Informatyzacja BRE Banku

Trudno było wówczas liczyć na pomoc ze strony organów państwa. Bank musiał sobie radzić sam, sam rozwiązywać swoje problemy. Właśnie w tym okresie BRE Bank rozpoczął proces prowadzący do przekształcenia przedsiębiorstwa z instytucji wąsko specjalistycznej w uniwersalny bank korporacyjny.

Kierownictwo BRE Banku zdawało sobie sprawę, że bez wprowadzenia zintegrowanego systemu informatycznego nie będzie w stanie osiągnąć przewagi na rynku. Dlatego już w 1991 roku podjęto decyzję o zamówieniu w firmie Winter Partners Ltd. pierwszego w Polsce kompleksowego systemu finansowo-księgowego on-line IBS-90. Dzięki zastosowaniu tego zestawu poszczególnych narzędzi wspomagających pracę, BRE Bank liczył na przyspieszenie obsługi klienta, efektywniejsze zarządzanie środkami znajdującymi się w dyspozycji banku, zwiększenie bezpieczeństwa klientów oraz banku, a także ograniczenie ryzyka popełnienia błedu. System ten wdrażano stopniowo przez ponad półtora roku. W czerwcu 1993 roku podłączono do sytemu wszystkie oddziały banku. Był to kres wdrażania tego systemu. Dzięki wprowadzeniu IBS-90 BRE Bank stał się pierwszym polskim bankiem, który mógł się rozliczać z innymi bankami drogą elektroniczną. Dzięki temu systemowi moment nadania pieniędzy stał się jednocześnie momentem odbioru. Godnym uwagi jest również fakt, iż koszt operacji wewnątrz banku obniżył się dwukrotnie. Scentralizowany system sprawił, że klient stał się klientem całego banku, a nie tylko jednego z oddziałów, który prowadzi jego rachunek.

W latach 1991-1993 powstał również projekt stworzenia systemu home banking o nazwie BRESOK, pozwalający na realizację operacji bankowych bezpośrednio z siedziby klienta. Początkowo pomysł obejmował wyłącznie funkcję biernego informowania (odczytywanie przez klienta sald i obrotów na własnym rachunku), z biegiem czasu rozszerzono go jednak o funkcje aktywne takie jak przeprowadzanie określonych transakcji krajowych i zagranicznych. W pełni gotowy system BRESOK wdrożono w roku 1993, jednak w kolejnych latach wprowadzano liczne udoskonalenia do tego autorskiego dzieła Departamentu Informatyki BRE Banku. Już w roku 1997 ponad 20% klientów (tj. 2300 osób), a w roku kolejnym 3500 klientów dokonywało transakcji za pośrednictwem BRESOK-a, jeśli natomiast chodzi o kluczowych klientów banku generujących większość zysków – wszyscy byli już użytkownikami systemu. Wspomnieć należy również, że 10 lutego 1999 roku niemiecka firma TÜV Rheinland przyznała BRE Bankowi Certyfikat Jakości ISO 9001 dla produktu „Polecenie realizowane drogą elektroniczną BRESOK”. BRE Bank był pierwszą instytucją bankową, która otrzymała certyfikat jakości na przekazy krajowe z wykorzystaniem systemu BRESOK. Kolejna, internetowa wersja tego systemu umożliwiająca dostęp do rachunków z całego świata przez całą dobę wprowadzona została 29 listopada 2000 roku. W owym czasie liczba klientów korzystających z BRESOK-a przekroczyła 5 000.

Wszystkie wdrożone systemy nie tylko usprawniły pracę banku, ale także ukształtowały wizerunek BRE Banku jako przedsiębiorstwa nowatorskiego, nie stroniącego od nowych technologii. Stało się to za sprawą nagród zdobytych przez bank – tytułu „Lidera informatyki” zdobytego dwukrotnie (w roku 1997 i 2002) nadawanego przez „Computerworld” oraz prestiżowego „Medalu Europejskiego” ufundowanego w 2000 roku przez Business Center Club przy wsparciu UKIE.

Adam Lipiński, SKNB SGH

W artykule wykorzystano informacje ze strony BRE Banku oraz dokumentu „Raport Computerworld: Lider Informatyki 1997”.