ING: Pożegnaj Sidomę. Moduł maklerski w e-bankowości

Zakup akcji prosto z interfejsu bankowości on-line? ING Bank Śląski i ING Securities integrują usługi bankowe i inwestycyjne. O nowych możliwościach opowiadają Marek Słomski, prezes ING Securities i Mateusz Poznański, szef Pionu Bankowości Detalicznej ING.

– Kierujemy tę ofertę do klientów banku. Również tych, którzy do tej pory nie mają doświadczenia w bezpośrednich inwestycjach na giełdzie – mówi Marek Słomski, prezes Domu Maklerskiego ING. – Staramy się, by narzędzie było łatwe, zrozumiałe, przyjazne dla użytkownika. I żeby przejście od oszczędzania do inwestowania było w miarę łatwe. Ale jednocześnie budujemy dość szeroką funkcjonalność tego systemu – również bardziej wymagający klienci powinni być usatysfakcjonowani.

Najważniejsze jest to, że dokonaliśmy integracji – usług finansowych w rozumieniu usług bankowych i maklerskich. Klient bez żadnych dodatkowych logowań może przejść z bankowości internetowej do usług maklerskich i z powrotem. Ważne, że transfer środków pieniężnych jest natychmiastowy, że obsługa rachunku maklerskiego jest możliwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Słowem, czas pożegnać instalowany lokalnie program Sidoma. Wystarczy jedno logowanie do systemu bankowości on-line; przelewy pomiędzy rachunkami detalicznymi a maklerskim odbywają się w czasie rzeczywistym, podobnie jest ze zleceniami kupna czy sprzedaży papierów. Dotychczasowemu klientowi bankowości elektronicznej ING BSK rozgryzienie interfejsu modułu maklerskiego nie powinno przysporzyć problemów. A to właśnie do tych klientów kierowana jest usługa.

Oczywiście wszystko pod warunkiem zawarcia umowy ramowej – przedstawianej każdemu nowemu klientowi. Dotychczasowi klienci banku będą musieli jednorazowo udać się do placówki banku, by podpisać umowę. Kolejne – na rozszerzanie pakietu usług maklerskich – zawierane mogą być zdalnie.

– Już kilka tysięcy klientów w fazie pilotażu przeniosło się do tej usługi – mówi Mateusz Poznański, Dyrektor Banku w Pionie Bankowości Detalicznej ING Banku Śląskiego. – Jestem pewien, że kolejne tysiące pojawią się w następnych tygodniach. Na dziś z oferty inwestycyjnej korzysta w banku ponad 50 tysięcy, potencjał banku na dziś to 3 600 000 klientów. Moduł maklerski to na pewno nie oferta dla każdego, ale jesteśmy pewni, że liczba klientów bardzo szybko podwoi, potroi się po stronie domu maklerskiego.

– Nasza polityka cenowa została ogłoszona na początku roku i nie zmienia się – mówi Marek Słomski. – Jest szczególnie atrakcyjna dla nowych klientów. Właśnie oni dla zleceń do 5 000 złotych płacą stałą prowizję w wysokości 5 złotych – to rozwiązanie unikatowe na rynku. Nowi klienci, którzy zamykają pozycję ze stratą, nie płacą prowizji za transakcję zamykającą – generującą stratę. I oczywiście w początkowym okresie nie pobieramy opłat za prowadzenie rachunku maklerskiego.

Czy widać już pozytywne dla giełdy wyniki obniżki stóp procentowych? – Klienci dość świadomie, bardziej niż przed 2008 rokiem, podejmują decyzje inwestycyjne, więc masowego ruchu w stronę produktów inwestycyjnych nie ma. Ale otwartość na rozmowy o inwestowaniu, na dywersyfikację swojego portfela jest znaczenie większa niż rok, półtorej roku temu – mówi Mateusz Poznański. – Musimy być optymistami – dodaje Marek Słomski. – Osoby o dłuższym stażu na rynku wiedzą, że to biznes o charakterze cyklicznym. Są gorsze i lepsze okresy, niewątpliwe mamy za sobą okres gorszy – mam nadzieję, że właśnie się kończy. Są przesłanki do optymizmu: niskie stopy procentowe naturalnie zwiększające zainteresowanie giełdą, stosunkowo niskie wyceny polskich spółek oraz trzeci filar, który powinien rozwijać się w świetle mocnego okrojenia drugiego filaru emerytalnego.

Oczywiście, wiele zależy od czynników zewnętrznych, na które brokerzy nie mają wpływu. Od wielu lat środowisko domów maklerskich apeluje o stworzenie zachęt dla inwestorów indywidualnych, przede wszystkim podatkowych. Jeśli chcemy, żeby rynek kapitałowy w Polsce się rozwijał, zachęty są konieczne. Ale nie mamy na to wpływu. Naszą rolą jest poprawiać jakość usługi i dbać o edukację. Wydaje mi się, że w tych dwóch kierunkach staramy się działać – podsumowuje Marek Słomski.