IAB i EIAA – Europejskie standardy reklamy online

IAB Europe (Interactive Advertising Bureau Europe) i EIAA (European Interactive Advertising Association) wprowadziły wspólne standardy form reklamowych online w Europie. 30 października 2003 – EIAA oraz IAB Europe ogłosiły rozpoczęcie współpracy w zakresie realizacji pierwszego europejskiego programu dotyczącego standaryzacji form reklam on-line.

Działania te zmierzają w kierunku uproszczenia planowania i prowadzenia działań reklamowych w Sieci na wzór kampanii ATL. Dodatkowym argumentem za wprowadzeniem standaryzacji były postulaty media plannerów, handlowców i reklamodawców domagających się systematyzacji oraz zwiększenia efektywności.

Jak mówi Dominik Kaznowski, Wiceprezes IAB Polska – European Online Ad Formats jest zbiorem rekomendowanych parametrów form reklamowych, które będą obowiązywały użytkowników sieci EIAA oraz IAB. Ta standaryzacja powinna wpłynąć na podniesienie skuteczności planowania Internetu i prowadzenia kampanii reklamowych online oraz doprowadzić do zmniejszenie chaosu powodowanego przez witryny posiadające różne specyfikacje formatów.

Dodatkowym efektem tych działań powinno być zmniejszenie ilości reklam przypadających na jedną stronę. Ponadto największe z proponowanych form w pakiecie takie jak 728×90 Super Baner oraz 160×500 Wide Skyscraper przyczynią do zwiększenia ich siły oddziaływania i umożliwią bardziej odważne kreacje.

Organizacje współpracujące z EIAA oraz IAB zgodziły się już zaakceptować ustandaryzowany pakiet sześciu formatów reklam. Składają się na niego cztery formaty wyszczególnione w tzw. „Universal Ad Package” (UAP), ogłoszone przez IAB US w kwietniu 2003 roku oraz dodatkowo dwa z najczęściej stosowanych formatów reklam w Europie: 468×60 Traditional Banner oraz 120×600 Skyscraper.

Ustandaryzowany europejski pakiet form reklam online zawiera:

– 468 x 60 Traditional Banner

– 120 x 600 Skyscraper

– 160 x 600 UAP Wide Skyscraper

– 180 x 150 UAP Rectangle

– 300 x 250 UAP Medium Rectangle

– 728 x 90 UAP Super Banner

Do tej pory wiele witryn definiowało własne formaty reklam dostosowując je do poszczególnych układów stron, co z kolei doprowadziło do powstania bardzo wielu formatów oferowanych reklamodawcom. Prezes IAB Europe, Danny Meadows-Klue, tak uzasadnia wprowadzenie wspólnych standardów: Te ustandaryzowane formy reklamowe będą dostępne na tysiącach europejskich witryn dając reklamodawcom szansę uruchamiać pan-europejskie kampanie w skali dotychczas nieosiągalnej. Prognozy Jupiter Media Metrix wskazują, że Europejski rynek reklamowy online będzie wart do 2008 roku ponad 4 miliardy euro.

Interactive Advertising Bureau to założona w Stanach Zjednoczonych, działająca obecnie na całym świecie organizacja, zrzeszająca podmioty rynku interaktywnego. Do IAB należy kilkaset podmiotów internetowych. Członkami IAB są np. Amazon.com, America Online, Yahoo!, Google. Do polskiego oddziału stowarzyszenia należy przeszło 40 podmiotów, w tym m.in. Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl, Interia.pl.

Głównym zadaniem IAB jest wspieranie działalności uczestników rynku interaktywnego. IAB Polska działa aktywnie na polskim rynku internetowym, technologicznym i reklamowym od przeszło 3 lat. Wśród członków IAB Polska poza portalami znajdują się sieci reklamowe, agencje interaktywne, domy mediowe, firmy badawcze oraz osoby reprezentujące pozostałe dziedziny tej branży.