Internet w banku – minęło już 10 lat

Od uruchomienia bankowości internetowej przez pierwszy polski bank minęło już dziesięć lat. Wraz z rozwojem infrastruktury internetowej wzrasta liczba osób korzystających z usług e-bankowości. Wbrew przewidywaniom Internet nie wyparł całkowicie klientów z placówek, jednak ciężko obecnie wyobrazić sobie bank bez tego kanału dostępu. We wtorek, na zaproszenie Bankier.pl, do warszawskiego hotelu Hyatt przybyli najznamienitsi goście ze świata bankowości i biznesu, aby podsumować ostatnie dziesięć lat rozwoju bankowości internetowej.

Kongres „X-lecia e-Bankowości w Polsce” był okazją do spotkania osób, które w ciągu ostatniej dekady tworzyły obraz polskiej bankowości elektronicznej. Impreza powstała przy współudziale Banku Inteligo, a patronatem honorowym objęły go Narodowy Bank Polski, Związek Banków Polskich oraz Visa Europe Polska.

W pierwszej części konferencji o historii bankowości elektronicznej opowiadał redaktor naczelny Przeglądu Finansowego Bankier.pl dr Michał Macierzyński. Stanisław Lachowski, ojciec sukcesu mBanku, wspominał początki swoich internetowych projektów.

Polska, jako kraj, jest w czołówce europejskiej pod względem bankowości internetowej, nie ustępując Francji, Włochom i Hiszpanii – mówi Sławomir Lachowski, ikona polskiej bankowości. Natomiast jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne, to banki europejskie i amerykańskie mogłyby się od nas uczyć – dodaje Lachowski.
______________________________

Zobacz wywiad ze Sławomirem Lachowskim

Kuba Antoszewski z MillwardBrown SMG/KRC przedstawił wyniki badań ilustrujące, jak zmieniała się bankowość internetowa. Okazuje się, że w ciągu ostatnich kliku lat zmienił się nieco profil przeciętnego klienta bankowości internetowej. Internet nie jest już, jak było na początku, domeną bardzo młodych ludzi z miast. Z bankowości elektronicznej korzysta coraz więcej trzydziesto-, czterdziesto- i pięćdziesięciolatków, również z wykształceniem zasadniczym i mieszkających na wsi i małych miastach. Wzrastają także dochody posiadaczy kont internetowych. Dwukrotnie spadła liczba rachunków, których posiadacze deklarowali brak dochodów. To właśnie osoby średniozamożne i mieszkańcy wsi są odpowiedzialni za dynamikę rozwoju bankowości internetowej. Według danych ZBP banki podpisały z klientami 12 mln umów umożliwiających świadczenie usług przez Internet. Aktywnie, tzn. dokonując co najmniej czterech transakcji w miesiącu, z bankowości elektronicznej korzysta 6 mln Polaków.

Podczas panelu dyskusyjnego drogę od bankowego okienka do ekranu komputera prześledzili Jacek Komaracki, prezes zarządu Inteligo Financial Services, Konrad Korobowicz, prezes zarządu eCard, Sławomir Lachowski, twórca mBanku, Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce, Krzysztof Pietraszkiewicz prezes Związku Banków Polskich, Grzegorz Piwowar, wiceprezes zarządu Banku Pekao, Adam Tochmański dyrektor departamentu systemu płatniczego NBP oraz Marcin Zdral, ekspert firmy doradczej Deloitte. Podczas sentymentalnej podróży w przeszłość mogliśmy się dowiedzieć o pierwszych doświadczeniach wcześniej wymienionych osób z bankowością internetową oraz poznać ich spojrzenie na minione dziesięciolecie.

14 października 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi zaoferował swoim klientom dostęp do rachunku bankowego przez internet – tym samym rozpoczęła się historia polskiej bankowości internetowej, która na trwałe zmieniła nasz sektor bankowy.
______________________________

Zobacz serwis poświęcony 10-leciu bankowości internetowej w Polsce

Kongres „X-lecia e-Bankowości w Polsce” był nie tylko okazją do wspomnień, ale i do spojrzenia w przyszłość. W drugiej części spotkania prelegenci analizowali nowe trendy w bankowości elektronicznej, zastanawiali się nad kształtem usług bankowych za kilkanaście lat. O zjawiskach kształtujących rynek mobilnych usług finansowych opowiadał David Putts, twórca Inteligo, a o zmieniającym się wizerunku e-Bankowości Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu Press-Service Monitoring.

Podczas drugiej debaty wieczoru w przyszłość spojrzeli Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Bank Polska, Piotr Gawron, odpowiedzialny za mBank w latach 2000-2008, Jerzy Kalinowski, ekspert firmy doradczej KPMG, Remigiusz Witold Kaszubski, dyrektor departamentu ds. systemów płatniczych i bankowości elektronicznej Związku Banków Polskich, Paweł Kucharski, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej BRE Banku, Mateusz Morawiecki, prezes zarządu BZ WBK, Jacek Komaracki, prezes zarządu Inteligo Financial Services oraz Wojciech Sobieraj, prezes zarządu startującego na polskim rynku Alior Banku. Eksperci ocenili, że zmiany za rynku finansowych usług elektronicznych w przyszłych latach nabiorą tempa. Wśród spodziewanych trendów wymieniane było zwiększenie zakresu sprzedaży poprzez zdalne kanały dostępu, strony typu Web 3.0., komunikacja obustronna z klientem, tworzenie społeczności okołobankowych, nowe sposoby komunikacji z klientem jak np., videokonferencje, blogi. Podkreślano też rosnącą rolę urządzeń mobilnych typu iPhone w kontaktach z bankiem. Eksperci zgodzili się także co do konieczności wypracowania standardowych metod liczenia liczby aktywnych rachunków internetowych.

Przyszłość jest o tyle trudna dla banków, że będzie duża presja, aby dostarczać rozwiązania po niższej cenie, bo konkurencja będzie rosła, a z drugiej strony trudno będzie znaleźć model biznesowy, aby na te trendy odpowiedzieć i utrzymać wyniki banków – twierdzi Jacek Komaracki, prezes zarządu, Inteligo Financial Services.
______________________________

Zobacz wywiad z Jackiem Komarackim

W dalszej części wieczoru przyznano nagrody za szczególny wkład e-bankowości w Polsce. „Tort Pioniera” podzielili między siebie Andrzej Klesyk i David Putts – twórcy Inteligo, oraz Sławomir Lachowski za projekt mBank. Uhonorowana została także Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce. Wszyscy pionierzy e-bankowości otrzymali nagrody specjalne od W.Kruk i Banllentine’s.

Natalia Galińska