Jak się oszukuje kierowców na warunkach ubezpieczenia?

Odmowa wypłaty odszkodowania w przypadku kradzieży auta czy zobowiązanie do korzystania wyłącznie z pomocy drogowej producenta pojazdu – to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Na zdawałoby się uregulowanym rynku, instytucje popełniają kardynalne błędy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 5-milionową karę na Towarzystwo Ubezpieczeń Compensa. Zapisy pojawiające się w zawieranych z klientami umowach ubezpieczeń komunikacyjnych były krzywdzące dla kierowców.

Ponad 5 mln kary za 11 klauzul niedozwolonych

UOKiK przeanalizował OWU pojazdów stosowane przez Compensę od 2009 roku. — Zakwestionowaliśmy 11 klauzul. Te praktyki w dużej części zostały już zaniechane, tym niemniej decyzja nie jest prawomocna – Towarzystwo może się od niej odwołać — mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK (3.08.2012). Przypadek Compensy to nauczka dla innych kierowców i zarazem sugestia, na jakie zapisy zawieranej umowy zwracać szczególną uwagę.

Szkoda tylko z wniosku
Compensa nie odpowiada za szkody będące następstwem zdarzeń: innych, niż wskazane w zgłoszeniu szkody.

Odszkodowanie bez VAT
Jeżeli naprawa pojazdu nie została udokumentowana imiennymi fakturami (rachunkami), wysokość odszkodowania nie uwzględnia podatku VAT.

Rażące niedbalstwo
W razie rażącego niedbalstwa Ubezpieczającego lub Ubezpieczonego odszkodowanie nie należy się.

Skopiowane kluczyki
Jeżeli na podstawie badań zleconych przez Compensę okaże się, że w okresie ubezpieczenia kluczyki lub inne urządzenia zostały skopiowane, a Ubezpieczający i/lub osoba uprawniona do korzystania z pojazdu nie powiadomiła o tym fakcie Compensy, Compensa odmówi wypłaty odszkodowania za szkodę powstałą wskutek kradzieży pojazdu, jego części lub wyposażenia dodatkowego.

Obowiązki po kradzieży
1) W przypadku szkody polegającej na kradzieży pojazdu, Compensa wypłaci odszkodowanie, jeżeli Ubezpieczający wypełni następujące obowiązki: (…) przekaże Compensie: dowód rejestracyjny i kartę pojazdu albo dowód dopuszczenia do ruchu, chyba że zostały utracone na skutek rozboju lub wymuszenia rozbójniczego.

2) W przypadku szkody polegającej na kradzieży pojazdu, Compensa wypłaci odszkodowanie, jeżeli Ubezpieczający wypełni następujące obowiązki: (…) przekaże Compensie kluczyki lub inne urządzenia, w liczbie i stanie (tj. oryginały lub kopie) podanych we wniosku o ubezpieczenie (…) chyba, że zostały utracone na skutek rozboju lub wymuszenia rozbójniczego.

Niewykorzystana składka
1) Składka za niewykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli przyczyną rozwiązania umowy było wypłacenie przez Compensę odszkodowania w wysokości równej sumie ubezpieczenia lub wartości pojazdu.
2) W przypadku wymagalności składki lub raty składki przed datą wypłaty odszkodowania, Compensa może potrącić z wypłacanego odszkodowania kwotę niezapłaconej, wymagalnej składki lub rat składki.

Pomoc drogowa od producenta auta
W przypadku zajścia zdarzenia objętego umową Ubezpieczający lub osoba uprawniona do korzystania z pojazdu, a także Ubezpieczony jeśli wiedział, że umowę zawarto na jego rachunek, zobowiązani są do: (…) w razie zajścia zdarzenia uprawniającego do skorzystania z pomocy oferowanej przez producenta lub importera pojazdu w ramach gwarancji – skorzystania z niej w pierwszej kolejności.

Korespondencja na ostatni adres
Jeżeli strona zmieniła siedzibę (adres) i nie powiadomiła o tym drugiej strony przyjmuje się, że obowiązek zawiadomienia lub oświadczenia został wypełniony przez wysłanie pisma pod ostatni znany stronie adres. W takim wypadku strony 3 uznają, że pismo wywiera skutki prawne po upływie 14 dni od daty jego wysłania, choćby nie dotarło do adresata.

Warto dodać, że UOKiK ustosunkował się do każdego zakwestionowanego zapisu w OWU Compensy. W trakcie postępowania Compensa uzupełniła lub zmieniła kwestionowane postanowienia.

W czasach, kiedy działalność instytucji finansowo-ubezpieczeniowych jest regulowana i kontrolowana, nadal zdarzają się przypadki naruszania interesów konsumentów. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, należy czytać warunki podpisywanych umów, a wszelkie wątpliwości wyjaśniać albo bezpośrednio z instytucją, albo u powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, rzecznika ubezpieczonych czy federacji konsumentów.

Źródło: Bankier.pl