Jakich mieszkań klienci szukali jesienią?

W miesiącach powakacyjnych – wrzesień, październik, listopad – popyt na wtórnym rynku mieszkaniowym był wyraźnie wyższy niż  przed wakacjami i w ich trakcie (czerwiec, lipiec, sierpień). Tradycyjnie już klienci przystąpili do intensywnych poszukiwań ofert z nadzieją, że sfinalizują zakup przed końcem roku.

Portal nieruchomości Domy.pl sprawdził, jakie mieszkania w ciągu ostatnich 3 miesięcy cieszyły się największym, a jakie najmniejszym zainteresowaniem poszukujących.

Krajowy rynek mieszkaniowy znacznie różni się od warszawskiego, o czym często się zapomina. O ile w stolicy chętnych do zakupu mieszkań w cenie do 100.000 czy nawet 150.000 zł znalazłoby się wielu, o tyle dużym kłopotem byłoby znalezienie ofert mieszczących się w takim pułapie cenowym. Tymczasem poza Warszawą takie oferty stanowią znaczną część podaży, a klienci na nie odpowiadają aż za 20,6% całkowitego popytu na mieszkania używane w Polsce; 1/3 z nich to klienci poszukujący ofert najtańszych – w cenie do 100.000 zł (7,1% krajowego popytu).

Drugą pod względem liczebności grupę popytową stanowią klienci zainteresowani lokalami w cenie ponad 150.000 zł, ale nie wyższej niż 200.000 zł (15,6%), a trzecią – z 13,5-procentowym udziałem w popycie – klienci skłonni wydać o maksymalnie 50.000 zł więcej, tj. poszukujący ofert w cenie do 250.000 zł. Oznacza to, że aż połowę popytu na polskim rynku mieszkaniowym generują klienci na mieszkania, których cena nie przekracza 250.000 zł.

Z analizy przeprowadzonej przez portal Domy.pl wynika, że jesienią skłonnych wydać na zakup mieszkania ponad pół miliona złotych było aż 12,9% klientów, a lokale oferowane w cenie przekraczającej 700.000 zł były przedmiotem zainteresowania niemal co dwudziestego poszukującego.

Analizując popyt na wtórnym rynku mieszkaniowym pod kątem powierzchni poszukiwanych mieszkań, można dostrzec, że największą grupę stanowią klienci na lokale o pow. od 40 do 50 m2. Odpowiadają oni za 21,4% całkowitego popytu. W tym samym czasie blisko 1/4 potencjalnych nabywców poszukiwała mieszkań małych – kawalerek lub tzw. mieszkań kompaktowych – o powierzchni nieprzekraczającej 40 m2.

Jak wykazało badanie portalu Domy.pl, przeszło połowa klientów (53,9%) aktywnie szukających ofert jesienią zainteresowana była lokalami większymi – mierzącymi ponad 50 m2.

Marcin Drogomirecki
portal nieruchomości Domy.pl