Informatyczna lokomotywa gospodarki

Nenad Pacek, dyrektor regionalny Economist Intelligence Unit uważa, że „Nie ma innego sposobu na wzrost gospodarczy i bogacenie się społeczeństwa jak poprzez zwiększanie produktywności. Wzrost produktywności gospodarki z kolei w 80% jest rezultatem rozwoju technologicznego”.

Taki rozwój nie jest jednak możliwy bez współpracy sektora publicznego z prywatnych. Przykładem takich działań może być globalna inicjatywa firmy Microsoft pod nazwą Unlimited Potential. Projekt jest realizowany na kilku poziomach edukacji, wspierania innowacyjności i rozwoju gospodarczego oraz aktywizacji zawodowej społeczności defaworyzowanej.

Microsoft uważa, że prężna gospodarka lokalna z wykwalifikowanymi pracownikami to dobre środowisko do prowadzenia biznesu. Dlatego silnie wspiera rozwój branży informatycznej i społeczności loklanych, z których będzie rekrutować swoich pracowników.

Firma organizuje bezpłatne szkolenia dla nauczycieli oraz dydaktyków w zakresie nowych technologii, po to by prowadzone przez nich lekcje były bardziej atrakcyjne, a przekazywana wiedza znajdywała praktyczne zastosowanie w życiu codziennym.

Komputer i Internet to dziś powszechnie wykorzystywane narzędzia nie tylko rozrywki, ale tez nauki i pracy, za 10 i 20 lat będą wręcz niezbędne. Dlatego przygotowanie dzieci i mlodziezy do efektywnej pracy z tymi narzędziami wydaje się dziś kluczowe i konieczne. W ramach projektu, który nosi nazwę „Partnerstwo dla Przyszłości” Microsoft udostępnia szkołom narzędzia informatyczne i materiały dydaktyczne, wspiera nauczycieli w dostępie do technologii i wiedzy w zakresie wykorzystywania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesie nauczania. W ciągu zaledwie 12 miesięcy – od lipca 2006 do lipca 2007 r. – ze szkoleń skorzystało w Polsce ponad 8300 nauczycieli. Od 2005 roku prowadzony jest też na terenie województw opolskiego oraz wielkopolskiego projekt e-Szkoła – platforma wymiany wiedzy i komunikacji. W samym województwie opolskim w projekcie biorą udział nauczyciele, uczniowie i dyrekcje 57 szkół, co stanowi 8% szkół w regionie. Ponad 2000 nauczycieli, około 45000 uczniów, rodziców i opiekunów, otrzymało możliwość korzystania z zasobów projektu.

„Nasza szkoła przystąpiła do projektu e-Szkoła w nadziei, że pozyska nowe formy pracy z uczniami i uatrakcyjni proces nauczania. W przeciągu dwóch lat, podczas których wykorzystywaliśmy platformę e-Szkoła korzystaliśmy z możliwości szybkiego dostosowywania zasobów edukacyjnych do możliwości konkretnej klasy lub uczniów, możliwości wykorzystania gotowych zasobów (zwłaszcza z języka angielskiego) wyróżniających się ciekawą szatą audiowizualną, zyskaliśmy także możliwość przekazywania treści w postaci atrakcyjnych dla uczniów gier dydaktycznych oraz mogliśmy oszczędzać czas poszczególnych nauczycieli, przeznaczony na sprawdzanie zadań. Dla uczniów, którzy nie mają w domu komputera lub dostępu do Internetu, udostępniamy pracownię komputerową. Przez kilka godzin w tygodniu uczniowie mogą korzystać ze szkolnej pracowni łącząc się z platformą e-Szkoła pod opieką nauczyciela informatyki. Myślę, że dzięki swym zaletom platforma e-Szkoła w swojej obecnej formie jest ciekawym uzupełnieniem tradycyjnych metod nauczania” – mówi Anna Nikiel, nauczycielka korzystająca z platformy e-Szkoła w ramach programu Partnerstwo dla Przyszłości.

Drugi filar programu Microsoft Unlimited Poential to wspieranie innowacji. Wystarczy tu wspomnieć, że przez ostatnie 1,5 roku w Polsce otwarto dwa Centra Innowacji Microsoft, jedno w Poznaniu, a drugie w Łodzi, a także warszawskie Centrum Inżynierii Oprogramowania skąd polscy specjaliści i inżynierowie obsługują w zakresie wewnętrznych systemów i narzędzi wszystkie oddziały firmy na całym świecie.

Skoro technologia jest motorem napędowym wzrostu gospodarczego to rozwój branzy informatycznej w istotny sposób przyczynia się do poprawy gospodarczej danego kraju. Potwierdzają to dane firmy IDC, z których wynika, że na każdą złotówkę przychodu Microsoftu w Polsce przypada 12,20 zł w firmach partnerskich współpracujących z Microsoft.

Silny wplyw na innowacyjność ma też międzynarodowy konkurs dla studentów Microsoft Imagine Cup. W tym roku wzięło w nim udział 100 tys. uczestników z ponad 100 krajów, w tym 1545 osób z Polski. Polacy z roku na rok odnoszą wieksze sukcesy. W sierpniu tego roku na finałach światowych w Seulu, gdzie byli trzecią najliczniejszą reprezentacją narodową zajęli pierwsze miejsca w aż 3 kategoriach na 9 rozgrywanych w konkursie. Dodatkowo drużyna studencka z Politechniki Poznańskiej została zaproszona do prestiżowego projektu o naziwe Akcelerator Innowacji, w trakcie którego specjaliści z firm Microsoft i British Telecom będą pomagać im przekształcić ich konkursową aplikację w zyskowne przedsięwzięcie rynkowe.

„Nasza reprezentacja spisała się doskonale w Korei. Jesteśmy dumni z ich wyników. Po raz kolejny udowodniliśmy, że Polska jest prawdziwą kuźnią młodych talentów w zakresie technologii. Cieszę się, że jako firma mamy możliwość uczestniczyć w tym niesamowicie motywującym i energetycznym wydarzeniu, które z roku na rok zyskuje coraz więcej sympatyków wśród studentów i nie tylko. Nadal będziemy wspierać młodych pasjonatów technologii i stwarzać im podobne okazje do twórczej rywalizacji. Jestem przekonany, że jeszcze nie raz usłyszymy o sukcesach Polaków, a tymczasem wielkie gratulacje należą się wygranym w edycji 2007 Microsoft Imagine Cup” – powiedział Karol Wituszyński z polskiego oddziału Microsoft.

Uwzględniając warunki ekonomiczne oraz społeczne w naszym kraju, lokalne projekty Unlimited Potential adresowane są przede wszystkim do osób, które nie miały wcześniej możliwości nauczenia się obsługi komputera oraz Internetu. Jest to dziś tak fundamentalna umiejętność, że ludzie jej pozbawieni mogą być narażeni na pozostawanie na marginesie życia zawodowego i społecznego. Dlatego celem realizowanych w Polsce projektów społeczno-edukacyjnych Microsoft Unlimited Potential jest podnoszenie poziomu umiejętności i kwalifikacji, a tym samym też konkurencyjności zawodowej ludzi, którym różne okoliczności nie pozwoliły wcześniej korzystać z zaawansowanych technologii. W praktyce oznacza to zapewnianie dostępu do komputera i Internetu oraz, co najważniejsze, szkoleń informatycznych społecznościom wsi i małych miasteczek, bezrobotnym oraz niepełnosprawnym.

Microsoft prowadzi te działania w oparciu o ciekawy model, ponieważ stawia się w roli fundatora grantów, a realizację projektów oddaje organizacjom pozarządowym – fundacjom i stowarzyszeniom, które rzeczywiście wydają się mieć istotnie większe kompetencje w działalności społecznej. Do tej pory w Polsce firma przyznał już 7 grantów na realizację społecznych projektów edukacyjnych o łącznej wartości 1 mln 215 tys. USD. W efekcie powstało 118 bezpłatnych Punktów Dostępu do Internetu „Ikonk@” na Podlasiu, 2 Centra Edukacji i Aktywizacji Zawodowej dla Osób Niepełnosprawnych w Warszawie, 7 Społecznych Pracowni Edukacyjno-Komputerowych w regionie Podlasia i 3 na Lubelszczyźnie. W wyniku współpracy z organizacjami takimi jak Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo czy Fundacja Rozwoju Rolnictwa, Wsi i Obszarów Wiejskich przeszło 4,5 tysiąca osób ze środowisk defaworyzowanych zdobyło umiejętności posługiwania się komputerem, oprogramowaniem i Internetem, a blisko kolejne 50 tys. osób rocznie korzysta z bezpłatnego dostępu do nowych technologii za pośrednictwem społecznych pracowni.

“Dzięki Fundacji i firmie Microsoft, odbyłem szkolenie z projektowania stron www, które pozwoliło mi na rozwinięcie moich umiejętności i zdobycie zawodwych kwalifikacji, tak niezbędnych na rynku pracy. Poza tym nawiązałem wiele nowych znajomości i przyjaźni i co najważniejsze zacząłem wierzyć w swój potencjał”, mówi Marcin, aktualnie pracujący jako grafik i projektant szkoleń e-learning.

KOMENTARZ

Polska cały czas stoi przed wyzwaniem jakim jest potrzeba zasypania przepaści cywiliacyjnej dzielącej ją od zamożnych krajów „starej” Europy. Szansą na szybkie pokonanie tego dystansu są inwestycje w technologie informatyczne a zwłaszcza w oprogramowanie.

Microsoft rozwijjąc relacje biznesowe, stymuluje wzrost lokalnych sektorów IT. Warto tu przytoczyć badania IDC, które pokazują, że 1 USD przychodu Microsoft generuje prawie 15 USD dla całej branży informatycznej. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie grupy społeczne korzystają z rozwoju gospodarczego w równym stopniu. Microsoft dostrzega to wyzwanie i dlatego równolegle z działnością biznesową, głęboko angażuje sie w rozwiązywanie problemów społecznych. Przykładem jest program Unlimited Potential który koncentruje się na przeciwdziałaniu wykluczeniu informacyjnemu.”

Marek Kosycarz, dyrektor ds. Odpowiedzialności Społecznej Microsoft Polska.