Idea Bank ma oddać pieniądze poszkodowanym przez GetBack

Idea Bank stosował misseling przy oferowaniu obligacji GetBack i w związku z tym musi oddać pieniądze klientom – uznał UOKiK. Obligatariusze, którzy złożą stosowne wnioski, otrzymają rekompensatę w wysokości 20 proc. zainwestowanych środków, liczoną dla kwoty do 50 tys. zł, czyli 10 tys. zł.

© Jaap Arriens/NurPhoto via ZUMA Press

To już druga decyzja UOKiK w tej sprawie. Pierwszą urząd wydał w sierpniu 2019 r. stwierdzając, że  Idea Bank stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – wprowadzając ich w błąd przy oferowaniu obligacji spółki GetBack. Dzisiaj potwierdzono kolejne zarzuty, uznając że bank stosował misseling.

– Idea Bank proponował swoim klientom produkty wysokiego ryzyka, które w żaden sposób nie odpowiadały ich potrzebom – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Niedozwoloną praktykę misselingu potwierdził zebrany materiał dowodowy, w tym setki skarg konsumentów. Obligacje korporacyjne były oferowane nawet tym klientom, którzy nigdy nie mieli do czynienia z produktami inwestycyjnymi i nie byli nimi zainteresowani, a swoje oszczędności trzymali na lokatach bankowych. Działanie jest tym bardziej naganne, że poszkodowanymi są również osoby starsze – dodał.

Jak ustalił UOKiK, bank wykorzystywał niewiedzę klientów do sprzedaży ryzykownego produktu inwestycyjnego, jakim są obligacje korporacyjne. Świadczą o tym dowody zebrane podczas prowadzonego postępowania, w tym materiały zdobyte w trakcie kontroli. O tym, że bank wprowadzał w błąd swoich klientów pisaliśmy na łamach Bankier.pl kilkukrotnie (np. w artykule „Nie ma winnych nabicia w GetBack”.)

Decyzja UOKiK nakłada na Idea Bank obowiązek wypłaty rekompensat tym konsumentom, którzy nabyli obligacje Getback za pośrednictwem banku. „Model przyjęty przez UOKiK zakłada, że każdy obligatariusz który złoży stosowny wniosek, otrzyma rekompensatę w wysokości 20 proc. zainwestowanych środków, liczoną dla kwoty do 50 tys. zł. Za tyle – co do zasady – konsumenci musieli nabyć obligacje GetBack w ramach jednej emisji, aby wziąć w niej udział. W sytuacji takiej rekompensata należna konsumentowi wobec zastosowanego przez bank misselingu wyniesie 10 tys. zł” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Ponadto bank musi poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej oraz wysłać listy do klientów. Na wypłatę rekompensaty będzie miał 1 miesiąc od otrzymania stosownego wniosku. Bank może się jeszcze odwołać od tej decyzji.

„Wydanie drugiej, częściowej decyzji oznacza, że postępowanie administracyjne przeciwko Idea Bankowi w zakresie oferowania obligacji GetBack zostało zakończone.”  – informuje UOKiK.

Ponadto urząd podaje, że prawomocna decyzja prezesa UOKiK stwierdzająca naruszenie prawa przez przedsiębiorcę ma charakter prejudykatu. „Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są wiążące dla sądów powszechnych w przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw z udziałem konsumentów w zakresie zakwestionowanych w decyzji praktyk. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji.” – informuje UOKiK.

Obligatariusze, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą dochodzić roszczeń w oparciu m.in. o art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Może żądać usunięcia skutków praktyki lub naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych. O pomocą mogą się zwrócić do Rzecznika Finansowego.

Komunikat Idea Banku:

W nawiązaniu do Raportu bieżącego Nr 7/2020 Idea Bank informuje co następuje:

Bank w dniu dzisiejszym otrzymał od UOKiK decyzję, będącą wynikiem postępowania prowadzonego przez UOKiK w sprawie uczestnictwa Banku w procesie dystrybucji obligacji notowanej na GPW spółki GetBack.

Bank zamierza odwołać się od tej decyzji UOKiK.

Bank podkreśla, że wszystkie postępowania wyjaśniające dotyczące reklamacji były do tej pory prowadzone za pośrednictwem specjalnej komisji działającej przy Zarządzie Banku. Każda reklamacja była rozpatrywana indywidualnie. W przypadku, gdy w wyniku prowadzonych działań wyjaśniających okazało się, że w procesie nabycia doszło do udokumentowanych nieprawidłowości po stronie Banku, Bank zapraszał Klienta do ugody. Takie zaproszenia skierowano do 154 osób (71 ugód jest podpisanych, a 83 są w procesie negocjacji). Reklamacje zgłosiło do tej pory 2199 osób.