Eksperci z Harvarda przeanalizowali relacje, jakie mają Toyota i Honda ze swoimi kooperantami – są zdumiewająco podobne i mogą uchodzić za wzór współpracy z dostawcami.
Oto 6 zasad skutecznego partnerstwa z kooperantami (ich szerszy opis można znaleźć w HBR Polska, styczeń 2006):
ZASADA I: Poznaj swoich kooperantów
- Poznaj firmy kooperantów
- Odwiedzaj ich zakłady
- Szanuj umiejętności kooperantów
- Dbaj o pomyślny rozwój swojej firmy i firm partnerów
Dobra praktyka:
- Oddeleguj członków kadry menedżerskiej na kilka tygodni do zakładów partnera, by tam dokładnie poznali sposoby działania dostawców
ZASADA II: Spraw, by rywalizacja pomiędzy kooperantami stała się szansą
- Kupuj każdy komponent od dwóch lub trzech dostawców
- Zagwarantuj kompatybilność procesów produkcji i systemów
- Twórz z obecnymi kooperantami joint venture, aby zapewnić sobie kontrolę oraz warunki do przekazywania wiedzy
Dobra praktyka:
- Wprowadzaj konkurencję między dostawcami już na etapie tworzenia produktu
- Nie przesadzaj z dywersyfikacją (2-3 firmy)
- Od początku uczciwie zastrzegaj sobie, że jeśli parametry produktu ulegną pogorszeniu, następne zamówienie otrzyma konkurent dostawcy. Gdy pierwszy dostawca po jakimś czasie poprawi jakość, jego oferta może być uwzględniona w następnym programie – pokaż gotowość, aby pomóc odzyskać utracony udział w zysku
- Podsycaj konkurencję między kandydatami na kooperantów, zwłaszcza tam, gdzie jeszcze jej nie ma – ale jednocześnie wspieraj swoich aktualnych dostawców.
ZASADA III: Nadzoruj swoich kooperantów
- Wysyłaj karty miesięcznych raportów do głównych kooperantów
- Niezwłocznie przekazuj informację zwrotną
- Wymagaj osobistego zaangażowania menedżerów wyższego szczebla w rozwiązywanie problemów
Dobra praktyka:
- Wysyłaj karty raportów co miesiąc. Typowy raport składa się z 6 tematycznych części: jakość, dostawa, wielkość dostarczonej partii, zestawienie wyników, przypadki naruszenia norm i komentarze
- Ucz kooperantów poważnie podchodzić do każdego problemu i takich metod, by dotrzeć do ich pierwotnych przyczyn. Dostawcy „z problemami” powinni móc liczyć na pomoc specjalistów z Twojego koncernu.
ZASADA IV: Rozwijaj kompatybilne zdolności techniczne kooperantów:
- Rozwijaj w firmach kooperantów umiejętność rozwiązywania problemów
- Opracuj jednolitą terminologię
- Wspieraj rozwój podstawowych zdolności innowacyjnych kooperantów
Dobra praktyka:
- Organizuj staże dla kluczowych dla współpracy pracowników dostawcy
ZASADA V: Przekazuj informacje kooperantom – dużo, ale selektywnie:
- Wyznacz terminy, miejsca i programy zebrań
- Wprowadź sztywną procedur przekazywania informacji
- Żądaj gromadzenia dokładnych danych
- Porządkuj informacje, którymi się dzielisz
Dobra praktyka:
- O swoich planach strategicznych informuj na 3 m-ce przed zamknięciem roku budżetowego – tylko w bardzo ścisłym kierowniczym gronie, kiedy to większość dostawców opracowuje plany inwestycyjne i podejmuje decyzje w sprawie przyszłej strategii.
ZASADA VI: Przeprowadzaj wspólne działania na rzecz usprawniania procesów:
- Wymieniaj się najlepszymi praktykami z firmami kooperantów
- Zainicjuj programy ciągłych usprawnień i nieustającej poprawy – każdego dnia… w zakładach kooperantów
- Zorganizuj grupy dyskusyjne kooperantów
Dobra praktyka:
- Oddelegowuj do firm kooperantów swoich ludzi, którzy będą nadzorować i inicjować programy poprawy jakości i innowacyjności
- Przeznaczaj na ogół 1 dzień w tygodniu na doskonalenie firm kooperantów
- Poprzez osobiste kontakty i zwykłe ludzkie więzi dbaj o otwarcie kanałów dwustronnej komunikacji i budowanie więzi partnerskich
- Załóż stowarzyszenie kooperantów Twojej Firmy – w trakcie imprez i warsztatów organizowanych przez to stowarzyszenie kooperanci i odbiorcy mogą jeszcze zacieśnić nieformalne stosunki i wzmocnić przepływ wiedzy oraz pomysłów.
Źródło: Wymiatacze.pl