Jak zmierzyć emocje internautów?

Czy możliwe jest zmierzenie emocji, jakie towarzyszą internautom w surfowaniu po sieci? Takiego wyzwania podjął się profesor Janusz Hołyst z Politechniki Warszawskiej wraz z ekspertami firmy Gemius i zespołem międzynarodowych naukowców.

Zrozumienie procesu powstawania emocji oraz stworzenie algorytmu do automatycznego ich wykrywania może mieć przełomowe znaczenie dla osób zajmujących się budowaniem marki produktów i kształtowaniem pozytywnego wizerunku firm. Wykrywanie emocjonalnych konfliktów może okazać się niezwykle ciekawe dla dziennikarzy poszukujących kontrowersyjnych tematów. Zaś wiedza na temat tego, jak przewidzieć i załagodzić skutki wybuchów paniki w społecznościach internetowych może być nieoceniona dla lepszego i skuteczniejszego zarządzania ryzykiem.

Po poznaniu szczegółowego profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu
i dogłębnej analizie podejmowanych przez nich aktywności, przyszedł czas na zbadanie emocji towarzyszących internautom w surfowaniu po sieci. Celem projektu „Zbiorowe Emocje w Cyberprzestrzeni” (Cyberemotions) jest poznanie roli i sposobu funkcjonowania emocji zbiorowych, jakie odczuwają internauci podczas przeglądania zasobów sieci. Przed wyzwaniem zrozumienia procesu powstawania emocji ludzkich w internecie stanęła grupa specjalistów reprezentujących instytucje naukowe i badawcze z sześciu krajów Europy. W swojej pracy zajmują się oni takimi zagadnieniami, jak sztuczna inteligencja, psychologia emocji, teoria sieci złożonych, fizyka statystyczna czy rzeczywistość wirtualna.

Inicjatorem i liderem projektu jest profesor Janusz Hołyst z Centrum Doskonałości Badań Układów Złożonych Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej. Polska firma badawcza Gemius SA, jako współrealizator projektu, podejmie się przeprowadzenia badań teoretycznych dotyczących modelowania emocjonalnej aktywności w społecznościach internetowych. Zaangażuje się również w konstrukcję i implementację algorytmów umożliwiających automatyczne wykrywanie tych emocji, poprzez analizę treści tworzonych przez internautów na łamach forów internetowych, blogów oraz grup dyskusyjnych.

– Największym atutem przedsięwzięcia jest jego interdyscyplinarność. Wszechstronność zainteresowań oraz umiejętność spojrzenia na zagadnienie spoza własnej, wąskiej specjalizacji, zawsze były motorem postępu i źródłem najbardziej przełomowych idei w historii nauki. Należy się zatem spodziewać, że współpraca badaczy reprezentujących tak odległe z pozoru dziedziny jak fizyka i psychologia zaowocuje niezwykle interesującymi rezultatami – mówi Kamila Kowalska, opiekun projektu z ramienia Gemius SA.

Zbiorowe Emocje w Cyberprzestrzeni” (Cyberemotions) to przedsięwzięcie finansowane przez Unię Europejską, którego zakończenie zaplanowano na 2013 rok.

Więcej informacji na temat projektu „Cyberemotions” można odnaleźć na jego oficjalnej stronie: www.cyberemotions.eu.
Źródło: Gemius