Jak banki wykorzystują dane o klientach

Firma doradcza Sollers Consulting i Gazeta Bankowa podjęły się trudnego zadania – zbadania sposobu wykorzystania danych o klientach zgromadzonych w bankach. Do udziału w anonimowym badaniu, które już się rozpoczęło, zapraszane są kolejno wszystkie największe banki. Wyniki w formie raportu zostaną opublikowane na łamach Gazety Bankowej i portalu GB.pl.

Badanie „zarządzania informacją o kliencie w polskim sektorze bankowym” już się rozpoczęło. Przebadano już dwa banki, a kilka następnych przygotowuje się na spotkania z ankieterami.

– Banki z uwagi na charakter prowadzonej działalności, wymagania prawne, wymagania stawiane przez departamenty ryzyka oraz wykorzystanie danych do celów marketingowych zbierają i przetwarzają ogromne ilości danych osobowych, teleadresowych oraz finansowych swoich klientów – mówi Jakub Wróblewski z firmy doradczej Sollers Consulting. – Jak żadna inna prywatna instytucja finansowa,  posiadają dostęp oraz prawo do gromadzenia i przetwarzania tak szczegółowych, kompleksowych i często i poufnych danych.

Mimo to, z jakiegoś powodu na forach internetowych i podczas dyskusji z znajomymi ciągle czytamy i słyszymy o kłopotach klientów związanych z niedostarczaniem wyciągów, wezwań do zapłaty lub z wielokrotnymi, powtarzającymi się telefonami z ofertami, które zostały przez klientów dzień wcześniej odrzucone. Z czego to wynika? Może z błędnych, nieaktualnych lub niekompletnych danych Klientów, albo z braku należytej staranności przy przechowywaniu i wykorzystywaniu zgromadzonych informacji? Z niedopasowania systemów wykorzystywanych w bankach do potrzeb ich użytkowników? A może cały problem jest przesadzony i niepotrzebnie rozdmuchiwany przez media lub konkurencję wytykającą błędy innym bankom?

Aby odpowiedzieć na te pytania firma doradcza Sollers Consulting przy wsparci i pod patronatem Gazety Bankowej zdecydowała się na przeprowadzenie ogólnopolskiego badanie dotyczącego „zarządzanie informacją o kliencie w polskim sektorze bankowym”.

Autorzy badania chcą na podstawie zebranych danych poprzeć, bądź odrzucić tezę mówiącą o tym, że banki w niewystarczający sposób zarządzają informacją o swoich klientach ze względu na niedopasowanie i ograniczenia narzucone przez wykorzystywaną architekturę systemów informatycznych.

Badanie będzie się koncentrować w szczególności na czterech obszarach dobranych w oparciu o doświadczenia wyniesione z projektów prowadzonych przez Sollers Consulting w instytucjach finansowych:

Badanie rozpoczęło się w połowie czerwca i cieszy się wśród banków dużym zainteresowaniem. Zakresem ma objąć grupę koło 30 największych banków działających na Polskim rynku i ma charakter spotkań z ich przedstawicielami.

Badanie dzięki anonimowości pozwala na zachowanie poufnych informacji o procesach i systemach bankowych, z drugiej strony autorzy planują przygotować dla biorących w badaniu udział banków zestawienie pokazujące jego sytuację, na tle pozostałej konkurencji. Wyniki w postaci raportu – uwzględniające poufność danych przekazanych przez banki – zostaną opublikowane w jesiennym numerze Gazety Bankowej oraz na portalu GB.pl.

Źródło: Gazeta Bankowa