Innowacyjność konieczna dla rozwoju firm

Po fazach podnoszenia standardów jakości, rozbudowy mocy wytwórczych i wzrostu wydajności, rozpoczyna się właśnie nowa faza inwestycji w polskim sektorze przetwórstwa rolno-spożywczego. Charakteryzuje się ona nastawieniem na innowacyjność – wynika z raportu pt. „Jak zwiększyć efektywność firm przetwórstwa rolno-spożywczego?”. Raport został przygotowany przez ekonomistów Banku BGŻ we współpracy z firmą Martin&Jacob.

Przemysł spożywczy w ostatnich latach odnotował dynamiczny rozwój. Dzięki temu różnice w efektywności w stosunku do przemysłu ogółem, widoczne w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej, uległy znacznemu zmniejszeniu. Obecnie efektywność sektora spożywczego, mierzona takimi wskaźnikami jak zysk operacyjny, ROE czy przychody na zatrudnionego, jest na średnim poziomie dla przemysłu w Polsce. Ekspansja tego sektora wynika w dużym stopniu z niskich kosztów pracy. Dlatego biorąc pod uwagę fakt, że płace w Polsce powoli wyrównują się ze średnimi obserwowanymi w innych krajach Unii Europejskiej istnieje ryzyko utraty tej przewagi. Dalszy wzrost wydajności i rentowności działalności gospodarczej w tym sektorze staje się zatem wyzwaniem.

– Do dalszej poprawy efektywności potrzebne są inwestycje, a w świetle zmniejszających się przewag kosztowo-cenowych polskiego sektora żywnościowego, szczególnie te nastawione na innowacyjność – powiedział Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ. Zaznaczył jednak, że inwestycje są warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym, czyli mogą być nadmierne i nie przekładać się na proporcjonalny wzrost zyskowności.

Raport poświęca też wiele uwagi polityce surowcowej. Wnioski podzielono na kluczowe branże: mięsną, mleczarską, paszową, produkcji wyrobów piekarskich i mącznych oraz przetwórstwa warzyw i owoców. Z analizy dotyczącej pozyskania surowców wynika, że większość przedsiębiorstw sektora bazuje na surowcach krajowych. Wielu z nich w obawie przed zmiennością cen nawiązuje długoterminową współpracę z dostawcami surowców i zwiększa powierzchnie magazynowe, aby w odpowiednim momencie robić zakupy. Niektórzy we własnym zakresie produkują potrzebny surowiec.

– Zagadnienia badawcze wynikały jednoznacznie z poruszanych tematów i stanowią próbę odpowiedzi na następujące kwestie: jakie inicjatywy zarządcze i inwestycje służące zwiększaniu wydajności zostały podjęte w ostatnich latach? Jakie działania planowane są w kolejnych latach? Jaką politykę w zakresie pozyskania surowca prowadzić? Jakie są szanse i zagrożenia dla poszczególnych sektorów agrobiznesu? – wymienia Andrzej Wojtuń dyrektor Działu Badań firmy Martin&Jacob.

Badanie przeprowadzone przez Martin&Jacob objęło ponad 130 przedsiębiorców.

Wnioski płynące z opracowania pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Mimo zauważalnej przez przedsiębiorców niepewnej sytuacji ekonomicznej w kraju i na świecie, nie rezygnują oni z realizacji planów inwestycyjnych. Przedsiębiorstwa z branży spożywczej chcą współpracować z uczelniami i specjalistami. Ten deklarowany kierunek może w przyszłości zaowocować badaniami prowadzącymi do dalszego rozwoju produkcji oraz innowacji, produktowych, procesowych a także technologicznych.

Bank BGŻ