Jeśli chcesz przetrwać kryzys zostań telemarketerem

Pod takim hasłem jedno z call center zachęca do podjęcia pracy na tzw. „słuchawce”. Z analizy ofert opublikowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl w pierwszym kwartale 2009 roku wynika, iż od stycznia stale rośnie liczba propozycji pracy dla telemarketerów i pracowników telefonicznej obsługi klienta. Ponad 40 procent ofert opublikowanych z tej branży w marcu pochodzi z firm outsourcingowych, zajmujących się obsługą klienta oraz call center.

Najwięcej ofert pracy w charakterze telemarketera i konsultanta telefonicznego czeka na mieszkańców Mazowsza, Małopolski i Śląska. Najtrudniej znaleźć taką posadę na Podlasiu czy Pomorzu. O ile na jedno stanowisko pracy przy telefonie aplikuje w Polsce średnio 30 osób, to w Warszawie w przypadku szczególnie atrakcyjnych ofert jest nawet ponad 500 chętnych. Telemarketing to przede wszystkim domena dużych miast, gdzie pracodawcy mogą liczyć za rzeszę studentów chętnych do podjęcia pracy w tym zawodzie” – mówi Aneta Matysek, Manager ds. Sprzedaży internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.

Rosną jednak wymagania pracodawców. „Cały czas poszukujemy pracowników, szczególnie ze znajomością dwóch języków obcych, niemieckiego z angielskim lub angielskiego wraz z francuskim lub włoskim, a rzadziej z hiszpańskim” – mówi Małgorzata Wójcik, kierownik operacyjny w pionie personalnym firmy arvato services Polska. „Zwiększone zapotrzebowanie na nowych pracowników wynika z rosnącej liczby zleceń. Obserwujemy także przypadki, w których duże zagraniczne i krajowe firmy rezygnują z własnych infolinii i powierzają to zadanie firmom takim jak nasza. Dlatego właśnie większość firm oferujących outsourcing usług call center widzi teraz szansę na wzrost liczby zleceń i kontraktów” – dodaje Małgorzata Wójcik.

Jak wynika z danych Call Center Poland i Datamonitora, branża call center rozwija się w tempie 15 proc. w skali roku. Polska jest na trzecim miejscu w Europie pod względem wzrostu rynku call center, ale też na trzecim od końca pod względem dojrzałości tego rynku. „W 2008 roku Call Center Poland odnotowała rekordowy wzrost przychodów. Obecnie zauważalne są sporadyczne przypadki ograniczeń budżetów na obsługę klientów, a sposobem obniżania tych kosztów jest outsourcing. Taki model jest bardziej efektywny, bo zastępuje koszty stałe związane z utrzymaniem pracowników i firmowego call center. Obecnie ok. 80-90 procent firm obsługuje klientów we własnym zakresie, a więc outsourcing tych usług ma przed sobą dużą przyszłość” – uważa Katarzyna Swatowska, Dyrektor marketingu i PR Call Center Poland.

„Rośnie jednak zapotrzebowanie na wyszkolonych pracowników, co widać w publikowanych ofertach pracy” – uzupełnia Aneta Matysek, Manager ds. Sprzedaży internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. „Managerowie call center kładą bowiem duży nacisk na rozwój zdolności interpersonalnych oraz otwartość w kontaktach z klientami. Wielu pracodawców oferuje też bezpłatne szkolenia z technik sprzedaży, dykcji, komunikacji czy rozwoju osobowości.”
Źródło: Ciszewski Public Relations