania do użytkowania – 20%. Łącznie, uwzględniając rynek pierwotny i wtórny, Home Broker pośredniczył w pierwszym kwartale w sprzedaży 2379 nieruchomości mieszkaniowych o wartości 560,4 mln zł.
Home Broker