Prawie 75 proc. posiadaczy kont internetowych odwiedza w dalszym ciągu placówki banków. Natomiast niespełna 20 proc. z nich deklaruje, że codziennie loguje się na swój rachunek – wynika z najnowszego raportu z piątej już edycji badania Internet Banking Monitor 2010 przygotowanego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.
Najczęstszymi powodami ich wizyt są wpłaty i wypłaty gotówki. Co ciekawe, na przestrzeni lat nie zmieniają się zwyczaje respondentów związane z częstością logowania na konta internetowe. Codzienne logowanie deklaruje prawie co piąty badany. Niespełna co trzeci robi to trzy razy w tygodniu.
Najważniejszymi czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze banku oferującego konto z dostępem przez Internet są dla respondentów: wysokość opłat za przelewy, bezpieczeństwo powierzonych bankowi środków, wysokość opłat za prowadzenie rachunku oraz zakres operacji możliwych do wykonania.
Respondenci deklarują, że najczęściej wykorzystywaną przez nich usługą bankową jest przelew. Korzystają z niej prawie wszyscy posiadacze kont internetowych. Połowa badanych używa również rachunku oszczędnościowego.
Najwięcej badanych, którzy obecnie nie korzystają z takich usług, wyraziło zainteresowanie możliwością doładowania telefonu i założeniem rachunku oszczędnościowego za pośrednictwem Internetu.
Liderem na rynku bankowości internetowej pozostaje nadal mBank. Jest to najlepiej znany bank (mimo zauważalnego spadku wskaźnika spontanicznej znajomości w bieżącej fali), posiadający najwyższy udział klientów oraz najlepiej przez nich oceniany. W obszarze znajomości banków pozycję swoją zdecydowanie umocnił bank PKO BP. Wysoką rozpoznawalność na rynku bankowości internetowej – podobnie jak w poprzedniej edycji badania – posiadają również ING Bank Śląski, Pekao S.A. oraz BZ WBK. Swoją pozycję zaznaczył również wciąż nowy na rynku – Alior Bank.
Cele badania:
Głównym celem cyklicznego badania Internet Banking Monitor jest diagnoza rynku bankowości internetowej. Do szczegółowych celów badania należą:
- określenie poziomu znajomości i atrakcyjności poszczególnych banków
- ocena zadowolenia klientów z korzystania z usług bankowości internetowej w poszczególnych bankach
- określenie zainteresowania i korzystania z usług i produktów dostępnych w ramach konta internetowego
- określenie profilu społeczno-demograficznego klientów poszczególnych banków
Badaniem objęte zostały banki internetowe oraz tradycyjne banki oferujące konta z dostępem przez Internet.
Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) wśród osób posiadających konto z dostępem przez Internet. Zostało zrealizowane na próbie o następującej strukturze:
- ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Internautów korzystających z bankowości internetowej – N=833 respondentów (próba podstawowa).
- booster klientów głównych banków wirtualnych i oferujących dostęp on-line o liczebności około N=100 respondentów na każdy z głównych banków.
Łącznie w badaniu wzięło udział N=1488 respondentów. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 16 – 31 marca 2010 roku.
Źródło: ARC Rynek i Opinia