Internet zmienia zachowania konsumentów również na poziomie lokalnym. Wg badania “User View Wave VII” dla ponad 90% badanych internautów źródłem informacji o miejscowych usługach i biznesie są lokalne media online i wyszukiwarki internetowe.
Popularność internetu skutkuje zmianą tradycyjnych zachowań konsumenckich również
na poziomie lokalnym. Tradycyjne polecenia od sąsiadki lub przyjaciela odchodzą do lamusa.
Z badania przeprowadzonego w marcu 2010 r. w USA przez BIA/Kelsey & ConStat wynika,
że konsumenci posiadający dostęp do internetu, najchętniej korzystają z internetowych mediów i wyszukiwarek internetowych. Mniejszą popularnością cieszą się internetowe katalogi firm, porównywarki cen i serwisy tematyczne.
-Moim zdaniem w Polsce udział katalogów firm takich jak Zumi czy PF jest większy niż w Stanach – uważa Błażej Miernikiewicz z agencji marketingu internetowego Artefakt – Wynika to z faktu, że wiele małych, lokalnych firm wciąż nie ma własnej strony internetowej. Nawet jeśli użytkownik wyszukuje lokalnego dostawcę w wyszukiwarce, to trafia do profilu firmy w katalogu.
Media internetowe wykorzystywane przez internautów w poszukiwaniu informacji o lokalnych produktach/usługach |
|
Lokalne media internetowe |
97% |
Wyszukiwarki |
90% |
Internetowe katalogi firm |
48% |
Porównywarki cen |
42% |
Strony tematyczne |
24% |
Źródło: BIA/Kelsey & ConStat „User View Wave VII”, marzec 2010 r. |
Dla polskich konsumentów internet staje się coraz ważniejszym źródłem informacji.
85% badanych przez Gemius internautów twierdziło, że internet jest dla nich najważniejszym źródłem informacji o produktach i usługach.
Z corocznych edycji badania „User View Wave” wynika, że internauci, zanim podejmą jakiekolwiek decyzje konsumenckie, poszukują coraz bardziej różnorodnych informacji.
W 2007 r. czerpali je średnio z 5,6, a w 2010 r. już z 7,9 różnych źródeł informacji.
– Oznacza to, że warto starać się zaistnieć w wielu miejscach. Nowa firma powinna zadbać o wpis do najpopularniejszych katalogów, zarówno ogólnych, jak i branżowych oraz zachęcać swoich klientów do pozostawiania opinii na forach i w serwisach opiniujących. Szczególnie ważna jest dobra prezentacja w Google Maps, która pozwala połączyć obecność w katalogach z pozycją w wynikach wyszukiwania – uważa przedstawiciel Artefakt.pl.
Jakiej informacji szukają internauci na stronach lokalnych firm? Najwięcej badanych przez TMP i comScore (26%) najpierw poszukuje adresu, dopiero na drugim miejscu (21% odpowiedzi) znalazła się odpowiedź, czy oferta firmy odpowiada oczekiwaniom internautów. 21% badanych poszukiwało w pierwszej kolejności wskazówek jak dojechać do firmy, 14% zwraca najpierw uwagę na numer telefonu do firmy, 8% zapoznaje się wpierw z ofertą firmy. Respondenci zwracali w pierwszej kolejności również uwagę na godziny otwarcia.
– To ważna informacja dla osób zamawiających lub zmieniających strony www. Informacje, których szukają klienci powinny być łatwe do znalezienia, najlepiej od razu na stronie głównej serwisu – podkreśla Błażej Miernikiewicz.
Internet również na poziomie lokalnych usług staje się pierwszym polem kontaktu
z konsumentem. TMP Directional Marketing i comScore również zbadały zachowania konsumenckie internautów. Okazało się, że prawie połowa (46%) internautów kontaktowała się z firmą telefonicznie po poszukiwaniach w sieci, a 37% odwiedziła firmę osobiście.
Źródło: Praktycy.com