Idea Bank zakończył kwartał na plusie. Bank kontynuuje restrukturyzację zatrudnienia i zmiany w sieci sprzedaży

Idea Bank zakończył 3 kwartał 2019 r. z zyskiem – zarówno na poziomie skonsolidowanym, jak i samego banku. Oznacza to kontynuację pozytywnego trendu, jaki pojawił się w wynikach banku osiągniętych w poprzednim kwartale br. Wypracowany zysk, w połączeniu ze stopniowym ograniczaniem sumy bilansowej, dopasowanym do tempa sanacji banku, umożliwił dalszą lekką poprawę wskaźników kapitałowych, które na poziomie Grupy Kapitałowej wzrosły o 0,11 p.p., a w samym banku o 0,06 p.p.

– Nasza strategia, którą w skrócie można opisać „przez rentowność do kapitałów”, przynosi efekty już drugi kwartał z rzędu – podkreśla Prezes Idea Banku, Jerzy Pruski. – Mamy czyste przedpole, bo krytyczną analizę aktywów i modelu biznesowego przeprowadziliśmy w I połowie tego roku, a wyroki TSUE, o których jest ostatnio tak głośno, praktycznie w ogóle nas nie dotyczą. Dzięki  temu możemy krok po kroku budować nowy bank, wiarygodny, rentowny, skupiony na budowie przemyślanej oferty dla mikro i małych przedsiębiorstw – dodaje Prezes Pruski.

W porównaniu do poprzedniego kwartału, Idea Bank obniżył koszty finansowania o 20%, utrzymując równocześnie silną pozycję płynnościową. Oznacza to zakończenie z sukcesem procesu stabilizowania kosztów pozyskiwania  pasywów, które znacząco wzrosły na przełomie lat 2018 i 2019.  Dalszemu ograniczeniu uległy również koszty administracyjne. Prowadzone działania restrukturyzacyjne przełożyły się na ich spadek o 13 mln zł czyli o 18% w ujęciu bazowym oraz 38 mln zł i 37% w ujęciu bilansowym. Utrzymują się też niższe koszty ryzyka dla nowych kredytów, co jest efektem wcześniej wdrożonych zmian w modelu zarządzania ryzykiem kredytowym, prowadzących do bardziej selektywnej sprzedaży produktów.

Idea Bank kontynuuje rozpoczętą w połowie roku restrukturyzację zatrudnienia równolegle przeprowadzając głębokie zmiany w sieci sprzedaży. Bank szacuje, że łączne efekty działań restrukturyzacyjnych przyniosą w ujęciu rocznym oszczędności na poziomie około 100 mln zł. W 3 kwartale 2019 r. Bank rozpoczął proces zmian modelu obsługi klientów w oddziałach w stronę obsługi bezgotówkowej. Równocześnie, oddziały Banku są stopniowo przenoszone do lokalizacji o niższych kosztach, ale gwarantujących naszym Klientom komfort obsługi. Do dzisiaj zmiany te objęły już 10 placówek Idea Bank.

Zgodnie z zapowiedziami, Idea Bank całkowicie odszedł od oferowania produktów inwestycyjnych i skupia się na obsłudze klienta biznesowego (szeroka gama produktów) oraz indywidualnego (atrakcyjna oferta oszczędnościowa). Warto podkreślić, że mimo bardzo szybkiego tempa i głębokości  przeprowadzanej restrukturyzacji, Idea Bank jest cały czas honorowany nagrodami. We wrześniu 2019 r. w rankingu kont firmowych publikowanym przez Money.pl konto oferowane przez Bank zostało uznane za najlepsze na rynku. W zestawieniu uwzględniono 17 banków, a ocenie podlegało 11 parametrów, w tym m.in.:  opłaty za prowadzenie konta, karty debetowej, bezprowizyjne wypłaty z „obcych” bankomatów, aplikacje mobilne czy możliwość skorzystania z premii za aktywność. Natomiast w opublikowanym w październiku 2019 r. rankingu Forbesa na „Najbardziej przyjazny bank dla firm” w 2019 r. Idea Bank zajął 5 miejsce, analogicznie jak rok wcześniej.

– Absolutnym priorytetem Idea Banku jest uzyskanie trwałej rentowności oraz odbudowa wskaźników kapitałowych. Ścieżka dojścia do tych celów jest wyznaczona i obejmuje zmniejszanie kosztów przy równoczesnym wypracowywaniu atrakcyjnej, rentownej po uwzględnieniu kosztów ryzyka, oferty produktowej. Istotnym elementem tej ścieżki jest także ograniczanie sumy bilansowej w taki sposób, by proces ten był optymalny z punktu widzenia planu naprawy Banku – konkluduje Prezes Pruski.

Źródło: Idea Bank