Juniper Research: Apple Pay zdominuje rywali

Mobilne portfele preinstalowane na urządzeniach mobilnych, tworzone przez producentów elektroniki i firmy IT, tzw. OEM, do 2020 r. zdobędą 450 mln użytkowników na całym świecie, prognozuje firma badawcza Juniper Research. Co drugi klient płacący bezstykowo telefonem będzie korzystał wówczas z Apple Pay.

Juniper Research twierdzi, że do 2020 r. schematy typu „OEM Pay” (m.in. Apple Pay, Google Pay, ale także mniejszych graczy – Samsung Pay, Huawei Pay itp.) będą odpowiadać za ponad 300 mld dolarów transakcji rocznie. Ich udział w ogólnej wartości transakcji zbliżeniowych w fizycznych sklepach wyniesie około 15 procent. W przygotowanym przez firmę raporcie uwzględniono także perspektywy rozwoju nowych portfeli, w tym tworzonych przez firmy produkujące elektroniczne gadżety nie będące smartfonami (np. opaski Fitbit).

Oznacza to, że w najbliższych latach plastikowe kart zbliżeniowe nadal będą zdecydowanie wygrywać z płatnościami mobilnymi. Juniper Research prognozuje, że w 2018 r., po raz pierwszy płatności bezstykowe przekroczą próg 1 bln dolarów transakcji. Stanie się to o rok wcześniej niż zakładano we wcześniejszych estymacjach.

Szybko rozwijać się będą także inne zastosowania oparte na technologii bezstykowej. Do 2022 r. Juniper Research spodziewa się przekroczenia progu 10 mld mobilnych transakcji biletowych (mobile ticketing). W tej dziedzinie przewodzić ma Ameryka Północna, wyprzedzając kraje azjatyckie.

Wysoki prognozowany udział Apple Pay wśród użytkowników mobilnych portfeli OEM może być zaskakujący, jeśli wziąć pod uwagę, że system iOS firmy ma znacznie mniejszy udział w globalnym rynku smartfonów niż konkurencyjny system Android. Jak wskazuje TechCrunch, około 85 proc. sprzętu mobilnego na świecie pracuje dziś w oparciu o system operacyjny Google.

Gigant z Cupertino kontroluje jednak również produkcję sprzętu, podczas gdy Google udostępnia swoje rozwiązanie wielu producentom. Fragmentacja w ramach ekosystemu Android przekłada się również na płatności mobilne – Google Pay konkuruje z propozycjami innych firm, np. Samsunga.