Jak postrzegani są pracodawcy?

W czasie 2. Forum Employer Branding zostały przedstawione wyniki analizy medialnej na temat wizerunku pracodawców, przygotowanej przez Akademię Kalitero we współpracy z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.


Na potrzeby raportu przeanalizowano publikacje prasowe w kontekście hasła zwolnienia grupowe, które ukazały się w okresie od 01.01.2012 do 31.07.2012 w wybranych tytułach prasowych takich jak: Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Polityka, Przekrój, Newsweek, Wprost, Forbes.Brano pod uwagę tylko materiały, w których odnoszono się do konkretnych firm lub branż. Po przeanalizowaniu 233 publikacji, okazało się, że tylko 48 spełnia kryteria analizy. Pozostałe teksty były komentarzami i wyjaśnieniami prawnymi lub informacjami na temat ogólnopolskiego rynku pracy.

Najwięcej artykułów opublikowały trzy dzienniki: Rzeczpospolita (19), Puls Biznesu (15) oraz Dziennik Gazeta Prawna (11). Tylko 3 artykuły opublikowano w tygodnikach społeczno-ekonomicznych Przekroju (2) oraz w Polityce (1). Natomiast na łamach Gazety Wyborczej, Newsweeka, Wprost i Forbesa nie ukazała się żadna wzmianka.

W 50 proc. przypadków w tytule artykułu wskazywano nazwę firmy. Pisano o firmach z następujących branż: telekomunikacja, bankowość, ubezpieczenia, budownictwo, motoryzacja, hutnictwo, przemysł spożywczy, obuwniczy.

Autorami publikacji byli doświadczeni dziennikarze działów ekonomicznych. Artykuły zajmowały w większości powierzchnię średniego materiału redakcyjnego.

W informacjach powoływano się na wypowiedzi członków zarządu (35 proc.), dyrektorów ds. HR i komunikacji (10 proc.) i rzeczników prasowych (6 proc.) oraz przedstawicieli związków zawodowych (19 proc.). Wydźwięk publikacji był negatywny, ale stonowany, za wyjątkiem tytułów.

Większość opisywanych firm jest notowanych na giełdach i posiada specjalne Działy Relacji Inwestorskich, a co za tym idzie, także ściśle określone zasady komunikacji z mediami. Publikowane w mediach informacje dane są precyzyjne (liczby, decyzje firm), a treść artykułów pokrywa się z informacjami podawanymi w oficjalnych komunikatach prasowych, które były publikowane również na stronach internetowych firm (bankowość, ubezpieczenia).

Warto zauważyć, że niektóre firmy wprowadzają wieloletnie programy restrukturyzacji (telekomunikacja, bankowość, ubezpieczenia), które rozpoczęły się w 2009 roku i będą kontynuowane także w 2013 roku. Można przypuszczać, że media zatem przyzwyczaiły się do tematu zwolnień pracowników i dlatego poświęcają tym zagadnieniom mniej uwagi.

/PRESS-SERVICE Monitoring Mediów