Jak płacić za zakupy komórką?

W Polsce powstaje unikatowy w skali globalnej system powszechnych płatności mobilnych. W przyszłości, dzięki temu systemowi, klienci banków i sieci komórkowych na terenie kraju będą mogli opłacać przez telefon komórkowy większość dokonywanych transakcji.

Projekt jest już w fazie pilotażowej. Przez trzy miesiące ponad 200 osób testuje transakcje przeprowadzane za pomocą telefonu komórkowego z rachunków kart debetowych, kredytowych oraz tzw. przedpłaconych.

W przedsięwzięciu bierze udział 4 wiodących operatorów telefonii komórkowej, oraz banki, w tym: Sygma Bank Polska, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Invest-Bank, Lukas Bank i mBank. Partnerami technologicznymi projektu są Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. (dostawca systemu płatności EasyPay), eCard, mPay oraz NOKIA. Projekt firmuje MasterCard.

– Rozwiązania płatności mobilnych mają poprawić nam komfort życia. Docelowo pozwolą nam szybko i bezpiecznie wykonać zakupy, zapłacić rachunki, kupić bilety komunikacji miejskiej, kolejowej czy lotniczej, opłacić parkowanie czy np. doładować telefon na kartę – mówi Michał Traczyk Dyrektor ds. Nowego Biznesu Grupy LaSer Polska, do której należy Sygma Bank Polska. W ocenie nowego systemu najważniejsze są dla nas dwa aspekty transakcji wirtualnych: ich bezpieczeństwo tak, aby bankowe dane klienta były niedostępne dla internetowych przestępców oraz łatwość i wygoda transakcji – każde zakupy powinny być przyjemnością, a nie męczarnią ze skomplikowanym systemem komputerowym. Wierzymy, że komercyjna wersja usługi stworzona na bazie testowanego obecnie w Sygma Bank Polska rozwiązania będzie sporym udogodnieniem dla naszych klientów indywidualnych. Znaczne korzyści odnotują również nasi partnerzy detaliczni, sieci handlowe i usługowe, które coraz śmielej wchodzą w nowoczesne obszary handlu typu e-commerce i m-commerce – dodaje.

Wykonywanie płatności internetowych za pomocą testowanego systemu jest możliwe dzięki aplikacji zainstalowanej na karcie SIM telefonu komórkowego. W celu zapłacenia za zakupy w sklepie internetowym, klient wybiera płatność mobilną spośród opcji płatności dostępnych na danej witrynie. Wtedy jedyną informacją, którą kupujący podaje na stronie internetowej sklepu, jest numer jego telefonu komórkowego. Zaś cały proces autoryzacji transakcji przebiega już w bezpiecznym środowisku systemu: na telefon komórkowy klienta wysyłana jest wiadomość SMS z prośbą o potwierdzenie transakcji. Kupujący potwierdza ją kodem PIN i tym samym obciąża rachunek swojej karty płatniczej w banku.

Źródło: Sygma Bank