HSBC publikuje wyniki międzynarodowego badania na temat skłonności firm do korzystania z chińskiej waluty

 Gotowość do prowadzenia wymiany handlowej z chińskimi firmami w juanie może przynieść eksporterom istotną przewagę konkurencyjną – wynika z badania dotyczącego wykorzystania chińskiej waluty przez przedsiębiorstwa, przeprowadzonym przez firmę badawczą Nielsen na zlecenie banku HSBC.

Wraz z rosnącym znaczeniem Państwa Środka na globalnym rynku, rośnie również znaczenie tamtejszej waluty. W ciągu ostatnich 11 lat juan (RMB) awansował z pozycji lokalnego pieniądza do grona walut najczęściej wykorzystywanych w międzynarodowych rozliczeniach handlowych. Analitycy HSBC przewidują, że do 2015 r. jedna trzecia chińskiego handlu będzie regulowana w RMB oraz że w 2017 r. waluta ta będzie w pełni wymienialna.

Z perspektywy firm korzystanie z chińskiej waluty przynosi wymierne korzyści finansowe
i umożliwia wzmacnianie relacji z kontrahentami z Chin, co potwierdza ponad trzy czwarte użytkowników juana przebadanych przez Nielsen. Jednocześnie prawie 60% firm korzystających z tej waluty planuje zwiększenie wykorzystania juana. 30% respondentów, którzy jeszcze nie korzystają z RMB, planuje zacząć. Do tej zmiany motywują ich prośby ze strony chińskich kontrahentów, chęć ograniczenia ryzyka kursowego, możliwość zdobycia nowych zamówień czy uzyskania lepszych warunków cenowych.

Poza Chinami największe wykorzystanie RMB odnotowano w Niemczech i Francji, gdzie około jedna czwarta firm współpracujących z partnerami z Państwa Środka prowadzi rozliczenia w tej walucie. W Niemczech grono tych firm szybko rośnie. W analogicznym badaniu przeprowadzonym w 2013 roku 9% niemieckich firm zadeklarowało korzystanie
z RMB, w tym roku – 23%.

Niemcy są największym eksporterem w Europie i jednym z największych eksporterów na świecie. Tamtejsze firmy dostrzegają ogromny potencjał drzemiący w wymianie handlowej
z Chinami i starają się go wykorzystać. Rozliczenia w juanie są jednym z narzędzi, które umożliwiają im zwiększanie współpracy z partnerami z tego kraju”
, powiedział John Rendall, wiceprezes zarządu HSBC Bank Polska S.A. odpowiedzialny za Pion Bankowości Komercyjnej i Globalnej. „Polskie firmy również mają ambitne plany rozwoju współpracy z chińskimi kontrahentami. Widoczne są już efekty rosnącego zainteresowania tym rynkiem wśród przedsiębiorców znad Wisły”, dodał. Tylko w I kw. 2014 r. sprzedaż polskich towarów do Chin wzrosła o 55 proc. rok do roku.

Potencjał dalszej ekspansji jest ogromny, dlatego warto uwzględnić stosowanie juana w rozliczeniach z chińskimi partnerami. Doświadczenia firm, które korzystają już z tej waluty, oraz deklaracje strony chińskiej o większej przychylności w stosunku do kontrahentów skłonnych rozliczać się w RMB wskazują, że może to mieć pozytywny wpływ na biznes, zarówno pod kątem finansowym, jak i relacyjnym. Wybór RMB nie zagwarantuje kontraktu z chińskim partnerem, może jednak zdecydowanie wzmocnić pozycję konkurencyjną eksportera”, podsumował John Rendall.