Osoby, które wybierają otwarty fundusz emerytalny za pośrednictwem Internetu kierują się racjonalnymi przesłankami – stopą zwrotu oraz wielkością aktywów funduszu. Taki wniosek można wyciągnąć na podstawie badania konsumenckiego przeprowadzonego przez firmę Prego Finance, która pomaga wybierać produkty finansowe i doprowadzać do ich zakupu poprzez serwis internetowy (www.pregofinance.pl) w pełni zintegrowany z call center.
Prego Finance oferuje możliwość zapisania się do funduszu emerytalnego bądź zmiany funduszu za pośrednictwem wygodnych kanałów dostępu (internet, telefon) oraz przedstawia zestawienia OFE przygotowane na podstawie obiektywnych kryteriów: stopy zwrotu liczonej od początku działalności funduszy i wysokość aktywów.
Najchętniej wybierany przez Internautów fundusz emerytalny to ING, który łączy znakomite wyniki inwestycyjne (druga pozycja liczona stopą zwrotu od początku działalności) z dużą wartością aktywów, pozwalającą mu pobierać niższe opłaty od zarządzania aktywami. ING zostało wybrane przez 44,2% klientów Prego Finance.
Na drugim miejscu uplasował się Commercial Union (CU) z wynikiem 26,8%. CU to fundusz o największych aktywach zajmujący trzecią lokatę pod względem stopy zwrotu.
11,3% osób wybrało Polsat, czyli fundusz o najwyższej stopie zwrotu, ale dysponujący najmniejszymi aktywami.
„Najlepiej sprzedające się w naszym serwisie OFE to te, które łączą dużą wielkość aktywów z bardzo dobrymi wynikami inwestycyjnymi. Wyjątkiem jest Polsat, który już od dawna znajduje się w czołówce wszelkiego rodzaju rankingów pod względem osiągniętej stopy zwrotu. Jednocześnie jest to jedyny z pierwszej trójki fundusz, który nie prowadzi agresywnej kampanii reklamowej” – mówi Igor Rusinowski, prezes zarządu Prego Finance.
Klient Prego Finance to najczęściej osoba młoda i bardzo młoda mieszkająca w miejscowości liczącej mniej niż 50 tys. mieszkańców. 49,6% klientów znajduje się w wieku 20-25 lat, a 22,3% ma poniżej 20 lat. Losowanie OFE dotyczy najczęściej osób znajdujących się właśnie w tym przedziale wiekowym, pozostałych klientów można zatem potraktować jako osoby w większości dokonujące zmiany funduszu emerytalnego.
Najwięcej klientów Prego Finance mieszka w małych miejscowościach posiadających do 50 tys. mieszkańców (57,8%), a jednocześnie pochodzą oni z województw, które są gęsto zaludnione i w których stopa życia jest wyższa od średniej krajowe (mazowieckie, dolnośląskie, śląskie, małopolskie).
„Analiza demograficzna naszych klientów sugeruje, że z zakupu produktów finansowych przez Internet korzystają głównie ludzie mieszkający poza wielkimi aglomeracjami, gdzie nasycenie placówkami instytucji finansowych jest dużo niższe. Dodatkowo, staramy się skierować naszą ofertę do osób mieszkających w większych miastach, które nie mają wystarczającej ilości czasu na bezpośrednią wizytę w oddziale banku, towarzystwa ubezpieczeniowego lub spotkanie z agentem, doradcą, a jednocześnie chcą mieć w wygodny i zrozumiały sposób podane kryteria wyboru danego produktu” – wyjaśnia Igor Rusinowski.