Już od jakiegoś czasu spisuję patenty na motywowanie i na niwelowanie demotywacji wśród pracowników (która zawsze się gdzieś podskórnie sączy, nawet w najlepszych organizacjach). Poniżej zamieszczam garść takich sposobów zaczerpniętych z różnych firm.
Pochodzą one z zespołów, które zdecydowanie wyprzedzają innych jeśli chodzi o efektywność działania. Weźmy pod lupe te patenty, które są w zasięgu każdego szefa, nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wsparcia HR-u, czy ogólnofirmowych, systemowych rozwiązań.
Zajrzyjmy więc, jak się to robi w SMART-nych zespołach, w firmach, które może niekoniecznie mają olbrzymie budżety, ale przede wszystkim są inteligentne i siegają po skuteczne, nieszablonowe rozwiązania.
Zacznijmy od „klasyki”:
- Świętuj sukcesy – poświęć chwilę na to, by podzielić się z pracownikiem czy zespołem wiadomością o ich sukcesie, podkreśl fakt sukcesu jakimś gestem (owoce czy cukierki dla zespołu / puszczenie piosenki „We are the champions”, żeby wszyscy słyszeli, „przybicie piątki” z wszystkimi itp.).
- Poproś / skłoń menedżera wyższego szczebla (np. swojego przełożonego), żeby osobiście lub w imiennym emailu pogratulował i podziękował autorowi sukcesu czy całemu zespołowi
- Chwal daną osobę także „za jej plecami” (oprócz osobistej pochwały). Rób jej dobry PR, podkreślaj w rozmowach z innymi osobami jego konkretne osiągnięcia.
- Chwal daną osobę w obecności menedżerów wyższego szczebla. Podkreślaj, dlaczego osiągnięcia tej osoby są tak ważne dla wyników zespołu czy nawet działu
- Ogłoś konkurs na najlepsze osiągnięcia, ale zadbaj o kilka kategorii, tak by praktycznie wszyscy mieli szanse na wygraną (możesz dodać kategorie „okołobiznesowe”- np. dla osoby, która najbardziej i najskuteczniej pomaga innym w pracy, dla osoby, która jest wsparciem dla innych w szczególnie ciężkich chwilach itp.). Zadbaj o energetyczne, niebanalne nagrody.
- Zapraszaj danego naprawdę dobrego i doświadczonego pracownika jako eksperta – wewnętrznego konsultanta na spotkania projektowe
- Zaskakuj pracowników, którzy wykazali się szczególnymi osiągnięciami, kreatywnymi, ciekawymi nagrodami, np. biletem / zaproszeniem na atrakcyjną ekskluzywną imprezę, dyrektorskim miejscem na parkingu na 1-2 dni, fajnym gadżetem wywalczonym od waszego dostawcy, kubkiem z logo ulubionego zespołu czy drużyny piłkarskiej
- Wywalcz dla swoich ludzi lepsze narzędzia pracy. Pokaż, że dla najlepszych masz to, co najlepsze.
- Zaskakuj swoich ludzi drobnymi upominkami i gestami – z okazji sukcesów, ale i bez okazji (kosz owoców w szczególnie ponury dzień, paletka Actimela w grypowym okresie, bilety na premierę filmu wywalczone od znajomego itp.)
- Uatrakcyjnij spotkania zespołowe. Zaproś na takie spotkanie kogoś ciekawego, kto wniesie w życie zespołu coś nowego (np. wizyta znajomego kaskadera, który wie, że przyszedł na spotkanie z „ludźmi od efektów specjalnych”) bądź zorganizuj jakąś nietuzinkową atrakcję – można np. za darmo zorganizować degustację whisky.
- Zapewnij „święty spokój” pracownikowi, który naprawdę sumiennie pracuje (o ile lubi i chce mieć „święty spokój”).
- Zaproś wyróżniających się pracowników do procesu rekrutowania nowych osób (ewentualnie do projektowania programu szkoleń czy np. do budowania programu staży w waszym dziale)
- Wykreuj wewnątrz zespołu commando do zadań specjalnych, wypromuj jego wartość i image i określ jasne kryteria, jak się dostać do takiego commanda.
- Pomóż pracownikowi wypromować się wewnątrz organizacji. Zasłyń jako ta osoba, spod której skrzydeł wychodzi najwięcej „debeściaków”. Nie ukrywaj swoich ludzi, promuj ich i miej odwagę „wypuszczać ich dalej w świat korporacyjny”.
- Wprowadź nagrodę przechodnią za szczególne osiągnięcia. Nagroda przechodnia przekazywana przez zdobywcę, kiedy uznał, że ktoś inny jest lepszy w tym, za co on dostał nagrodę. Ustal konkretne nietuzinkowe benefity dla osoby, która 2-3 krotnie zdobędzie nagrodę przechodnią.
- Daj odczuć pracownikowi, że zauważasz nie tylko superwyniki, ale też poprawę czy postępy, nawet jeśli wyniki nie są jeszcze na zadowalającym poziomie.
- Pokaż, że walczysz z „biurokratyczną głupotą” i „przerostem procedur nad zdrowym rozsądkiem”. Pokaż konkretne efekty swojej walki
- Ułatwiaj życie swoim pracownikom idąc im na rękę tam gdzie możesz, bez uszczerbku dla efektywności biznesowej. Staraj się pomóc także w sprawach prywatnych, jeśli tylko dostaniesz sygnał od danej osoby, że jakakolwiek pomoc w danym temacie by się przydała. Nie wahaj się tu sięgać po prywatne znajomości i własne dostępne środki czy możliwości.
Źródło: Wymiatacze.pl