Każdy z nas w pracy spędza średnio ponad 1620 godzin rocznie. Zanim więc odpowiemy na ofertę pracy lub sami wyślemy dokumenty aplikacyjne do firmy, warto sprawdzić, czy to na pewno „pracodawca naszych marzeń”.
Poszukiwanie pracy nie jest obecnie dla pracowników jedynie chęcią znalezienia źródła dochodu. Kandydaci mają coraz częściej konkretne oczekiwania związane z pracodawcą oraz miejscem, w którym będą wykonywali swoją pracę. Zanim więc wyślemy do firmy swoje CV, poszukajmy informacji na jej temat. Możemy wówczas uniknąć rozczarowania i chęci ponownego poszukiwania nowego miejsca pracy.
Strona www – źródło podstawowych informacji
Analizę warto zacząć od strony internetowej firmy. Treści, które zostały na niej umieszczone pomogą nam zapoznać się z historią, zasadami funkcjonowania i specyfiką przedsiębiorstwa. Często to właśnie na stronie internetowej możemy znaleźć informacje na temat procesu rekrutacji oraz możliwości jakie daje firma w zakresie rozwoju zawodowego. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj klarownie przygotowany plan szkoleniowy i sprecyzowaną ścieżkę kariery. Mniejsze firmy z kolei uczą działania bardziej wszechstronnego i nabywania szerszych kwalifikacji wynikających chociażby z uczenia się obowiązków innych pracowników podczas urlopów. W zależności od naszych oczekiwań warto więc poznać ilość zatrudnionych osób i informacje na temat jej struktury organizacyjnej. Jeżeli na stronie internetowej firmy dodatkowo znajdziemy zdjęcia pracowników z imprez firmowych możemy przypuszczać, że dba o ich integrację. – Coraz częściej na stronach firm umieszczane są specjalne sekcje dla kandydatów do pracy jak: „kariera” czy „oferty pracy”. Tam znajdziemy informacje o prowadzonych procesach rekrutacyjnych i ich przebiegu – mówi Ewa Iżykowska z GoldenLine. – Możemy też zajrzeć do zakładki „media o nas”, gdzie firmy często chwalą się informacjami, jakie publikowały o nich media – dodaje ekspert z GoldenLine.
Aktualne informacje na temat pracodawcy
Oprócz strony internetowej coraz więcej firm tworzy wizytówki firmowe w mediach społecznościowych, na których umieszcza aktualności „z życia firmy”. Są one źródłem informacji z wielu aspektów jej działania – od oferty, zakresu działań, imprez i wydarzeń, po komentarze pracowników czy kontrahentów.
Targi pracy – okazja do osobistego spotkania
Jeśli mamy możliwość, weźmy udział w targach pracy. Stanowią doskonałą okazję do spotkania, rozmów, obejrzenia prezentacji i uzyskania wielu dodatkowych informacji. Na targach możemy spotkać osoby pracujące w konkretnej firmie, które można bezpośrednio zapytać o informacje i detale, jakie szczególnie nas interesują. Mogą to być pytania o przebieg procesu rekrutacyjnego oraz wymagań stawianych przed kandydatami. Podczas targów mamy także możliwość zadania pytań dotyczących specyfiki pracy, godzin pracy, benefitów oferowanych pracownikom.
Rankingi, wyróżnienia, nagrody
Pracodawcy oceniani są w różnych konkursach i rankingach. – Jeśli nie mamy jeszcze sprecyzowanego miejsca pracy, a wiemy w jakiej branży chcemy pracować, sprawdźmy katalogi i rankingi pracodawców. Znajdziemy tam najbardziej pożądane i najpopularniejsze firmy, w których pracownicy zadowoleni są z wynagrodzenia, atmosfery i pozostałych warunków pracy – wyjaśnia Ewa Iżykowska z GoldenLine. W tego typu zestawieniach firmy najczęściej dzielą się na branże, w których działają oraz kategorie, w jakich zostały wyróżnione i w jakim zakresie.
Opinie i komentarze
W sieci, zwłaszcza na portalach społecznościowych czy rekrutacyjnych, możemy znaleźć informacje na temat firm od byłych i obecnych ich pracowników. Zapoznanie się z nimi pozwala uzyskać informację o słabych i mocnych stronach firmy jako pracodawcy a także znaleźć te mniej pochlebne, ukazujące ją w niekorzystnym świetle. – Pamiętajmy jednak, że opinie na temat pracy u danego pracodawcy, mogą być różne w zależności od piastowanego stanowiska. Szczególnie w dużych firmach – inaczej może wyglądać praca w centrali i oddziale, czy w dziale IT i sprzedaży – podkreśla ekspert GoldenLine. Niewątpliwie pracownicy są najwiarygodniejszym źródłem informacji. Jeśli mamy taką możliwość, skontaktujmy się z nimi i poznajmy ich zdanie.
Miejsce pracy
Jeśli interesuje nas praca w dużej, innowacyjnej firmie, o nowoczesnym zapleczu biurowym, sprawdźmy jak wygląda jej siedziba i czy spełnia nasze oczekiwania. Pamiętajmy przy tym, że wygląd biura czy miejsce siedziby firmy niekoniecznie musi potwierdzać jej kondycję finansową. Często związane jest to z branżą, w której działa lub specjalizacją pracowników, których chce do siebie przyciągnąć.
Sprawdzenie przyszłego pracodawcy, to istotna kwestia podczas poszukiwań pracy. Warto więc, już na początku dowiedzieć się jak najwięcej o miejscu, w którym chcielibyśmy pracować. Jeśli pojawią się informacje, które są sprzeczne z naszymi wyobrażeniami o miejscu naszego zatrudnienia lub działaniach czy czynnościach pracodawcy, których nie będziemy w stanie zaakceptować – zrezygnujmy z udziału w procesie rekrutacji w takiej firmie. Skoro spędzamy w pracy średnio ponad 1620 godzin rocznie, warto zadbać o to, aby nasze obowiązki służbowe przynosiły nam satysfakcję, przekładającą się na lepsze efekty naszej pracy.
GoldenLine