Inteligo wprowadzi do oferty BILIX

BILIX to nowoczesny, szybki, wygodny i prosty sposób opłacania rachunków i faktur. Dzięki tej usłudze klienci mogą otrzymywać rachunki i faktury wyłącznie w formie elektronicznej i regulować je jednym kliknięciem za pośrednictwem internetowego dostępu do konta bankowego. Wraz z rachunkami i fakturami dostarczane są również inne materiały, które otrzymywali dotąd pocztą w formie papierowej: biling, informacje o ofercie itp.

Na świecie tego typu usługi określane są jako usługi EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment).

Dzięki BILIX klienci Inteligo, a wkrótce także wszyscy klienci bankowości elektronicznej PKO BP (iPKO), będą mogli zarządzać rachunkami telekomunikacyjnymi, energetycznymi, za telewizję kablową czy dostęp do Internetu, prosto z konta, w dogodnym dla nich terminie, bez konieczności wypełniania formularza przelewu i otrzymywania faktury pocztą tradycyjną.

Rachunki i faktury będą dostępne po zalogowaniu do internetowego konta bankowego. Jeżeli klient zechce zapłacić rachunek, przy pomocy jednego kliknięcia, automatycznie wypełniony zostanie formularz przelewu i będzie on mógł zrealizować tę transakcję. Ważne jest również, że listę wszystkich dokumentów dostępnych w systemie konta będzie można archiwizować na dysku własnego komputera.

Decydując się na korzystanie z usługi BILIX, klienci iPKO i Inteligo zadbają także o środowisko naturalne, gdyż otrzymywane dotychczas w formie papierowej rachunki, faktury oraz dostarczane wraz z nimi materiały: bilingi, informacje o ofercie itp., będą otrzymywać wyłącznie w formie elektronicznej.

– PKO BP jest bankiem udostępniającym usługi bankowości elektronicznej dla największej w Polsce liczby klientów. Wdrożenie nowej usługi dla klientów korzystających z konta iPKO i Inteligo pozwala na dodanie kolejnej innowacyjnej usługi zwiększającej wygodę korzystania z konta bankowego. Jednocześnie skala naszej bankowości elektronicznej daje powody sądzić, że usługa BILIX zyska na popularności. Patrząc na doświadczenia innych rynków jestem przekonany, że rozwiązania typu EBPP staną się wkrótce masowo wykorzystywane także na polskim rynku – mówi Jerzy Pruski, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Co odróżnia BILIX od dotychczas proponowanych klientom form regulowania płatności? W przypadku Polecenia Zapłaty transakcja, którą inicjuje wierzyciel, jest automatycznie realizowana przez bank dokładnie w dniu płatności. Korzystając z usługi BILIX, o momencie opłacenia rachunku decyduje klient. Natomiast w odróżnieniu od Zlecenia Stałego, gdzie przy płatnościach o zmiennych kwotach klient zobowiązany jest do wprowadzania właściwej kwoty należności bądź poinformowania o niej banku, w przypadku BILIX, klient nie musi o tym pamiętać. Właściwa kwota będzie wpisana na fakturze wysłanej przez wierzyciela do bank i widocznej w internetowym koncie klienta.

Opłaty za BILIX będą pobierane jak za każdy inny przelew.

Jak działa usługa BILIX?

1. Dostawca (operator telekomunikacyjny, zakład energetyczny, itd.) zamiast wysyłać do klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę i pozostałe materiały drukowane, dostarcza je w formie elektronicznej do KIR.

2. Otrzymane dane KIR grupuje dane i udostępnia bankowi.

3. Inteligo prezentuje klientowi otrzymane z systemu BILIX dane za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.

4. Klient zapoznaje się z prezentowanymi danymi i akceptuje (lub nie) płatność.

5. Inteligo informuje KIR o statusie przetwarzania danego dokumentu, w tym o fakcie zaakceptowania bądź odmowie wykonania płatności.

6. KIR grupuje otrzymane z banków informacje i przekazuje je dostawcom w ustalonej formie.

7. Płatność (przepływ środków z tytułu opłaconych rachunków i faktur z banku klienta do banku dostawcy usług) realizowana jest standardowo poprzez system ELIXIR® lub jako przelew wewnętrzny.

Inteligo jest pierwszym kontem internetowe, które udostępnia usługę BILIX swoim klientom. W Inteligo trwa pilotaż usługi, w którym bierze udział wytypowana grupa klientów oraz, ze strony dostawców, ZEWT (Zakład Energetyczny Warszawa Teren) oraz Telewizja Nowej Generacji N. Pełne wprowadzenie usługi w Inteligo przewidywane jest na początek września br., a w iPKO w październiku 2008 r.

Warunkiem pełnego wykorzystania możliwości usługi BILIX przez klientów iPKO i Inteligo, jest „przystąpienie” do BILIX kolejnych dostawców usług, aby zamiast masowo wysyłać do klientów rachunki i faktury pocztą, dostarczali do KIR dokumenty w formie elektronicznej. Po zawarciu umowy z ZEWT S.A. oraz Telewizją Nowej Generacji N, KIR prowadzi rozmowy z kolejnymi partnerami.

– Dzięki umowie z KIR i wdrożeniu nowej usługi, nasi klienci otrzymają nowoczesny sposób zarządzania rachunkami w ramach swojego konta internetowego. Po przeprowadzeniu i ocenie programu pilotażowego, wdrożenie usługi dla wszystkich klientów przewidywane jest we wrześniu tego roku, w pierwszej kolejności w Inteligo, a w październiku w usługach bankowości elektronicznej iPKO O sukcesie tego projektu decydować będzie zasięg usługi KIR wśród dużych dostawców i wystawców faktur, z którymi, ma nadzieję, KIR szybko nawiąże relację. – mówi Jacek Komaracki, dyrektor Centrum Bankowości Elektronicznej PKO BP oraz Prezes Inteligo Financial Services S.A., spółki grupy PKO BP odpowiedzialnej za prowadzenie usług bankowości elektronicznej.

Podobne usługi są już świadczone przez banki w Europie Zachodniej. Duńska izba rozliczeniowa PBS (Payment Business Service Holding), która jest własnością duńskich banków, w tym banku centralnego, pośredniczy w przekazywaniu około 90% rachunków elektronicznych (w ramach oferowanej usługi e|invoice). Drugim przykładem jest OneVu – wspólne przedsięwzięcie uruchomione przez brytyjską izbę rozliczeniową Voca wspólnie z firmą IT CheckFree Corporation. OneVu współpracuje m.in. z takimi bankami jak: Lloyds TSB, The Royal Bank of Scotland, NatWest i udostępnia swoją usługę zarówno klientom detalicznym, jak i małym średnim przedsiębiorstwom. OneVu pełni rolę integratora rachunków dla kilkunastu wierzycieli.