Jak nie dać się oszustom i złodziejom kart płatniczych

Jak wykazują statystyki, z każdego tysiąca złotych transakcji kartowych złodzieje zagarniają tylko 10 groszy. To pięciokrotnie mniej niż wynosi średnia dla Europy. Dodatkowo od kilku lat użytkownicy plastikowego pieniądza są przyzwoicie chronieni.

Obraz zagrożeń, jakie niesie posługiwanie się kartami, jest nieco zafałszowany. W mediach najwięcej mówi się o przypadkach najbardziej zuchwałych, ale też niecodziennych przestępstw – a więc np. o oszustach instalujących na bankomacie nakładkę kopiującą paski magnetyczne lub preparujących fałszywą stronę internetową banku, na której zbierają od naiwnych użytkowników dane o kartach. Tymczasem trzy duże banki, które zgodziły się częściowo ujawnić dane o nadużyciach – Bank BPH, BZ WBK i PKO BP – zgodnie przyznają, że najwięcej kłopotów mają z przestępstwem najbardziej pospolitym, a więc kradzieżą kart.

Fachowcy zajmujący się bezpieczeństwem radzą, by nie nosić ze sobą wszystkich kart, lecz tylko te, z których planujemy danego dnia korzystać. Oczywiście nie wolno przechowywać razem z kartami kodów PIN. Warto zebrać w jednym miejscu (w domu, w komórce) numery telefonów, pod którymi zastrzega się karty. Należy także systematycznie sprawdzać, co dzieje się na koncie lub rachunku karty.

Aby bronić się przed skopiowaniem karty w sklepie czy punkcie usługowym, ani na chwilę nie wolno jej spuszczać z oczu w trakcie płacenia. Podejmując gotówkę z bankomatu i płacąc w terminalu wyposażonym w PIN-pad, dobrze jest zasłaniać klawiaturę ręką – to zmniejsza ryzyko, że złodziej podpatrzy nasz kod identyfikacyjny. Komputer używany do łączenia się z bankiem internetowym powinien być wyposażony w firewall i aktualizowany na bieżąco program antywirusowy.

Wreszcie żaden bank nie dzwoni ani nie wysyła do klientów maili z prośbą o podanie jakichkolwiek wrażliwych danych, w szczególności numeru karty, kodu PIN czy loginu i hasła do systemu bankowości internetowej. Tego typu telefony czy listy elektroniczne to ordynarne próby oszustwa, a wszelkie wątpliwości można wyjaśnić, dzwoniąc pod numer bankowej infolinii.