HSBC uruchamia platformę, która pozwoli klientom zarządzać kontami w różnych bankach

HSBC w Wielkiej Brytanii chce uruchomić aplikację, za pomocą której klienci będą mogli sprawdzać w jednym miejscu saldo swoich rachunków z kilku banków.  W Polsce podobne usługi możemy znaleźć w sektorze pozabankowym. Wkrótce może się to jednak zmienić za sprawą dyrektywy PSD 2.

Nowa platforma HSBC pozwoli klientom agregować w jednym miejscu informacje z 21 banków, włączając w to konta prowadzone przez takich gigantów takich jak Santander, Lloyds czy Barclays – podaje portal Finextra.pl. Testy ruszą na początku przyszłego roku i weźmie w nich udział  10 tys. osób. Użytkownicy będą mogli sprawdzać saldo kont, kredytów i lokat. W planach jest dołożenie dodatkowych funkcjonalności, m.in. analiz finansowych czy podpowiedzi dotyczących rozsądnego zarządzania budżetem.

Suzanne Plunkett, Reuters

Najprawdopodobniej dla części czytelników PRNews.pl takie rozwiązanie brzmi znajomo. W Polsce dostępne są bowiem podobne usługi, ale nie oferują ich banki. Opierają się bowiem na zakazanym przez Komisję Nadzoru Finansowego screen scrapingu. Jest to logowanie się w imieniu klienta do bankowości internetowej przy użyciu jego danych dostępowych. Screen scraping wykorzystuje na przykład serwis Kontomierz. Finextra.pl nie podaje, w jaki sposób będą pozyskiwane dane w aplikacji HSBC, ale można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że właśnie w oparciu o to rozwiązanie.

Komisja Nadzoru Finansowego stoi na stanowisku, że klienci nie powinni udostępniać danych do logowania do bankowości internetowej podmiotom trzecim. Jest to bowiem sprzeczne z prowadzoną latami kampanią edukacyjną. Komisja ostrzega też, że tak naprawdę nigdy do końca nie wiadomo, jakie dane pozyskuje robot wchodzący na nasze konto. Z tego względu usługi wykorzystujące screen scraping musiało wycofać z oferty kilka banków (Idea Bank, mBank i Alior Bank). Jak pokazał niedawno przykład operatora płatności Trustly, banki utrudniają też zewnętrznym podmiotom automatyczne logowanie się do konta przy wykorzystaniu danych klienta.

Sytuacja będzie musiała ulec zmianie po wejściu w życie zapisów dyrektywy PSD 2. Banki będą musiały (za zgodą klientów) umożliwić zewnętrznym dostawcom usług finansowych dostęp do konta klienta. Pojawią się nowe definicje: Third Party Providers (TTP), a wraz z nią  Account Information Service (AIS) i Payment Initiation Service (PIS). Podmioty zewnętrzne będą mogły agregować informacje klienta z kilku banków lub inicjować płatności z wykorzystaniem danych do uwierzytelniania do bankowości internetowej.