Internet sposobem na wstydliwe długi

Długi to dla Polaków często wstydliwy problem. Jak pokazują  badania, poczucie wstydu i lęk przed kontaktem z windykatorem powodują,  że osoby zadłużone unikają rozmów na temat rozwiązania problemów ze spłatą zaległości. Dlatego KRUK S.A., największa polska firma windykacyjna popularyzuje narzędzia internetowe pozwalające dłużnikom na zdalne zarządzanie swoim zadłużeniem. Serwisy e-KRUK oraz infoKonsument.pl zostały oficjalnie zaprezentowane podczas konferencji prasowej 18 marca br.

e-Kruk.pl to zupełna nowość na rynku. Daje szansę zawarcia ugody ratalnej i spłaty zadłużenia przez Internet. Wszystko dyskretnie, bez konieczności osobistego ani nawet telefonicznego kontaktu z pracownikiem KRUKa. infoKonsument.pl daje osobom fizycznym możliwość sprawdzenia on-line wiarygodności finansowej przedsiębiorców, z którymi planują współpracować. Konsumenci mogą też zobaczyć, czy na liście dłużników nie  ma wpisu na ich temat. To mogłoby bowiem utrudnić im dostęp do np. kredytów bankowych czy zakupu telefonu na abonament. infoKonsument.pl to internetowe drzwi  
do bazy danych Rejestru Dłużników ERIF.

Według raportu przygotowanego przez Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi, ponad połowa Polaków niespłacanie zobowiązań traktuje jako coś wstydliwego. Jedna trzecia badanych na myśl o ewentualnym nadmiernym zadłużeniu odczuwa strach. – Wychodząc naprzeciw obawom i uczuciom niepewności towarzyszącym osobom zadłużonym KRUK S.A. oddaje do dyspozycji tych osób dwa innowacyjne, jak na polskie warunki serwisy multimedialne. Umożliwiają one sprawdzenie i uregulowanie swojego zadłużenia dyskretnie i bez potrzeby wychodzenia z domu. Trzeba działać, aby długi nie narosły. Dzięki interaktywnym serwisom KRUK S.A. stopniowe wychodzenie z długów stało się proste jak nigdy dotąd – mówi Piotr Krupa, Prezes KRUK S.A.

Serwis e-KRUK jako jedyny daje możliwość dostępu przez Internet do informacji  o zadłużeniu. Jego użytkownicy samodzielnie mogą podjąć kroki zmierzające  do rozwiązania problemu długów – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.  Za pośrednictwem e-KRUK można nawiązać kontakt z firmą i złożyć deklarację, czy nawet zawrzeć ugodę czyli porozumienie ratalne. Wszystko to dyskretnie i bez potrzeby wychodzenia z domu. Zastosowane w serwisie rozwiązania informatyczne zapewniają całkowite bezpieczeństwo danych osób z niego korzystających. Zabezpieczenia poziomem dorównują rozwiązaniom bankowym.

InfoKonsument.pl to drugie udoskonalenie wprowadzone z myślą o konsumentach. Serwis zapewnia dostęp on-line do Rejestru Dłużników ERIF – biura informacji gospodarczej, które gromadzi dane o zadłużonych konsumentach oraz przedsiębiorstwach. Korzystanie  z serwisu internetowego jest wyjątkowo proste i nie wymaga osobistego, korespondencyjnego, ani nawet telefonicznego kontaktu z Rejestrem. Wystarczy wejść  na stronę www.infoKonsument.pl i założyć konto. Do aktywacji niezbędny będzie skan dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego. Po uruchomieniu konta możliwe jest sprawdzenie m.in. czy dane na nasz temat widnieją w Rejestrze i czy sprawdzał je ktoś inny (np. bank, w którym staraliśmy się o kredyt). Z informacji uzyskanych przez infoKonusment.pl możemy dowiedzieć się także, czy ktoś posłużył się dokumentem, który nam skradziono lub podrobiono na nasze nazwisko.

Dodatkową funkcjonalnością  infoKonsument.pl jest usługa monitorowania kontrahentów. Może ona być szczególnie przydatna konsumentom, którzy na stałe współpracują  z przedsiębiorcami. Umożliwia bieżące śledzenie nowych informacji dotyczących przedsiębiorcy posiadającego wskazany przez użytkownika NIP. System zawiadomi konsumenta na podany przy rejestracji adres e-mail o każdej zmianie informacji gospodarczych dotyczących monitorowanego przedsiębiorcy. Np. o fakcie dopisania jego danych do Rejestru Dłużników ERIF, aktualizacji lub usunięcia informacji na jego temat.

Potrzebę wprowadzania udogodnień ułatwiających Polakom rozwiązywanie problemów nadmiernego zadłużenia dostrzega także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Jak twierdzi Prezes Stowarzyszenia Grażyna Rokicka – Nie może dziwić, że boimy się kontaktów z firmami windykacyjnymi, skoro zdaniem respondentów badania osoba nadmiernie zadłużona to najczęściej człowiek biedny, nie radzący sobie z niczym (51% odpowiedzi) albo cwaniak lub oszust (tak twierdzi 19% badanych). Oczywiście ludzie nieporadni życiowo unikają firm windykacyjnych z innych przyczyn niż oszuści. Jednak dla tej pierwszej grupy, wszelkie inicjatywy ułatwiające wyjście z długów,  a także  pozwalające uniknąć wstydu z powodu posiadania tych długów, mają ogromne pozytywne znaczenie i w sensie ekonomicznym, i w sensie społecznym.

Źródło: Kruk S.A.