Ile kosztuje nowy bank?

W styczniu 2008 w Komisji Nadzoru Finansowego znajdowały się wnioski 14 zagranicznych instytucji kredytowych o możliwość rozpoczęcia działalności na terytorium Polski w formie oddziału bankowego oraz trzy wnioski o nową licencję bankową.

„Dynamiczny rozwój gospodarki, relatywnie niski poziom ubankowienia oraz dwucyfrowe tempo wzrostu sektora bankowego w Polsce pokazują, że na rynku wciąż jest miejsce dla nowych graczy. Nasze doświadczenia pokazują, że budowa nowego banku od podstaw może kosztować inwestora mniej niż zakup podobnej wielkości instytucji na rynku. ” – mówi Marcin Zdral, partner w Deliotte, odpowiedzialny za sektor usług finansowych.

W Polsce tylko 48% osób posiada konto bankowe, podczas gdy średnia starych krajów Unii Europejskiej to 74%. Wartość kredytów dla przedsiębiorców i gospodarstw domowych stanowi w Polsce 32% PKB, podczas gdy średnia krajów strefy euro to aż 99% PKB. Podobnie, w przypadku kredytów na cele mieszkaniowe różnica ta jest istotna. W Polsce stanowią one niecałe 9% PKB, natomiast średnia krajów strefy euro to blisko 40% ich PKB.

Wysokość kapitału potrzebnego na uruchomienie banku zależy od przyjętego modelu biznesowego (m.in. modelu dystrybucji), docelowego segmentu rynku oraz planowanej skali działalności. Jednym z kluczowych kosztów uruchomienia nowego banku jest koszt intensywnej akcji promocyjnej. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że trzeba na ten cel przeznaczyć kwotę od 30 do 50 milionów złotych w pierwszym roku.

W obecnej sytuacji na rynku pracy, a także z uwagi na duże zmiany na rynku bankowym, należy spodziewać się także dużo wyższych nakładów związanych z pozyskaniem profesjonalnej kadry. Pracownicy mają dziś coraz większe znaczenie w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Przy dużej liczbie nowych projektów musi to przekładać się na wzrost wynagrodzeń w tym sektorze. Coraz istotniejszy koszt stanowią także szkolenia kadr.

Każdy nowopowstający bank musi mieć także kapitał niezbędny do finansowania strat z działalności banku do momentu uzyskania dodatniego wyniku oraz zapewnić środki na uruchomienie i kontynuowanie akcji kredytowej, pamiętając jednocześnie o spełnieniu wymagań kapitałowych narzuconych regulacyjnie.

Znaczącą pozycją finansowania nowego projektu jest także koszt budowy sieci oddziałów. Obecnie istniejące modele to tradycyjne, duże oddziały o powierzchni powyżej 100 m2, zatrudniające powyżej 10 osób, tzw. „Mc” oddziały o powierzchni 50-70 m2, zatrudniające 5-7 osób lub tzw. „standy” o powierzchni 10-20 m2, zatrudniające 2 osoby. W zależności od przyjętego modelu sieci oddziałów, koszt każdego z nich może wynosić od 200 tys., do 1,5 miliona złotych. Do często wykorzystywanego sposobu zwiększenia możliwości dystrybucji produktów bankowych należy budowa sieci opartej na franszyzie lub współpraca z pośrednikami finansowymi.

Istotną część wydatków związanych z budową nowego przedsięwzięcia stanowi koszt systemów IT (głównie: centralnego, wsparcia zarządzania sprzedażą, systemu do obsługi procesu kredytowego wraz z narzędziem scoringowym oraz zarządzaniem dokumentacją w procesie).

„Optymalny wybór modelu biznesowego, połączony z intensywną akcją marketingową pozwolił w przeszłości odnieść nowym graczom sukces rynkowy w stosunkowo krótkim czasie. Szacunki oraz przykłady z rynku pokazują, że całkowity kapitał potrzebny do uruchomienia od podstaw średniej wielkości banku waha się od 320 milionów do 1 miliarda złotych.” – podsumowuje Piotr Siciak, starszy manager z grupy bankowej Deloitte.

PLIK PDF