Jak banki tną koszty?

Centra usług, bo o nich tu mowa, umożliwiają bankom konsolidację wybranych działań w odrębnej jednostce organizacyjnej, której zadaniem jest świadczenie usług w tym zakresie dla całego przedsiębiorstwa lub niektórych spośród jego geograficznych oddziałów. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez EIU w 499 bankach, aż 47% z nich najchętniej zastosowałoby tę koncepcję w odniesieniu do otwierania rachunków bankowych. Na drugim miejscu (37%) znalazło się sporządzanie wyciągów bankowych, a na trzecim (35%) – rozliczenia bezgotówkowe. Niewiele mniej banków – prawie jedna trzecia – podało w odpowiedzi wsparcie IT.

Metoda ta uważana jest, zresztą słusznie, za dobry sposób na poprawę wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa, obniżenie kosztów i zapewnienie wysokiej jakości obsługi klientów. Według EIU, ponad połowa instytucji finansowych, które już ją wdrożyły, zaobserwowała rosnące korzyści skali, a 40% odnotowało dodatkowo poprawę zadowolenia z usług wśród swoich klientów.

Pomimo niewątpliwych zalet metody, bankom nie jest łatwo doprowadzić do jej wdrożenia. Napotykają one na problemy natury technicznej, organizacyjnej i kulturalnej. Najczęściej wymienianą przez respondentów przeszkodą są rozbieżności pomiędzy potrzebami różnych klientów. Zdolność do ich zaspokojenia przez centra usług to dla instytucji finansowych wielkie wyzwanie. Zdaniem ekspertów, warto je jednak podjąć, gdyż zastosowanie tej metody w bankach może się już wkrótce okazać prawdziwym kluczem do ich sukcesu.


Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.


Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?


Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!